[...] Het probleem blijft echter dat men meer geneigd is tot verheerlijking van het verleden dan verheerlijking van het heden.
[...]
Je hebt me aan het denken gezet gisteren dus ben ik eens op youtube gaan zoeken. Tot mijn verbazing kun je daar alle seizoenen vinden (ik heb jaren geleden eens gezocht maar vond toen niets). Sommigen overigens wel vanuit Belgie.
Maar goed, ik heb gisteren aflevering 1 gekeken van seizoen 2003. En hoewel er wat oudbolligheden inzitten, vind ik het geweldig. Ik verheug me op aflevering twee.
Ik denk dus niet dat het bij mij een verheerlijking is (even gerelateerd aan deze ene aflevering dan), maar echt een gemis van de oude 'expeditie'.
Vroeger stond de expeditie op de voorgrond, nu het spel. (het is me ook opgevallen dat de deelnemers op dit forum vroeger 'expeditieleden' werden genoemd en nu 'kandidaten').
Het spel boeit me minder.
Al kijkende zie ik ook wel dat dit een heel ander programma was dan dat het nu is (en de verschillen zijn veel groter dan ik al dacht) ook in de manier waarop alles in beeld gebracht wordt.
Ik zal seizoen afkijken 2014 (denk ik) en dan zie ik volgend jaar wel verder.
Maar wat een seizoenopening was dat in 2003! Prachtig en wat een types allemaal, twee korte proeven een prima eilandraad. Gelukkig weet ik het beloop niet meer (ik weet zelfs niet meer wie ook alweer gewonnen heeft) dus ik kan redelijk onbevangen kijken. Mijn vrouw kijkt ook mee en die heeft dat seizoen nooit gezien, en ze vond het ook geweldig, en tegenstelling tot het huidige seizoen (ze is en echt survival-type), ook een reden dat ik denk dat het niet louter en alleen verheerlijking is.
Ik zie nu ook dat het geen zin meer heeft om te gaan vergelijken, het programma is in essentie en manier waarop het in beeld gebracht wordt te verschillend... de expeditie is overleden, het is nu die spelshow op eilanden. De ene vindt dit leuker, de andere het oude format. Ieder zijn eigen.
En man, man... wat mis ik E.P....
EDIT: Misschien hoort dit allemaal in een apart "nostalgie van de oerkijkers"-topic