Wat een rare aflevering was dit weer! Als eerste die kapiteinsproef: dat heeft niets met durven te maken maar is gewoonweg gevaarlijk. Je kunt je bewustzijn zover uitschakelen dat je bijna verdrinkt, dus dit soort proeven vind ik gewoon niet kunnen. (Vooral omdat er nergens duikers / reddingszwemmers te zien waren.) Ik heb hem dan ook maar snel doorgespoeld.
Dan de teamverdeling. Leuk hoe er nu zo'n super BN-er team ontstaat, maar wel erg random dat Nienke, Johnny en Corry zonder dat ze er iets aan konden doen naar Duivelseiland werden gestuurd. Dit is niet alleen nadelig voor de oudere teamleden, maar ook voor de vrouwen die als minder sterk gezien worden. Team onbekend werd voorgetrokken; zij waren zonder dat ze er iets voor hoefden te doen al door de kapiteinsproef heen én hadden het grote voordeel dat ze in de teamproef al wisten hoe ze samen moesten werken. Dit was bij voorbaat al een verloren zaak voor Team Noord.
En dan de eilandraad: wat gebeurde daar in hemelsnaam? Gregory stemt met zijn oude kamp mee, waarop Donny naar huis moet (jammer!). En dan geeft Tony zomaar op, waardoor er wéér twee teamleden weg gaan? Fijn om te horen dat ze Donny nog een vervolg hebben aangeboden met zwarte stem, maar ik kan me voorstellen dat hij in zijn emotie zegt 'eruit is eruit'. Het valt me van Tony echt enorm tegen, waarom heeft hij Donny dan gekozen in zijn team als hij hem er meteen weer uit wil hebben?