Ik denk dat de volgende dingen 'het probleem' zijn.
- Het format raakt een beetje uitgewerkt. Het is teveel van hetzelfde. Weer een winnaarseiland, weer maximaal 6 stemmen na de samensmelting. Wat dat betreft begon het seizoen hoopvol met de kapiteinsduels, maar door alle opgevers was dat uiteindelijk niet belangrijk. Behalve voor Toine en Famke.
- De opgevers, hier is genoeg over gezegd. In alle eerlijkheid, bij het zien van de kandidaten verwacht je al dat types als Josylvio, Aisha (en met alle respect, want ze deed het knap) en Corry gaan opgeven. Als de vrouw van Jody zwanger is, is dat voor hem ook niet raar. Als productie weet je dit toch ook???
- Ik ben ook fan van het tactische spel, maar het komt te weinig van de grond vanwege de opgevers, maar ook vanwege fouten van de productie. Wat mij betreft mogen er meer gouden munten in het spel komen. Het liefst niet openbaar zoals met de kapiteins, maar meer zoals bij survivor met geheime idols. Dit verhoogt het tactische element. Ik vind het voor dit seizoen een blunder dat bekend en onbekend niet zijn gemixt voor de samensmelting. Hierdoor hou je na de samensmelting toch een beetje het bekend vs onbekend gevoel.
- Luxeproeven mogen van mij terug, eventueel afgewisseld met proeven om info over de verborgen gouden munt te vinden
- Die interviews en het napraten op de eilandpraat dat moet echt anders......
- Afleveringen zijn langdradig en bevatten ontzettend veel reclames. Voor mijn gevoel meer dan andere programma's. Ik kom geen moment in een aflevering....
- Nadruk ligt teveel op fysieke kracht in de proeven. Misschien terecht, want door het tactische spel wordt je als sterkere speler ook sneller een doelwit. Op deze manier wordt dit gecompenseerd, maar zeker met de finaleproef vind ik de nadruk hier teveel op liggen. Ik ben toch voorstander van een finalejury, zodat sociale en tactische elementen ook meer terug gaan komen.
Ik ben wel ban dat er niet veel gaat veranderen in de komende jaren. Ze durven het denk ik niet aan om volledig zonder BN'ners te gaan spelen. Onder mijn leerlingen hoor ik juist ontzettend veel positieve verhalen en reacties vanwege deelnemers als Tony, Famke, Josylvio, Loiza, Steven, etc. etc. Ik hoor op vrijdagochtend niemand over boer Jan praten..... De kijkcijfers bevestigen dit denk ik helaas. ER is sinds er BNners inzitten alleen maar populairder geworden, terwijl 'wij' juist vinden dat de seizoenen vaak slechter zijn geworden.