In het verleden heb ik me nogal eens geërgerd aan spelers die zich teveel lieten leiden door begrippen als loyaliteit, trouw, vriendschap of "robinson-waardig", en hun vertrek erg persoonlijk namen. De laatste jaren zien we steeds meer de trend dat spelers ER echt als een spel gaan zien en daar naar handelen. Terecht natuurlijk, want dat is het ook. Toch merk ik dat het me als kijker nu minder boeit. Juist die worsteling tussen tactiek enerzijds en loyaliteit of ethisch stemmen anderzijds, maakt het interessant om naar te kijken. En de rancune en wrok na een stemming. Nu is het gemeengoed geworden om de sterkste speler weg te stemmen en iedereen accepteert dat ook als een logische speelwijze. Gevolg is dat het nu uit lijkt te draaien op een "kneusjes-finale" (met alle respect voor Kristel, Freddy en Kay). Misschien moet de productie in het volgend seizoen daar op inspringen. Bijvoorbeeld door de proeven veel zwaarder te laten meewegen. Dat zou kunnen door niet alleen de winnaar, maar ook de nummers 2 en 3 immuniteit te geven. Is maar een idee,
Oh ja, waar waren al die extra stemmen op Rick vanavond voor nodig ?