Marnix natuurlijk ja (na 9 jaar beginnen details toch te vervagen:)
Ryan plaatste ik in het rijtje omdat hij wat mij betreft in beide series bij aanvang van de expeditie een serieuze kandidaat voor de titel was. Voor Yin geldt hetzelfde, sterke vrouw in elk opzicht. Dat ze die titel uiteindelijk op die manier heeft weten te pakken vind ik inderdaad ook onbegrijpelijk. Hetzelfde goldt voor Fatima. Marcel ("die ouwe boef" - Jeroen) was de enige "komplotwinnaar" om het zo maar te noemen die won bij gratie van zijn capaciteiten als komplotmaker. Andere winnaars waren grotendeels ook niet vies van een komplotje hier en daar (volgens mij is Marnix de enige die zich er niet mee bezig gehouden heeft, al had hij het makkelijk met bliksemafleider Carl) maar ik zou ze niet als komplotmensen willen kenmerken.
We kunnen ook een rijtje maken van gedoodverfde kanshebber die het niet haalden (ff de namelijst erbij pakken) met mensen al Melvin, Pieter, Jennifer, Mohammed, Fatima, Robin, Geert, Gio, Ryan, Judge, Ilona (Die laatste 7 komen allemaal uit 2003, wat een jaar was dat. Temidden van al die kanshebbers verbaasde mij het dat Jutta ermee heen ging) Maxime (doodzonde was dat) Lenny (in zijn eigen mes gevallen) Farrah, Willem en Marcel in 2007, Kyra, Sebastiaan, Patrick en Fajah. Dit waren allemaal mensen waarbij ik al snel dacht dat ze het hadden kunnen halen. De grootste verassing voor mij was Matthias, en als hij niet met Frank in het jaar zat had hij waarschijnlijk op tactiek net als Marcel glansrijk gehaald. Ik had bij aanvang echter niet verwacht dat hij zo ver zou komen.
Ik moet zeggen dat ik dit jaar geen idee heb waar de kansen liggen. ER is zo veranderd dat het me ook niet echt bezig houdt.