Een
artikel in de Volkskrant vandaag (door Gidi Heesakkers) waarin de makers van Ik vertrek, Expeditie Robinson en Geer en Goor aan het woord komen. Het gedeelte over Expeditie Robinson:
Expeditie Robinson (RTL5)Verslaggever Lizelot Prumper (43) en gedelegeerd producent Geraldine Smink (44) zijn vanuit productiemaatschappij Strix Television verantwoordelijk voor de casting van Expeditie Robinson (RTL5). Aan het survivalprogramma met bekende Nederlanders doen dit jaar ook vier onbekende Nederlanders mee. Vorig jaar zagen 1,6 miljoen mensen hoe Boer zoekt vrouw-boerin Bertie Steur de finale won.
Geraldine Smink: 'Vrouwen zijn moeilijker te strikken dan mannen.'
Lizelot Prumper: 'Mannen zien vaker een Robinson in zichzelf. Vrouwen denken al snel: ai, moet ik in mijn bikini op het strand, zonder make-up. Maar eenmaal op het eiland zijn die vrouwen enorme bikkels. Het is niet voor niets dat zo vaak een vrouw wint.'
GS: 'We spreken meer mensen dan we kunnen meenemen, ongeveer vijftig, zestig per seizoen.'
LP: 'Dit jaar hebben we vijftien bekende deelnemers en vier onbekende. In ons Excel-schema staan vijfhonderd mannen en vierhonderd vrouwen, met achter iedere naam de status. Wat was de conclusie van het laatste gesprek? Is iemand potentieel geïnteresseerd? Misschien volgend jaar? Het is zoeken naar het juiste moment: kandidaten moeten in de zomer vijf weken beschikbaar zijn.'
GS: 'Achter sommige namen staat 'nooit meer vragen'. Als mensen zeggen dat ze geen interesse hebben, vragen we weleens: 'Moeten we 'nooit meer vragen' achter je naam zetten?' Dat vinden ze vaak toch te definitief. Er zijn ook BN'ers die in de media blijven roepen dat ze best willen meedoen aan Expeditie Robinson, terwijl wij 200 procent zeker weten dat ze nooit meegaan: Frans Bauer, Jeroen van der Boom.'
LP: 'We bellen er altijd achteraan. 'Joh', zeg ik, 'Wat lees ik nu, ga je met ons mee?' Nee joh, hoor ik dan, het is gewoon bon ton om dat te zeggen.'
GS: 'De zender komt elk jaar met een wensenlijst. Daar staan veel grote namen op. Hoe groter de naam, hoe meer kijkers je trekt vanaf de eerste aflevering. Voor de opvallende, grappige, iets minder beroemde types moeten we echt een beetje vechten bij de zender.'
LP: 'Als Paul de Leeuw vandaag belt, kunnen we hem meteen bevestigen. Beau van Erven-Dorens. Javier Guzman. Als Halina Reijn wil, geef ik haar direct een contract. En mezelf een medaille. Ik benader kandidaten met een creatieve brief die niet onder op de stapel belandt. Ik probeer tijdens het schrijven te bedenken wat diegene op het eiland te zoeken zou kunnen hebben. Wat zou hem of haar kunnen triggeren? Ik zorg ook altijd dat er een paar goede grappen in staan. Ik heb weleens een bekende presentatrice proberen te strikken, een wens van de zender, met zelfgeknutselde flessenpost. Nooit iets op gehoord.'
GS: 'Managers bellen ons ook. 'Het is vorig jaar zo goed geweest voor die en die', zeggen ze dan, 'nu heb ik weer iemand in de aanbieding.''
LP: 'De ideale kandidaat is een kandidaat van wie je meteen denkt: wat gaat dit brengen, hoe gaat die persoon zich redden met niets, in deze groep?'
GS: 'In het eerste gesprek raden we iedereen eigenlijk af om mee te doen. We vertellen over de ellende, de muggen, de honger, de ontberingen, het verliezen van alle controle.'
LP: 'Als iemand ondanks alles tóch wil, vragen we naar een persoonlijke motivatie. De expeditie is te zwaar voor iemand die alleen maar op de cover van de Veronica Gids wil staan. Wil je diep gaan? Wil je zen worden? Wil je spelletjes winnen? Wil je zien wat er van je overblijft als je niets hebt? Ben je benieuwd hoe je in een groep opereert?'
GS: 'De laatste jaren vinden mensen het aantrekkelijker om mee te doen: waar in de wereld vind je nog een plek waar je even niet bereikbaar bent?
LP: 'Fikkie stoken, visjes vangen. We horen vaker de motivatie om een natuurmens te worden.'
GS: 'Voor ons is het belangrijk dat iedereen op de bank zich in een kandidaat kan herkennen.'
LP: 'We proberen van tevoren over de dynamiek na te denken: hoe zou die samengaan met die, hoe ver kan hij of zij komen...'
GS: '... en we zitten er heel vaak naast. Kees van der Spek was een droomkandidaat...'
LP: '...opgegroeid in de tropen, houdt van de hitte, weet veel over de natuur. Drie jaar zijn we bezig geweest om hem mee te krijgen. In 2015 liep hij dan eindelijk over het eiland, supersenang, en wat gebeurt er? Eerste eilandraad, meteen weggestemd. Dan ben je dus een kandidaat kwijt van wie je veel verwacht.'