Het is een fysiek en psychologisch spel. Een overlevingsspel. Dit is waar het programma echt voor over gaat. Iedereen wordt uitgehongerd door het spel, dat is de hele drive achter het programma. Soundos en Carolina zijn een van de weinigen die het spel spelen zoals het bedoeld is. Wat jij graag in het spel wil zien mag je zelf weten, maar dit is waar ER over gaat als je het spel echt speelt. En nogmaals; het is een spel, niet het dagelijks leven. Waarom kunnen mensen daar toch zo slecht doorheen kijken? Dit zijn acteurs notabene.
Volgens die theorie is het straks ook geoorloofd heimelijk uit voedselvoorraden te gaan snoepen in je eentje om sterker te zijn in de proeven. Lijkt me dat stiekeme voedselonthouding geen onderdeel uitmaakt van de strategie. Dat was het namelijk, ze zaten zelf wel te eten. Geloof niet dat het spel werkelijk zo bedoeld is. Dat is geen strategie, da's jatten. Trouwens, voor mensen die het spel spelen zoals het bedoeld is, doen ze het nou niet direct goed. Bovendien faalde hun rare opzetje jammerlijk. Volgens mij speelde Herold het slimmer door op die proef te gaan oefenen.
Ik denk dat veel mensen de denkfout maken dat goed Robinsonnen is: hard spelen, geen genade kennen en complotten smeden tot je erbij neervalt. De werkelijkheid is dat talloze deelnemers op hun bek zijn gegaan door complotten (en dan niet de beoogde slachtoffers) en dat sociaal sterk zijn en goodwill kweken bij anderen voor uiteindelijke overwinningen heeft gezorgd.