Net deze aflevering gezien. Na een tijdje te hebben zitten denken over dit systeem lijkt het mij vooralsnog volslagen achterlijk. Er vanuit gaande dat deze 8 besluiten zo lang mogelijk met z'n allen door te willen dan gaat ze dat zeker lukken, want het maakt niet uit of ze winnen of verliezen. Ga maar na. Ze mogen altijd alle 8 stemmen, en omdat de teams steeds anders zijn, zal er altijd wel een expeditielid in het verliezende team zitten dat niet in hun clubje hoort.
Het komt dus nu al neer op het moeten doorbreken van een stemafspraak ... ik mis meer dan ooit de mentaliteit van de deelnemers van +- 10 jaar geleden. Daarmee wil ik niet zeggen dat er toen geen streken uitgehaald werden, maar goeie genade, wat wordt er alweer snel naar dit machtsmiddel gegrepen. Zelfs door mensen die al veilig zitten. Niks niet mensen leren kennen; gewoon een strategie inzetten en alleen maar naar het spelletje binnen het spelletje kijken.
Ik hoop echt dat er een wat invloedrijkere twist komt. Als we inderdaad in aflevering 6 op twee teams van 6 en 5 definitieve afvallers zitten, dan moeten die 8 ook in eigen vlees snijden. Ben benieuwd wat voor mentale dreun ze dat gaat geven, maar ondertussen zijn er 5 mensen de dupe van een stemsysteem dat meer open staat voor misbruik dan ooit.
Leuke proef trouwens.