Mooie, spannende aflevering! De steeds terugkomende verbazing bij het zien van boerin - wie? - Bertie.
Ik had liever Jessie of Anna, en nog veel liever Suzanne, in Thomas' plaats gezien, maar goed, het zij zo. Dit is inderdaad een bijzondere samenstelling van finalisten. De sfeer onderling is nu vrij awkward ja. Het viel me wel een beetje tegen van Dio dat hij amper aandacht schonk aan Bertie. Natuurlijk wil hij verhaal halen en dingen uitwisselen met Thomas, maar het leek wel alsof hij Bertie gewoon negeerde.
Wie had dat gedacht, de nuchtere, sterke, Zeeuwse Bertie in de finale, terwijl ze als eerste van de zestien is weggestemd! Zij moet winnen.
Wel jammer dat je wederom zag dat twee kandidaten op een ander eiland zaten als de andere twee bij het becommentariëren van de proef (als er 4 personen in het spel zijn zegt dat in principe nog niks als er 2 winnaars zijn, je weet dan niet welke twee zullen winnen en welke twee zullen verliezen maar zodra één persoon als eerste de proef wint, weet je gelijk dat de volgende winnaar dús die andere persoon met dezelfde eilandachtergrond is) toen Bertie won kon je daardoor opmaken dat Thomas ook zou gaan winnen (even los van Dio z'n spoiler reactie) zonde, dat had je (soms) ook bij de immuniteitsproeven. De gewone kijker zal dat misschien geeneens opvallen, maar als je het eenmaal weet wel. Hopelijk leert de regie hieruit volgend jaar, maar de productie van ER leest denk ik niet mee.
Klopt. Ik had het ook al herkend toen tijdens de uitleg van de proef een shot te zien was van een hand die de dolk in het hout steekt. Dat was een mannenarm, dus dan weet je het al.