Door omstandigheden plaats ik vandaag de aflevering
Floortje, Molice en Kolko zijn inmiddels wakker geworden in de Afvalbak. Ze maken een praatje en kleden zich om.
Dan horen ze een stem die hun namen oproept en instructies om naar een gebouw in Spookstad te gaan.
Eenmaal aangekomen duurt het een tijdje voordat ze een teken van leven krijgen, maar dan gaat de deur open en komt de master met strenge bewaking binnen. Hij gaat zitten en stuurt de bewaking weg.
"Beste kandidaten, voor jullie is het vandaag een spannende dag, vandaag krijgen twee van jullie de intstructies om de stad te verlaten en één van jullie mag hier in Spookstad blijven, zo is het spel nu eenmaal."
"Het wordt tijd dat we de afvallers bekend gaan maken, dit gaat niet in één keer, maar wordt persoonlijk in dat(de master wijst naar een deur) kamertje gedaan. Floortje, mag ik jou vragen om mee te komen?"
"Welkom Floortje, in de executiekamer. Wees niet bang, we gaan je niet executeren, maar alleen kijken of je door mag of niet. Even een kleine uitleg over hoe de executie zal gaan, zoals je ziet is deze kamer verlicht met wit licht, straks gaat dit licht uit en tel ik af. Als ik klaar ben met tellen wordt het licht Groen of Rood. Rood betekent GAME OVER en Groen betekend een langer verblijf in Spookstad. Oke?"
Floortje knikt ja.
"Oke, dan gaan we beginnen. Licht uit graag."
Het licht gaat uit en de master telt af. " 5,4,3,2,1....... Rood licht gaat aan en voor Floortje is het GAME OVER.
Floortje en de master komen terug en Floortje gaat zitten.
"Of je eruit ligt of niet moet je nog even voor jezelf houden, straks vertel ik wie eruit ligt. Mag ik dan nu vragen of Molice wil meekomen?"
Als de master en Molice in het kamertje komen herhaalt zich het verhaal weer. Het licht gaat uit en de master telt weer af.
"5,4,3,2,1..... Groen Licht, Molice mag langer blijven in Spookstad.
Kolko is de volgende en krijgt hetzelfde verhaal te horen.
"5,4,3,2,1..... Rood Licht, dit was geen verrassing voor de master, maar wel voor Kolko.
Allemaal teruggekeert in het kamertje begint de master weer te praten.
"Vandaag zijn er twee kandidaten afgevallen. Floortje en Kolko, neem afscheid van jullie mede-bewoners en van de burgemeester en verlaat de stad. Molice, jou zien we terug in Spookstad"