Vind de proeven nu toch wel echt een te grote rol gaan spelen. Ik hou meer van ER/Survivor als sociaal experiment i.p.v. fysieke uitdaging omdat dan iedereen kan winnen mits ze goed spelen en de winnaar bepaald wordt door vaardigheden binnen het spel. In fysieke proeven zijn ze vaak toch afhankelijk van atletische bouw of vaardigheden die ze van tevoren al hadden. Er is natuurlijk wel ruimte voor verbetering binnen het spel, maar als je weinig eet en slaapt zullen je fysieke vaardigheden niet snel vooruitgaan, hooguit minder snel achteruitgaan dan bij de rest.
Daarom hou ik meer van de finale-eilandraad ipv finaleproef en ben ik niet zo van de landings- en samensmeltingsproeven. Nu met dit finalisteneiland kan een Niels door het winnen van één proef in theorie de hele tijd op finalisteneiland zitten zonder uitgedaagd te worden door iemand en zo geen stemmen verspillen of weggestemd worden. Allemaal enkel en alleen door zijn fysieke kwaliteiten. Andersom hebben de fysiek sterke mensen die niet op finalisteneiland zitten het nu heel zwaar om zich er sociaal nog uit te redden omdat het fysieke aspect zo'n grote rol speelt dat iedereen die daar goed in is dus direct een target wordt.
Het liefste zou ik hebben dat het in principe gewoon gaat om de eilandraden en dat je die kunt overleven op verschillende manieren: door sociaal goed in de groep te liggen, je waarde in het kamp te bewijzen, strategische plannen uit te voeren met bondgenoten, of als je daarin niet slaagt door de immuniteitsproef voor die ronde te winnen. Als er nog maar twee over zijn kan er dan niemand meer weggestemd worden en bepaalt dus de jury, tegenover wie jij jouw manier van het halen van de finale moet verdedigen, wie er wint.
Ik snap dat dat nou eenmaal niet is wat ER (nu) is, maar ik hoop echt dat ze in de toekomst nog wat elementen daarvan terugbrengen in het spel.
Ik vind het dit seizoen op zich een prima tv-product, maar de opzet van het spel is toch echt niet (meer) mijn ding