Inderdaad Goyathlay. Veel van wat je zegt herinner ik me nog goed. Uiteraard wordt er ook het een en ander geromantiseerd; ik denk dat dat onvermijdelijk is na al die jaren. Eer was misschien ook niet het goede woord, en ook niet echt de gedachte waar ik eigenlijk de nadruk op wilde leggen, hoewel ik dat natuurlijk letterlijk deed. Ik weet niet zo goed hoe ik het dan wel moet zeggen. Stunts en streken waren er altijd al, stemafspraken waren er ook altijd al. Toch gebeurde het toen anders dan nu. Meestal (uitzonderingen daar gelaten) ging het niet verder dan bij bepaalde personen (binnen je "alliantie") aan te geven wat je wilde stemmen, en over het algemeen ontstond die situatie niet zomaar. Het was dan een aanval op de man, met een reden, wat voor reden dan ook (en inderdaad niet altijd eervol). Daar kun je van vinden wat je vindt. Toentertijd heb ik me er soms ook aan gestoord, maar vaak kon je het desondanks begrijpen. Hoe dan ook ging er nog steeds een soort vertrouwen uit van die manier van stemafspraken maken. Nu gebeurd er echter iets heel anders, en ik zal het nu wat extremer omschrijven dan het in werkelijkheid gebeurd.
Het spel begint: "jij, jij en jij; goh, doe je ook mee? Wat leuk. Die kliek daaro werken we eruit goed? Laat dag één maar beginnen". Het is een systematische uitroeiing die nog nauwelijks een weerspiegeling lijkt van wat er in het spel nou echt gebeurd. Ik denk dat dat is wat ik bedoel wanneer ik zeg dat enig eergevoel dat er toch vaak ook wel was nu ontbreekt. Er wordt niet meer gekeken naar de waarde van de persoon voor de groep, nog naar de waarde van die persoon voor de expeditie. In het huidige stemklimaat ben je simpelweg deel van een optelsom. Hoe interessant dat spel op zichzelf ook is vind ik dat een spijtige ontwikkeling in dit spel. ... het is inderdaad een spel, en hopelijk speelt men dat voor de lol, maar uiteraard speelt men het zoals je zegt ook om te winnen. Ik snap alleen werkelijk waar niet waarom men er voor kiest het op deze manier te willen winnen. Vroeger probeerde men hun plek te verdienen door zoals ik zei van bepaalde waarde te zijn. Zij die dat niet konden vielen terug op allerlei trucjes, wat natuurlijk hartstikke logisch is. Wat ik echter teleurstellend vind is dat men nu gelijk met de trucjes begint. Wie vindt het nu nog de moeite waard om zich als waardevol te profileren? Niet de spelers kennelijk. Ik als kijker vind dat echter ontzettend de moeite waard, maar het vertrouwen in het spel ontbreekt momenteel simpelweg om nog op die manier te spelen.