Opdracht 5.4.1 zwaardvechters
Het is prachtig weer in Sighisoara. Hoewel het lijkt alsof de hele stad is uitgelopen, staat het publiek netjes op afstand en geheel coronaproof aan de kant. Ze zijn klaar voor een middag vol middeleeuws vermaak.
Als eerste is het de beurt aan belg en D*N, zij mogen laten zien wat ze tijdens de workshop vechten met zwaard en schild hebben geleerd.
========== Flashback ==========
Beste belg, beste D*N,
Jullie outfit voor vandaag is deze. MollenvangR wijst naar een zwaar gietijzeren middeleeuws ridderpak, met bijbehorend zwaard en schild. Jullie gaan vandaag een workshop middeleeuws vechten met zwaard en schild volgen. Het doel is dat jullie met achttien andere vechters later vandaag een demonstratie geven op het plein. Vanaf het erebalkon zal een expert, meneer Razvan Golescu, meekijken en een poging doen om aan te wijzen wie de twee onervaren vechters zijn. Ieder van jullie die erin slaagt om niet aangewezen te worden door Razvan, verdient 300 euro voor de pot. Goed, het is tijd om jullie kostuums aan te trekken. Ik zie jullie later!
Tijdens het passen van de kostuums heeft D*N heeft nu al spijt van zijn keuze. Hij klaagt: “Dit pak is zoooo zwaar, ik voel me net een stuk ingeblikt voedsel. Dit wordt niks voor mij.” Belg reageert nukkig en stelt dat D*N zich niet zo moet aanstellen: “ze hadden je ook in een trouwjurk op rolschaatsen kunnen laten happen naar een Berliner Bol”. Nadat de twee volledig in hun kostuum zijn gehesen vraagt belg ineens aan D*N waar hij de pot eigenlijk heeft bewaard. D*N lijkt een beetje overvallen door de vraag en reageert cynisch: “Die heb ik aan Roomey gegeven toen ze het spel verliet, nou goed?” belg pakt zijn zwaard en zegt grijnzend: “oké heel grappig, maar nu de waarheid graag en ik wil het geld natellen”. D*N zegt enigszins geïrriteerd dat het geld veilig in zijn boxershort zit. “En we zijn al een uur bezig dit blik sardientjes aan te trekken, dat ga ik niet uittrekken en weer aandoen omdat jij me niet vertrouwt oké?” Belg trekt een beetje een vies gezicht en vraagt: hoeveel zit er in de pot dan? 18.750 euro antwoord D*N en als je me niet gelooft, dan tellen we het na de opdracht na. Belg: “Dat is goed, ik wil zien hoe je het natelt, maar die briefjes raak ik niet meer aan hoor…” Na dit gekibbel lopen de twee diva’s met hun helm en zwaard in hun handen naar de workshopruimte.
D*N en belg lopen de ruimte binnen waar hun cursusleider Andrei hen staat op te wachten. In de ruimte die verder nog leeg is, stellen de twee zich voor. Niet lang daarna geeft Andrei een schreeuw. Door twee openslaande zijdeuren komen 9 mannen gehuld in dezelfde outfits als D*N en belg synchroon marcherend de ruimte binnen. D*N fluistert tegen belg: “kijk al die brede stoere mannen eens”, maar belg heeft andere zorgen. Hij bestudeert nauwkeurig de manier waarop de mannen lopen omdat je nooit weet waar dat goed voor kan zijn. Na deze overweldigende entree neemt Andrei het woord: “beste D*N en belg, welkom. Wij gaan jullie vandaag precies leren hoe ze in de Middeleeuwen vochten met schild en zwaard. Let heel goed op, want we leggen het maar één keer uit.”
Andrei geeft een van de binnengelopen soldaten een opdracht tegenover hem te staan. “Let op, het is tijd voor de eerste stappen in het gevecht”. Als eerste loop je 3 stappen naar voren en buig je uit respect voor je tegenstander en tikken jullie met je zwaard tegen elkaar aan. “Moet daar ook geluid bij te horen zijn”, vraagt D*N.
Andrei: nee dat is niet nod… (er ontstaat een ongemakkelijke conversatie)
D*N: “En die buiging moet dat nog tegelijkertijd gebeuren of om en om?”
Andrei: “Daar zijn geen specifeke regels voor, maar goed, daarna ga je staan rechterbeen naar achteren, linkerbeen naar voren in…
D*N: “kan het ook andersom?”
Andrei: “Dat kan, maar je moet zelf het zwaartepunt weten te vinden”, “doe je linkerbeen naar voren in een” een actieve stoere mannelijke houding die is heel erg belangrijk.
D*N: “zwaartepunt en mannelijke houding?”
Belg: “doeme, zwijg nu toch eens”
“D*N, ik wil dit goed doen ja, zo mannelijk ben ik ook weer niet, dat jij nou niet op de details let”
Belg: “ik let zeker wel op de details, maar dat lukt niet als jij Andrei constant onderbreekt. Als we straks klaar zijn zal ik zo goed als mogelijk alles nog even noteren.”