Onderzoek ISU naar schaatstijden Calgary
RIJSWIJK - De internationale schaatsunie ISU zal een diepgaand onderzoek instellen naar de problemen met de tijdwaarneming bij de wereldbekerwedstrijden in Calgary, afgelopen weekeinde. Dat heeft ISU-bestuurslid Jan Dijkema donderdag gezegd.
Op tv-beelden was duidelijk waar te nemen dat Simon Kuipers zijn concurrent Shani Davis op de 1500 meter in een rechtstreeks duel versloeg, maar desondanks kreeg de Spaarndammer een langzamer tijd dan de Amerikaan. Dat kostte hem een bronzen plak.
Ook bij een race van Ireen Wüst werd een soortgelijke waarneming gedaan. De Brabantse schaatsster bereikte gelijktijdig de finish met haar Chinese opponente Fang Wei, maar werd 0,04 seconde langzamer geklokt.
Gebeurtenissen
"Ik heb een rapport uitgebracht aan de ISU en gevraagd om nader onderzoek", zei Dijkema. "Vervolgens is mij verzekerd dat onder leiding van ISU-voorzitter Ottavio Cinquanta op uitermate gedegen wijze naar de gebeurtenissen wordt gekeken."
Afgelopen zondag hield Dijkema zich nog op de vlakte door te stellen dat deze incidenten zouden worden gebruikt als lesmateriaal voor de scheidsrechters. Verdere consequenties wilde hij niet verbinden aan de kwestie en wees erop dat de beslissingen van de scheidsrechters niet kunnen worden aangevochten.
Ook nu benadrukt Dijkema dat in de reglementen duidelijk staat omschreven dat een beslissing van een arbiter niet kan worden herroepen.
Twijfels
Desondanks wilde de Nederlander dit niet meer bij voorbaat uitsluiten. "Ook ik heb de tv-beelden gezien. Ook ik heb mijn twijfels", sprak hij donderdag. "We moeten in elk geval voorkomen dat dit in de toekomst nog een keer gebeurt."
De Nederlandse schaatsbond diende dinsdag reeds een officieel protest in tegen de uitslagen van de WB-wedstrijden in Calgary. De bond wil in het bijzonder een onderzoek naar de gebruikte tijdwaarneming. In de Canadese stad maakte men gebruik met een draadloos registratiesysteem.
Instabiel
Volgens ingewijden is het aannemelijk dat in sommige gevallen de eerste pulse niet werd geregistreerd omdat de verbinding te instabiel was, waardoor de klok pas stopte nadat de tweede schaats de finishlijn aantikte.
De KNSB dringt er bij de ISU op aan meer controlemogelijkheden in te bouwen in de systemen van tijdregistratie. De bond adviseert een drievoudig systeem, bestaande uit waarneming met het blote oog, een fotofinish en een zogeheten transponder.