Ik begin dit seizoen zonder veel verwachtingen en met veel hoop. De eerste aflevering was beter dan voorgaande jaren, er wordt helaas nog steeds teveel tijd besteed aan het ‘voorstellen’ van de personages. Een buitengewoon begin van de Expeditie, zoals de kruisiging in 2005, spreekt toch meer tot de verbeelding dan een dweperige samenscholing. De diversiteit van de kandidaten is echter veelbelovend. De uitschieters waren voor mij: Jaap Jongbloed, Kees van der Spek, Elle Bandita, Danny Ghosen en Kim Lammers. Jaap Jongbloed kwam over als een typische zedenprediker, Kees van der Spek toonde veel zelfreflectie, Elle Bandita is heerlijk ‘anders’, Danny Ghosen lijkt te varen op zijn temperament en Kim Lammers heeft op het eerste oog de vaardigheden en karaktereigenschappen om ver te komen in een doorsnee Robinson-seizoen. Het ongebruikelijke concept van dit seizoen wekt mijn fascinatie, start het spel zonder teamfase sneller dan ooit te voren of volgen de kandidaten in beginsel nog steeds een halfzachte romantische projectie van Expeditie Robinson?