Wouterv bereikt snel zijn kistjes. Hij krijgt van Mollenmania weer instructies: "Maak het meest linkse kistje los, dat is geld. Die ernaast niet, maar die daarnaast dan weer wel. Als je dan een stukje richting Swifty zwemt kom je half geld tegen." Wouterv maakt de eerste 2 kistjes los en brengt ze naar de kant waar ze door de presentatoren worden aangenomen. Ook D*N is bij een aantal kistjes aangekomen. "Oke, ik ben er, Lama1997. Welke moet ik nemen?"Even hoort hij alleen maar ruis op de lijn. Nadat hij het tweemaal heeft herhaald hoort hij Lama1997: "Als het goed is zie je nu 3 kistjes in een rij. De middelste moet je niet nemen, dat is mingeld. De andere 2 kan je wel nemen." D*N snijdt eerst de rechter los, brengt die naar de kant, en haalt vervolgens de linker op. Als laatste komt Swifty bij haar eerste kistjes aan. "Vertel maar, Spechteke, welke ik moet pakken." "Eens even kijken... In ieder geval de voorste, daar zit geld in. De meest rechtse ook. Daar zit ook geld in." Zo gezegd, zo gedaan, Swifty snijdt ze los, en probeert naar het strnad te komen.
Swifty: "Man, wat zijn die kistjes loeizwaar. Ik dacht dat ik er makkelijk 2 tegelijk naar de kant kon krijgen, net als Wouterv, maar dat zal 'm dus niet worden. Die dingen waren dusdanig zwaar dat ik ze tot mijn schaamte heb laten vallen. Tja, hopelijk merken de anderen dat niet... Ik schaam me wel een beetje."
Nadat ze net de tweede kist weer had opgedoken, schreeuwt ineens Spechteke keihard door de portofoon dat ze dat kistje toch niet moest nemen. Swifty begreep niet helemaal waarom niet. Maar aangezien ze hem al had losgemaakt moest ze hem toch naar de kant brengen. Ze probeerde meermaals het antwoord daartoe te verkrijgen, maar het leek wel alsof Spechteke haar niet hoorde. Zo gaat het een tijdje op en neer. Steeds meer kistjes komen op de kant te liggen, tot D*N ineens door de portofoon schreeuwt: "Lama1997, waarom stuur je me naar een plek waar geen kistje is?" Lama1997 is met stomheid geslagen. Hij wist toch absoluut zeker dat hij D*N naar het juiste kistje had gestuurd.
D*N: "Hier klopt iets niet. Lama1997 stuurt mij naar een kistje, maar enkel het snoer waarmee hij vast zat hangt er nog. Hetzij Swifty, hetzij Wouterv moet hem hebben afgeknipt. Als ik zo nadenk vond ik de aanwijzingen van Spechteke niet allemaal even duidelijk, als ik eerlijk ben."
Op dat moment gaat de bel, en is het eerste gedeelte van het spel afgelopen. De duikers zwemmen uitgeput naar het strand. Wouterv en Swifty komen gelijk aan en ploffen vermoeid neer. D*N komt iets later, en lijkt totaal niet vermoeid. Integendeel; hij komt als een ware Adonis het water uit en loopt naar Lama1997 toe... Die weet even niet waar hij moet kijken als D*N hem ineens omhelst.
LdHmolletje komt weer voor de groep: "Leuke opdracht dit, nietwaar? Jullie hebben in ieder geval goed je best gedaan, want er liggen behoorlijk veel kistjes. Ze liggen op volgorde zoals jullie ze brachten. Laten we eens gaan kijken. De eerste: 50 Euro!" Wouterv kijkt trots om zich heen. "Dan 100 Euro, dat is 150 Euro. Vervolgens 200 Euro! Zomaar 350 Euro. En deze? Minder, -100 Euro. Dat is dan 250 Euro. Kistje 5, een half briefje van 200 Euro. Kistje 6 een half briefje van 100 Euro. Kistje 7, 100 Euro, dat is dan 350 Euro. En we zijn nog niet klaar, kistje 8, 25 Euro, kistje 9, oei, dat is minder, -50 Euro, kistje 10 200 Euro, en tot slot, kistje 11, nog een half briefje, en wel eentje van 50 Euro. Totaal na dit deel: 525 Euro, en halve briefjes van 50, 100 en 200 Euro. Dan mogen jullie je nu gaan klaar maken voor het tweede deel."
Spechteke: Volgens mij is de samenwerking met Swifty goed verlopen. Al heb ik denk ik wel een fout gemaakt. En ook zij had een paar vreemde momenten. Volgens mij liet ze een paar keer een kistje vallen, en ook moest ze bij het laatste kistje meermaals duiken voor ze hem had. Maar goed, de tussenscore is mooi, al had het beter kunnen zijn. Waar het mingeld vandaan komt? Het zou zomaar bij Mollenmania kunnen liggen. Die praatte af en toe wel erg in raadselen door de portofoon. Zelfs ik begreep hem niet altijd, terwijl ik de kaart voor me had liggen."
LdHmolletje ging verder: "Hier op het strand spelen jullie het tweede gedeelte. We hebben ook hier heel wat kistjes begraven. Ook weer kistjes met geld, half geld en mingeld. Maar... Zoals jullie zien hebben jullie geen kaart van wat waar ligt. Ergens op dit terrein ligt misschien wel het belangrijkste kistje, namelijk het kistje met de perfecte kaart van dit strand. Zo kun je precies zien wat waar ligt. Waar dat kistje ligt? Op een logische plek. En je kunt het kistje herkennen natuurlijk. Succes! Oh ja, een kistje waarvan een klein deel al blootgelegd is dient te worden opgegraven..."