Ook toen had je ..... heb je nu nog. En dan ben je heus geen stumper...
Ik begrijp jouw punt. Niet iedereen…Maar daar gaat het hier niet over.
Jouw observatie over de computerzaal herken ik. Toendertijd ging computeren vooral over programmeren, waarvoor een overmatig aantal techneuten en nerds op afkwamen. Bij uitstek een bevolkingsgroep, die slecht is in menselijke interactie.
Samen reizen, of samen ergens staan te wachten gaf velen de gelegenheid om even een praatje te maken. En duurde het langer, dan kon je hele gedachten uitwisselen en interessante discussies voeren. Of je begon zelf een gesprek, of anderen spraken mij aan. Gewoon omdat er de tijd en de gelegenheid voor was.
Zo heb ik interessante inzichten van volslagen vreemden opgedaan, uitnodigingen ontvangen om eens langs te komen.
Dat hoef je nu niet meer te doen, behalve met oudere mensen. De rest duikt direct achter een schermpje om mensen 100 km. verderop te vertellen, dat ze in de trein zitten en andere 'hemelbestormende onzin' dringend met elkaar moeten delen.
De ‘bodemlijn’, waar het hier om gaat, is EQ, hetgeen veel belangrijker is voor een succesvol leven op alle vlakken dan IQ. Teske faalt op dat vlak op alle fronten. Allemaal mensen, die haar vrienden zijn en haar volgen, maar in de reeële, echte wereld wordt ze links gelaten & verstoten. Niet door een paar, maar door 100% iedereen.
EQ zorgt ervoor, dat mensen het leuk vinden om met jou van gedachten te wisselen, om je te helpen, advies te geven, je om zich heen te hebben.
Kortom, als je slecht bent in met mensen in contact te komen, wordt je leven een stuk moeilijker en eenzamer. En dan ben je dus die zielepoot / stumper, die in z’n eentje zit te verpieteren.
Hoeveel van jouw 3.896 vrienden gaan jou helpen, als je huis onder water staat.
Volgens deskundigen is het huidige systeem aan het afbrokkelen en instorten. Je sociale netwerk is dan van levensbelang. Dat netwerk bestaat vooral uit ‘fysiek echte’ mensen.