Als ER fan van het eerste uur ben ik weer erg teleurgesteld in de ontknoping van deze aflevering, iets dat een trend lijkt te worden. Anderen hebben in deze thread al aangegeven dat ER niet meer het (ogenschijnlijke) overlevingsspel is dat het ooit was. Naar mijn mening is het vervallen tot een ontzettend droevig gebeuren. Goyathlay geeft aan dat complotten altijd al onderdeel waren van de serie maar ziet een essentieel verschil over het hoofd naar mijn mening.
Goyathlay geeft aan dat er altijd al complotten gesmeed werden omwille van een vriendschap, een groepsband, nationaliteit, geslacht etc. Voor de VIP jaren was er echter een reden die de anderen oversteeg, namelijk het sterk houden van je team (door bijvoorbeeld voedselzoekers aan te houden). De beste manier om niet weggestemd te worden was door de proeven te winnen en niet naar de eilandraad te gaan. Zelfs als je daar dan toch terecht kwam als team likte je gezamenlijk je wonden en kon de zwakste schakel "ophoepelen", wat je team dus sterker maakt. DAT was de manier om je kansen te vergroten tot de samensmelting. Complotten hadden vaak dit tot doel.
Daarnaast moet ik toegeven dat dit element een beetje het spel uitgefaseerd is. Ik heb bijvoorbeeld al jaren geen noemenswaardig voedseltekort meer gezien in de serie, mensen in het spel houden omdat ze beter zijn in het verzorgen van voedsel is dus geen deel meer van het spel, nog van enig complot. Ik snap niet waarom dit eruit gehaald is. Waarom zou dit niet sensationeel zijn? Het meest besproken ER incident is nog altijd het hoofdstuk van de 5 verdwenen bananen uit 2003, een incident dat het sociale landschap in het spel volledig op zijn kop zette.
Daarnaast heerste er jarenlang een soort van competitiegevoel, het idee dat de enige manier om jezelf een winnaar te mogen noemen de confrontatie aan te gaan was met je rivaal in de finale (dat is wat competitie is, wat een spel maakt). Natuurlijk moest je je eerst een weg naar die finale toe vechten, maar dit deed je niet door elkaar zonder meer in de rug te steken. Misschien kun je je finale van 2006 (niet de all-star expeditie) nog herinneren waar Lenny, die alles won wat er te winnen viel, verloor van Olga omdat hij voor de finale zijn maatje Ignazio tijdens de halve finaleproef het spel uitspeelde, om zo tegen de "zwakkere" Olga uit te komen. "Doe dat niet, dit is zo dom" werd hem verteld. Inderdaad, hij werd er op afgerekend. Hij probeerde de competitie uit de weg te gaan en dat werd niet gewaardeerd. "Dit is niet tactisch, dit is vies", zo werd geoordeeld.
Dit is al jaren aan het veranderen. "Vieze spelletjes", het heeft niets met ER te maken zoals we het altijd kende, niet echt, maar toch is dat wat het nu is en sinds vorig jaar is er overduidelijk iets heel anders aan de hand tijdens het smeden van complotten. De insteek is geen van het bovenstaande meer. De insteek is nu simpelweg het formeren van een kliek en daarmee vanaf dag één de rest eruit stemmen. Stel je voor dat je je plek moest verdienen, dat kunnen we niet hebben. Laten we de competitie uit de weg gaan, het makkelijke pad bewandelen. Ik bedoel, complotten op de eerste eilandraad? We hebben dat eerder gezien, je moet ten slotte op basis van iets stemmen maar men vond altijd wel een redelijke reden. Ik kan me de verbazing vorig jaar nog goed herinneren, dat was een complot van een totaal ander kaliber; toch lijkt het nu regel geworden. Persoonlijk vind ik het schandalig en het verpest mijn plezier in het spel. In zekere zin is het nog steeds een overlevingsspel, maar het betreft nu het overleven van de eilandraad. Er wordt niet gestemd op kwaliteiten, niet eens omwille van een persoonlijke band. De band komt na de formatie van de kliek. Er wordt gestemd vanuit angst, angst om zonder meer het spel uitgeknikkerd worden. Die angst is helaas niet onterecht want dit is precies wat er gebeurd. De enige reden voor een complot vandaag de dag is "als ik het maar niet ben vanavond", en om dat zo lang mogelijk te garanderen heb je dus je groepje nodig. (Ik moet zeggen dat het wel tof is dat die groep nu op beide eilanden actief is).
Dus Goyathlay, als mensen als ik zeggen dat ze ziek worden van "die complotten", bedoelen we dat enige eer volledig ontbreekt, waardoor het stemmen en de complotten los zijn komen te staan van de rest van het spel. De competitie van toen maakt geen deel meer uit van het spel. Er is geen enkele reden om het spel van met name vorig jaar nog op zo'n eiland te spelen; doe dat lekker in een villa, noem het de gouden kooi of zo en geef ons ons Expeditie Robinson terug. Ik hoop echt dat deze editie die van vorig jaar niet achterna gaat.