ik heb de bewuste aflevering er nog maar eens bijgepakt. Natuurlijk ben ik het eens dat er tussen de zwarte stem van Edith en Geraldine verschil zit. Maar ik kijk even naar de overeenkomsten, want die zijn er ook. Het is beiden een besluit van de productie. In beide gevallen betreft het een vertrek. Het grootste verschil zit m.i. in HOE het gebeurde.
Voor Edith is duidelijk: Nega vertrok -> eilandraad in het andere kamp -> Edith mag met zwarte stem blijven (overigens en ik vind dat zelf niet onbelangrijk, voor deze stemming was niemand van het vrouwenkamp op de hoogte van het vertrek van Nega. De wetenschap dat hij weg was had ook deze stemming kunnen beïnvloeden)
Dan Geraldine, want ik denk nl dat de voorgeschiedenis een rol heeft gespeeld bij dit besluit. Hier was namelijk al vòòr de stemming bekend dat één van de kandidaten weg wilde. De productie veronderstelde (net als alle anderen op 3 na) dat Veronica de expeditie op legale wijze (door wegstemming) zou verlaten.
- na het verliezen van de proef zie je allemaal verschillende complot gesprekjes waarbij al gauw duidelijk wordt dat Sef & Geza het vrouwenblok Geraldine en Anna uit elkaar willen hebben
- Anna uit haar zorgen en Geza besluit iedereen bij elkaar te roepen om de rust te herstellen.
- daar stelt Geza voor dat Veronica naar huis wil, en dat allen op haar zullen stemmen.
- Veronica is blij dat ze op deze manier de expeditie kan verlaten
Na het stemmen blijkt dat niet Veronica, die weg wil, de meeste stemmen krijgt, maar Geraldine. Veronica verbaasd, Geraldine onthutst èn dat is begrijpelijk. Na de stemming vraagt Dennis wie er iets over wil zeggen.. beide heren zwijgen, Paulien neemt het woord. Dan vraagt Dennis Veronica om commentaar.. en idd die verklaart dat zij verwachtte er (zoals afgesproken) uit gestemd te worden. Veronica vertelt nogmaals dat zij vertrekt. Niet vanwege Geraldine, maar omdat ze niet meer kan/wil.
Dan meldt Dennis dat Geraldine met zwarte stem kan blijven. Iets waar ze niet van harte blij mee is, maar het is een tweede kans.
Laten we wel zijn. IEDER productie ingrijpen laat sporen achter. Edith had op Duivelseiland Zimra kunnen battelen. Geraldine had op haar beurt Edith kunnen battelen. 2 van deze 3 dames hadden al voor de samensmelting in Nederland kunnen zitten.
Kandidaten die om welke reden dan ook opgeven zijn bij een programma als Robinson een drama. In feite zijn zij de schuldigen in dit verhaal. Hun vertrek betekent simpelweg dat weggestemden met een zwarte stem kunnen blijven. Welke die weggestemden ook moge zijn. Hun vertrek drukt een grote stempel op het verloop van de expeditie.
Nu kunnen we met z'n allen vreselijk gaan mekkeren dat het niet eerlijk is, maar wat is er niet eerlijk? Edith een zwarte stem? Daar hebben de meesten geen problemen mee, terwijl ook dat het verloop van de expeditie bepaalt. Geraldine een zwarte stem? Ja, daar komen de problemen want de situatie was anders, maar zo heel veel anders was de situatie niet. Alleen het verloop was anders.
btw, ik vind het prima als mensen het niet eens zijn met mijn verhaal of er om moeten lachen.. Ik lach ook graag, veel en vaak. En ik laat mensen in hun waarde.