Dit seizoen zou normaal gezien dezelfde verdeling hebben gehad als Cook Island ( 4 kampen van 5, ingedeeld per afkomst). Maar omdat 1 persoon vlak voor de start toch nog afzei, hebben ze moeten improviseren.
Verder mist er een grote verhaallijn nl: op dag 1 waren er 2 grote allianties: degene die het eiland gingen verkennen én degene die de shelter zouden bouwen. Sylvia die mocht verdelen verdeelde het zo dat in elk kamp de bouwers (haar alliantie)de meerderheid zouden hebben.(wat zeer slim was).
Maar verder was de premerge echt slecht. Een groep die alles heeft en elke ronde wint was niet tof om naar te kijken. Daarbij komt ook dat Gary (degene die afgevoerd werd) de enige was die echt zich ingeschreven had. Alle anderen waren gerecruteerd (Earl, de winnaar had zelfs nog nooit naar survivor gekeken).
Ik vond wel dat er echt weinig sympathieke mensen waren: Earl, Yau, Michelle en Boo vond ik de enige die ik echt tof vond.
Alleen heb ik Yau een zure nasmaak door het volgende: bij de truckopdracht had iedereen afgesproken om Dreamz de auto te geven omdat hij er als enige geen had. Ik heb het altijd erg gevonden dat Yau er dan van probeert te profiteren (iets wat hij zelf ook toegeeft niet had te moeten doen, maar hij heeft er wel sportief op gereageerd).
Lisi (eigenlijk de hele tijd) en Stacey waren bij de start echt
.Stacey die weigert Dreamz uit te leggen hoe een koffiemachine werkt (de man was jarenlang dakloos geweest en kende het echt niet::niet-ok:
maar beterde wel toen ze doorhad dat iedereen haar niet mocht. Alex en Edgardo mocht ik wel bij de start (Alex was in de premerge zeer menselijk naar mensen zoals Dreamz, Anthony,... maar zijn juryspeech
Je zag ook wel dat dit het eerste seizoen was dat de idols er waren, want de manier waarop Jeff de stemmen voorlas bij de F6 was echt te raar, maar Stacey was helaas niet slim bezig daar (spreken van een splitvote waardoor Yau zijn idol speelde.)
Maar ik geef haar credit voor de edgardoplan (al die koppen daar bij het resultaat ) want dat was geniaal (Niemand had Cook Island gezien dus plan voodoo was nog niet bekend).
Ik vond de winaar eerst maar bwa, maar wanneer ik Fiji herbekeek zag ik pas hoe sterk hij was. Sociaal zeer goed, tactisch slim en allemaal gedaan zonder 1 aflevering gezien te hebben (Earl kon pas mee 2 dagen voor vertrek) en met een kapotte knie (gelezen ergens in een AMA). Daarbij kreeg hij alle jurystemmen en zijn enige tegenstem was iemand die random stemde.
Cassandra werd gezien als een meeloper en zou opmerkingen gemaakt hebben over de latino's (vandaar Alex' verwijzing naar Edgardo in zijn speech om het in het Spaans te vertalen) en Dreamz werd gezien als een flipflopper die dom speelde(ik vind het stuk tussen de challenge en de TC waar Edgardo gaat hilarisch. Hoe vaak werd het plan veranderd en de idol doorgegeven? En nog dacht iedereen Dreamz te hebben in zijn groep).
Maar Fiji is zeker niet mijn favoriet seizoen, verre van zelfs.
BTW leuk weetje: Dreamz is een tijd samen geweest met een andere survivorspeelster: Na'onka