Ik ben nog even aan het denken hoe de puntentelling dit jaar het best kan zijn voor een zo spannend mogelijke pool binnen de mogelijkheden van de poolsoftware.
Ik heb een voorstel voor de puntentelling: het doel van het programma is volgens mij om in de laatste aflevering de juiste persoon als mol aan te wijzen. Maar in de poolpuntentelling van de vorige jaren is het zo dat iemand die in de eerste aflevering op de juiste winnaar en verliezer stemt en verder alles fout heeft (dus altijd de verkeerde mol) meer punten krijgt dan iemand die in de laatste aflevering op de juiste mol stemt en verder alles fout heeft. Dat is vreemd.
Ik wil daarom voorstellen om iedere pooldeelnemer die in de finale-aflevering de juiste persoon als mol aanwijst een flinke puntenbonus te geven, bijvoorbeeld 1000 punten. Voor de onderlinge stand in de top-10 maakt dit niets uit, die zaten al lang voor de finale op de juiste mol. Maar voor de rest maakt het wel uit: als je in de finale op de juiste mol zit dan kom je dankzij de bonus hoger te staan dan de deelnemers die verkeerd zaten.