Daarmee (met een kamp opbouwen en runnen) dwing je wel respect af. Dat en ongetwijfeld andere eigenschappen van Bertie hebben bij alle mensen die op afvallerseiland kwamen respect afgedwongen. Daardoor was JayJay zelfs bereid de proeven op zich te nemen, dus kennelijk is het wel waardevol in het spel.
Bertie heeft weinig alleen gezeten. Ondanks hun verschillende inborst toch een goede band opgebouwd met JayJay. Ze heeft gedaan waar ze goed in is en bewezen ook sociaal sterk te zijn.
Trouwens die aardappel waar ze 100 dagen op wacht komt anders wel op jouw bordje (of in je pap) terecht dus ik snap niet zo goed waarom je daar neerbuigend over doet.
Dat ben ik met je eens. Maar Thomas gaf de dag ervoor nog aan een man van zijn woord te zijn. Kennelijk dus niet, hij grijpt de eerste mogelijkheid om een belofte te breken in zijn voordeel meteen aan. Hypocrisie ten top.
Bertie heeft inderdaad respect afgedwongen en dat siert haar, maar ze is wel weggelopen voor de competitie, geheel vrijwillig.
Daarom verbaast het mij, dat zij van iedereen zoveel coulance krijgt toebedeeld.
Haar zelfgekozen positie binnen ER is een reflectie van haar dagelijkse leven.
Iemand als Jessie of Anna zijn veel meer een andere kant van zichzelf aan het ontwikkelen/ontdekken en dat heeft bij mij vele malen meer sympathie.
Trouwens die aardappel waar ze 100 dagen op wacht komt anders wel op jouw bordje (of in je pap) terecht dus ik snap niet zo goed waarom je daar neerbuigend over doet.
Ik doe niet neerbuigend over de aardappel, daarentegen wél over haar situatie in ER.
Ik heb zelf een agrarische achtergrond, vandaar dat ik wel degelijk iets kan zeggen over de aard van de gemiddelde boer.
Een boer heeft een afwachtend karakter. Hij trekt zich terug op zijn boerderij, waar hij vooral voort ploegt. Ondertussen laat hij alle stormen van politiek en samenleving gedwee over zich heen komen.
Een proces, waardoor de komende decennia circa 60 % van de Nederlandse boeren doelgericht gesaneerd gaat worden.
Dit is een politieke keus, die in de jaren 60 van de vorige eeuw is gemaakt en door de toenmalige minister van landbouw, dhr. Mansholt voor het eerst is uitgedragen.
(Met name de milieubewegingen worden ge-/mis-bruikt om dit vuile werk voor deze politiek uit te voeren).
Dat afwachtende, enigszins naar binnen gekeerde, zie ik ook bij Bertie terug.
Terwijl ze hier binnen ER volop de kans krijgt om een ander kant te ontdekken, is ze daarvoor weggelopen.
Bertie heeft nameijk vanaf dag één op afvallerseiland voor zichzelf een nieuwe boerderij opgezet. Waar de afvallers één voor één op bezoek komen.
Dat Thomas hypocriet is, is zo duidelijk als wat. Ik bestrijd dat ook niet.
Maar diezelfde schijnheiligheid zie je bij anderen beslist niet minder terug.
Wat ik hier probeer duidelijk te maken is, dat vooral hij er iedere keer op wordt afgerekend.