Ongeacht dat het programma nog echt fantastisch gemaakt wordt, vind ik winnaarseiland minder. Het geeft immers de persoon die daar zit een machtspositie, want hij hoeft geen stemmen te gebruiken, daarnaast geven ze de winnaar 4! extra stemmen.
Dit verwaterd het tactisch spel omdat je niet zomaar de sterkste eruit kan mikken. Je bent dan afhankelijk van een extern duel, en of je plannetje niet in de soep loopt.
De zwarte stem hoeft voor mij ook niet meer, het voegt geen meer waarde toe aan de persoon die verliest, want hij/zij heeft wel een bondje of gaat er dan toch al uit. Daarnaast vergroot het alleen maar de kloof tussen de persoon die van winnaarseiland komt, ofwel een van de "betere." En de kandidaat die de proef verliest, ofwel een van de "slechtere."
Laat ik nogmaals zeggen dat het fantastisch gemaakt is, maar ik ben van mening dat alleen in de proeven de sterkste naar boven moeten komen, en dat de rest van het speelveld of tactisch moet worden ingedeeld, of gewoon niks.
Daarnaast is ER, beroemd en berucht op het terughalen van "afvallers", om ze nog een kans te geven. Waarom ga je ze dan nu juist benadelen?
Misschien een bittere pil voor de Donderdagavond maar ik moest even mijn ei kwijt.