1. Concept
Tien kandidaten worden teruggeslingerd in de tijd. In elke tijdsperiode moeten ze opdrachten uitvoeren: diegene die dat het slechtste doet, kan niet mee naar de volgende tijdsperiode. Uiteindelijk spelen drie kandidaten de finale: alleen de winnaar zal terug kunnen keren naar de moderne tijd.
2. Opdrachten: algemeen
Er zijn gedurende het spel drie soorten opdrachten.
2.1. Snelheid
Een quiz met vragen over de betreffende tijdsperiode waarbij de meeste punten worden toegekend aan de eerste die de antwoorden inlevert. Uiteraard primeert de correctheid op de snelheid.
Punten te verdienen door kandidaten zelf. Kandidaten mogen slechts één keer hun antwoorden insturen.
2.2. Game
Een game dat de kandidaten tot een goed einde moeten brengen. Dit kan vanalles zijn (bv kruiswoordraadsel).
Punten te verdienen door kandidaten zelf. Kandidaten mogen slechts één keer hun antwoorden insturen.
2.3. Creatieve opdracht
Een opdracht waarin de kandidaten hun creatieve geest moeten laten werken.
Punten kunnen op twee manieren verdiend worden:
- door je medekandidaten: alle kandidaten dienen een lijstje op te stellen dat aangeeft wie ze het meest creatief vonden, het tweede meest, het derde meest, …
- door de presentator en 1 onafhankelijk jurylid. Beide stellen onafhankelijk een ranking op: die twee rankings vormen samen een tussenranking (het gemiddelde van de punten: 8 punten en 4 punten worden bv 6 punten).
Op basis van het verdiende aantal punten in deze ronde wordt een rangschikking opgesteld voor de creatieve opdracht waarbij de eerste de meeste punten krijgt, dan de tweede, vervolgens de derde, enz.
2.4. Tactische tokens
Om mogelijke complotten – die vooral hun stempel kunnen drukken op de creatieve opdracht – te counteren, kunnen de kandidaten tactische tokens verdienen en inzetten om bepaalde uitkomsten van de creatieve opdracht te wijzigen:
Blokkeertoken: blokkeer het lijstje dat iemand inlevert nav de creatieve opdracht. Het lijstje van deze persoon telt dus niet mee. Ter compensatie krijgt deze persoon wel een keer meer punten. Bv als speler A geblokkeerd wordt, geeft speler A niemand punten maar ontvangt wel punten van de rest.
Bonustoken: je krijgt 10 extra punten in de ranking van de creatieve opdracht.
Verminderingstoken: een speler van jouw keuze krijgt 10 punten aftrek in de ranking van de creatieve opdracht.
Wisseltoken: het lijstje van een speler naar keuze wordt omgedraaid. Bv de eerste wordt dus de laatste, de tweede de voorlaatste, de derde de derde laatste, …
Immuniteitstoken: deze wordt automatisch ingezet wanneer iemand een blokkeer-, verminderings- of wisseltoken op je speelt.
Om het verdienen van tokens zo eerlijk mogelijk te houden, zullen deze alleen verdiend kunnen worden met de snelheidsopdrachten of met de games waarbij gekeken wordt naar feiten en niet naar meningen van de jury of andere kandidaten (zoals in de creatieve opdracht).