Aflevering 5, “Onderhandelen.” De enveloppen-opdracht leek soepel te gaan, tot de uitslag. Lucy smeerde mij 3 negatieve ranking-punten aan. Thanks, sis - vind je het gek dat ik je later in het spel naar de Arena probeer te krijgen? Bij het Dilemma der Fiches ging het vlekkeloos. Ons team werkte goed samen, terwijl het bij het team van Nys een puinhoop leek. Wij spraken van te voren af wie van ons immuniteit zou winnen (Catshee) zodat de individuele prikkel uit het spel werd gehaald – zodat wij als team konden winnen en niemand van ons naar de Arena hoefde. Hier was het nog even spannend, omdat Swifty en ik op WouterV moesten vertrouwen – hij mocht tenslotte de tweede duellist kiezen. Hij hield zich aan zijn woord, gelukkig! Ik denk ook dat als hij dat niet deed ik hem een liefdesdrankje had gegund en hij naar het onderste deel van de ranking was gekelderd. Maar weer won mijn team, we speelden het andere team volledig weg.
Aflevering 6. Kennis is Macht. De aflevering waar ik voor het eerst niet won of in een winnend team zat. Bij de forumquiz werd ik derde, bij Weten & Wedden vierde. Zo blijkt dat ik in spellen beter strategisch kan spelen dat wanneer het aankomt op parate kennis. Nys-Fan haalde daarentegen een legendarische overwinning bij Weten & Wedden. Omdat ik beide opdrachten niet won – en Tim en Nys-Fan mij hadden uitgeloot als derde duellist - moest ik voor het eerst naar de Arena. Het werd Sushi Go en het was liefde op het eerste gezicht. In een bloedstollend spel won ik net, waarmee ik zowel Lucy als WouterV het spel uitstuurde.
Aflevering 7, de Halve Finale. Deze begon met Jeopardy, die superbrein Nys-Fan won. Ik was nergens te bekennen – ik wist simpelweg de antwoorden niet. Dat werd dus opnieuw een duel. In de Haas & de Schildpad was het weer heel dichtbij, maar helaas voor Tim verloor hij. Een allerlaatste duel met Swifty, Love Letter, een spel waar je zelf vrij weinig invloed op hebt, won ik.
Dan ten slotte wil ik nog uitbreiden over het Liefdesdrankje. Na slechts twee aflevering kocht ik dit item, waarmee ik de ranking kon opschudden. Dit heb ik nooit ingezet, om twee redenen. De eerste reden was dat het fijn was dat er iemand heel laag in de ranking stond (dat met het drankje opgeheven zou worden). Maar de belangrijkste reden was dat ik, eerlijk gezegd, dit alles behalve een leuk item vond. Het was te machtig. In een spel, waarbij er enkel tijdelijke allianties het doel zijn, vond ik deze misplaatst. Het Liefdesdrankje moedigde sociaal-tactisch spel aan (wat in Survivor veel gespeeld wordt), maar zo wilde ik het niet spelen – ik wilde het spelen op spel-tactisch. De reden dat ik hem kocht is dat ik wilde voorkomen dat deze op mij ingezet zou worden.
En nu sta ik hier – in de finale, tegenover Nys-Fan. Altijd stonden wij lijnrecht tegenover elkaar. Jij at mij op als Adelaar. Ik bevond me op de bovenste plek van de vertrouwenslijst, jij bijna op de onderste plek. Jij viel mij gelijk aan bij een dubbel zwaard, dat mij noodlottig werd in die opdracht. Bij het Dilemma der Fiches waren wij weer in strijd. Mooi, dat wij elkaar nu hier treffen. De Strategisch en het Meesterbrein, twee compleet andere speelwijzes, maar beide brachten ons hier.
Ik vind het lastig om een pleidooi te schrijven. Het is een afweging die ieder voor zichzelf moet maken. Hierboven heb ik mijn speltactiek beschreven en ik hoop dat dit voldoende is om jullie hartjes te winnen. De keuze is, samenvattend, eigenlijk simpel: kies je voor de Strategist of voor het Meesterbrein?
Dat is aan jullie. Succes.