Ik ben op dit moment een boekje aan het lezen dat wat dieper ingaat op de symbolen van de da vinci code (de geheimen van de da vinci code van simon cox).
Daar staat ook een stuk in over het pentagram. Dat wou ik jullie niet onthouden.
(ik ga het niet helemaal overtypen, maar het komt hier op neer)
Het pentagram is oorspronkelijk een amulet of gewijd geometrisch teken van de grieken. Het woord komt ook uit het Grieks: 5 lijnen.
Het griekse woord is weer afgeleid uit Mesopotamie(ong. 3000 vC) daar betekende het waarschijnlijk hemels lichaam of ster.
Een pentagram in een cirkel stond in Egypte voor de 'duat' of onderwereld.
In de christelijke traditie stond het ooit voor de stigmata van Christus.
Voor de pythagoreeers stond het voor de 5 klassieke elementen: vuur, aarde, lucht, water en idee of goddelijk 'iets'. Zij zagen er ook wiskundige perfectie in, omdat in de lijnen de gulde snede (1,618) verborgen ligt.
In de zwarte magie wordt het pentagram omgekeerd. Dan kan het staan voor het woord van Baphomet (2 punten zijn dan hoorns) Maar als duivelssymbool is het nogal recent.
Bij de hebreeuwen zou het in verband staan met de vijf boeken van de Pentateuch (eerste 5 boeken van het oude testament door Mozes)
Verder staat het pentagram ook wel bekend als: Ster van Salomo of Salomonszegel.
In het engels is het pentagram waarschijnlijk voor het eerst genoemd in Sir Gawain and the green night uit 1380 (Gawain had een schild met pentagram).
Ik zie zo snel niet een verband met een van de kandidaten, maar jullie misschien wel.
Ik vind het in ieder geval wel een mooi gevonden symbool voor goat island.
(Nu ik dit zo typ, denk ik ineens, Geit en zwarte magie... doet me denken aan de bokkenrijders uit Limburg.
In die tijd werd ook iedereen verdacht, want niemand wist wie uit de dorpen zich bij deze duivelvererende bende hadden aangesloten. Wie kwam er uit het diepe zuiden? Sander
de Heer In ieder geval een mooie parallel )