Wow dat was een flinke laatste aflevering. De vuurproef tussen Cirie en Danielle was achteraf wel een Cliffhanger waard, het moet zenuwslopend zijn geweest voor beide dames. Leuk dat er ook nog een reward-challenge werd gehouden, vooral omdat Aras en Terry zo aan elkaar gewaagd waren. De laatste immuniteitsuitdaging vond ik persoonlijk wat minder, ik zie liever een endurance uitdaging. Daarnaast was de uitdaging ook nog in het voordeel van Danielle doordat vrouwen een lager CoG hebben, en ze waarschijnlijk ook nog eens veel minder weegt dan Aras en Terry (waardoor haar platform niet zo diep zonk). We hebben echter ook wel eens laatste uitdagingen gezien die in het voordeel van mannen werkten, dus zo oneerlijk was het ook weer niet.
Dat Danielle er uiteindelijk voor koos om Terry weg te stemmen in plaats van Aras vond ik vanuit haar perspectief niet verkeerd. Natuurlijk was ze tegen beiden zo goed als kansloos, maar uiteindelijk hebben Aras en Danielle wel dezelfde mensen weggestemd. Ik had veel meer verwacht van de laatste tribal-council, vooral van Shane en Courtney. Shane was goed op weg, maar het ontbrak hem aan een passend einde (Sue Hawk is nog altijd ongeëvenaard). Aras maakte trouwens bij het kiezen van een nummer, in navolging van andere finalisten, een erg domme fout. Dat was tekenend voor de prestaties van Aras en Danielle op de laatste tribal-council, ze vochten niet voor de stemmen. Voor Aras maakte het niet veel uit, Danielle had daarentegen niet veel te verliezen maar alles te winnen. Iets wat ze zelf onvoldoende doorhad. Ik krijg ook een beetje een hekel aan al die "standaard vragen" van de juryleden. Het spel is op de laatste tribal-council nog steeds aan de gang, dus wat meer spektakel en spanning mag wel.
De Reunion vond ik een flop. Er werd veel te veel tijd besteed aan Cirie en Shane, en veel te weinig aan de rest van de kandidaten. Het leek net alsof de rest niet eens mee had gedaan. Een halfuur is veel te kort voor een Reunion, dat blijkt maar weer. Al met al vond ik het een leuke laatste aflevering, maar met een tegenvallende tribal-council en een zwaar tegenvallende Reunion. Waarschijnlijk lag dat aan mijn eigen (hoge) verwachtingen.