Auteur Topic: Kees Boot [Kandidaat]  (gelezen 42440 keer)

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: Kees Boot [Kandidaat]
« Reactie #80 Gepost op: 2-11-2013, 12:21:30 »
Dat vind ik veel te simpel geredeneerd. Op het moment dat ze aangaf dat ze eruit wilde was het voor haar helemaal geen spel meer, en daar geef ik haar nog groot gelijk in ook. Ze werd op persoonlijk vlak en volkomen onnodig onder vuur genomen door Anna. Voor haar stopte op dat moment het spel (dat gaf ze ook aan). Wat ik bij haar totaal niet kan volgen is hoe gemakkelijk ze zich vervolgens weer laat pamperen. Ik snap dus de omslag daarna niet, maar wel dat ze wilde stoppen. Dat wegzetten als 'emotioneel en onnadenkend' vind ik te kort door de bocht.

Ik vind juist de andere zienswijze veel te simpel geredeneerd: het spel stopt omdat iemand aangeeft te willen stoppen. Afgezien van onreglementaire acties en noodgevallen zijn er geen pauzes in het spel.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline Starry Night

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kees Boot [Kandidaat]
« Reactie #81 Gepost op: 2-11-2013, 12:23:33 »
Ik vind juist de andere zienswijze veel te simpel geredeneerd: het spel stopt omdat iemand aangeeft te willen stoppen. Afgezien van onreglementaire acties en noodgevallen zijn er geen pauzes in het spel.
Maar Expeditie Robinson is meer dan alleen 'een spel'. Dat blijkt ook jaar na jaar na jaar.

Offline Brinta

  • Forumlid
Re: Kees Boot [Kandidaat]
« Reactie #82 Gepost op: 2-11-2013, 12:24:51 »
Nee, het principe van complotten is dat niet iedereen over dezelfde informatie beschikt. Dus als het Pauliens doel was de anderen een rad voor ogen te draaien omdat ze er stiekem eigenlijk Jan uit wilde hebben, dan heeft ze het clever gespeeld. Punt is dat ik niet denk dat dat haar doel was, ze heeft zich laten manipuleren en op die manier de goodwill verspeeld van het kleine groepje dat haar nog een beetje goedgezind was. Vanuit haar eigen oogpunt is het dus oliedom.

Bedoel je dan, als het haar kwade opzet was, is het o.k., maar als haar humeur de volgende ochtend stralend zonnig weer is opgestaan, met een nieuw elan, is het o zo fout.
Daarnaast hoeft dit helemaal niet zo dom van haar te zijn, omdat zij zich gesteund zal weten van haar geestverwanten in deze actie. Bovendien is het 'andere' kamp behoorlijk leeggebloed, wat extra stemmen betreft, door Jan zijn actie (die uiteraard dacht daarmee tegelijk zijn gebrek aan extra stemmen weg te werken).

Bij een volgende ronde telt weer een geheel nieuwe waarheid, nl. wie is op dat moment de sterkste, dan wel de lastigste. Een titel, waar Kees heel erg intensief naar aan het solliciteren is.

Offline Dannyboy

  • Forumlid
Re: Kees Boot [Kandidaat]
« Reactie #83 Gepost op: 2-11-2013, 12:28:21 »
Ik zou het geen verplichting willen noemen om jezelf of anderen serieus te nemen ...

Het lijkt mij in het concept van speler besloten liggen dat je de status van speler, en dus die van medespeler, wel serieus neemt. Doe je dat niet dan weet je kennelijk niet wat het betekent een speler te zijn, dus kun je beter wat anders doen. Het gevolg is nu dat iemand aangeeft dat "het spel voor haar is gestopt", en vervolgens wel verder speelt, dat is toch raar?

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: Kees Boot [Kandidaat]
« Reactie #84 Gepost op: 2-11-2013, 12:36:08 »
Maar Expeditie Robinson is meer dan alleen 'een spel'. Dat blijkt ook jaar na jaar na jaar.

Ik zou het volgende willen stellen: het blijkt jaar na jaar dat de visies van zowel kandidaten en kijkers grote onderlinge verschillen kennen. De vrijheid om je eigen weg binnen de kaders van het spel te kiezen behoort tot de charmes van Expeditie Robinson.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline Brinta

  • Forumlid
Re: Kees Boot [Kandidaat]
« Reactie #85 Gepost op: 2-11-2013, 12:36:53 »
Het lijkt mij in het concept van speler besloten liggen dat je de status van speler, en dus die van medespeler, wel serieus neemt. Doe je dat niet dan weet je kennelijk niet wat het betekent een speler te zijn, dus kun je beter wat anders doen. Het gevolg is nu dat iemand aangeeft dat "het spel voor haar is gestopt", en vervolgens wel verder speelt, dat is toch raar?

Je moet die mede/tegen speler zelfs zo serieus nemen dat, van alles wat diegene zegt ook wel eens het tegendeel waar zou kunnen zijn. En dus ook daar rekening mee houden.

Niets is raar in ER, totdat het tegendeel bewezen is.

Offline Starry Night

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kees Boot [Kandidaat]
« Reactie #86 Gepost op: 2-11-2013, 12:37:58 »
Ik zou het volgende willen stellen: het blijkt jaar na jaar dat de visies van zowel kandidaten en kijkers grote onderlinge verschillen kennen. De vrijheid om je eigen weg binnen de kaders van het spel te kiezen behoort tot de charmes van Expeditie Robinson.

Chapeau ::jaja::

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: Kees Boot [Kandidaat]
« Reactie #87 Gepost op: 2-11-2013, 13:01:39 »
Het lijkt mij in het concept van speler besloten liggen dat je de status van speler, en dus die van medespeler, wel serieus neemt. Doe je dat niet dan weet je kennelijk niet wat het betekent een speler te zijn, dus kun je beter wat anders doen. Het gevolg is nu dat iemand aangeeft dat "het spel voor haar is gestopt", en vervolgens wel verder speelt, dat is toch raar?

Ik doelde natuurlijk op het inhoudelijk serieus nemen. Iedereen kan en mag onzin verkondigen en daar kun je maar beter rekening mee houden. De status van spelers staat niet ter discussie. Wat betreft je laatste opmerking: ik vind het eerlijk gezegd niet echt raar maar ik ben wellicht bevooroordeeld door 27 seizoenen Survivor.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline jorge

  • Forumlid
Re: Kees Boot [Kandidaat]
« Reactie #88 Gepost op: 2-11-2013, 13:23:45 »
Toch komt dit op mij een beetje over als zwaaien met een witte vlag, de tegenpartij laat de wapens zaken en vervolgens kies je er eentje uit die je met 4 man overhoop schiet.

Natuurlijk zijn er een soort ongeschreven regels en daar hoef je je niet aan te houden. Maar dat je daarmee de woede op je hals haalt lijkt mij logisch en terecht.

Zoals ik al eerder aangaf ergens, je kan ook er voor kiezen om de hele voedselvoorraad alleen op te eten of het gereedschap te verstoppen of dat je het ineens leuk vind om al Hans zijn kleren in het vuur te gooien. Nergens zijn er regels die dit verbieden, maar zoiets behoor je niet te doen. Dat heeft gewoon met normen en waarden te maken. En kennelijk hecht Paulien hier geen waarde aan.

Valt me tegen van haar, maar kennelijk heeft ze minder gevoel in haar donder dan ik dacht.

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: Kees Boot [Kandidaat]
« Reactie #89 Gepost op: 2-11-2013, 13:28:03 »
Toch komt dit op mij een beetje over als zwaaien met een witte vlag, de tegenpartij laat de wapens zaken en vervolgens kies je er eentje uit die je met 4 man overhoop schiet.

Conclusie: nooit je wapens laten zakken en zeker niet je rug laten zien aan de vijand. Er kan namelijk weleens een slechterik gebruik gaan maken van die mogelijkheid ;)
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline Dannyboy

  • Forumlid
Re: Kees Boot [Kandidaat]
« Reactie #90 Gepost op: 2-11-2013, 15:44:50 »
Hoewel het er soms op lijkt, is ER natuurlijk géén oorlogsgebied maar nog altijd een spelletje. Desondanks vind ik de vergelijking met een een witte vlag wel treffend, en misschien kunnen we dat naar sport doortrekken. Als je met basketbal een timeout aanvraagt en het spel ligt stil dribbel je ook niet opeens door om lekker toch een punt te pakken. Nou is wat Paulien deed regeltechnisch gezien natuurlijk niet zo'n timeout, emotioneel gezien is het dat wel en daar heeft ze nu misbruik van gemaakt.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Kees Boot [Kandidaat]
« Reactie #91 Gepost op: 2-11-2013, 15:46:26 »
ja toch gaat elke vergelijking scheef.
Het is een ander spel met andere regels.
Om in jouw analogie door te gaan zou je bij basketbal ook niet buitenspel mogen staan ;)
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Dannyboy

  • Forumlid
Re: Kees Boot [Kandidaat]
« Reactie #92 Gepost op: 2-11-2013, 15:54:12 »
Geen idee of dat bestaat bij basketbal, maar bij voetbal doe je inderdaad pas weer mee als je niet meer buitenspel staat.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Kees Boot [Kandidaat]
« Reactie #93 Gepost op: 2-11-2013, 15:58:22 »
Voor de duidelijkheid Kees was niet kwaad op Geza, maar op Paulien. En ik kan me die boosheid wel voorstellen. Stem mij maar weg jongens, om vervolgens je extra stemmen in te zetten om iemand anders weg te stemmen. Raar gedoe.
::ok::

Al vond ik het wel een beetje over de top heen zoals hij reageerde, dat dan wel weer, maar ik begrijp hem heel goed. En als je dat lachje van Paulien dan ook nog eens ziet...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Hadewychisdemol

  • Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • *****
  • Mol Online 2018
Re: Kees Boot [Kandidaat]
« Reactie #94 Gepost op: 2-11-2013, 16:56:43 »
::ok::

Al vond ik het wel een beetje over de top heen zoals hij reageerde, dat dan wel weer, maar ik begrijp hem heel goed. En als je dat lachje van Paulien dan ook nog eens ziet...
Dat laatste vooral ja, daar zat ik me heel erg aan te ergeren.
En ik vond Kees' reactie wel leuk eigenlijk, beetje sensatie kan nooit kwaad  ::hypocriet::
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Kees Boot [Kandidaat]
« Reactie #95 Gepost op: 2-11-2013, 17:25:40 »
De kinderlijke beschouwing zou juist oog hebben voor de emotionele reacties omdat het cognitieve oftewel rationele brein zich pas op latere leeftijd volledig ontwikkelt.

Fan van Swaab?
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Kees Boot [Kandidaat]
« Reactie #96 Gepost op: 2-11-2013, 21:59:42 »
Toch komt dit op mij een beetje over als zwaaien met een witte vlag, de tegenpartij laat de wapens zaken en vervolgens kies je er eentje uit die je met 4 man overhoop schiet.

Natuurlijk zijn er een soort ongeschreven regels en daar hoef je je niet aan te houden. Maar dat je daarmee de woede op je hals haalt lijkt mij logisch en terecht.

Zoals ik al eerder aangaf ergens, je kan ook er voor kiezen om de hele voedselvoorraad alleen op te eten of het gereedschap te verstoppen of dat je het ineens leuk vind om al Hans zijn kleren in het vuur te gooien. Nergens zijn er regels die dit verbieden, maar zoiets behoor je niet te doen. Dat heeft gewoon met normen en waarden te maken. En kennelijk hecht Paulien hier geen waarde aan.

Valt me tegen van haar, maar kennelijk heeft ze minder gevoel in haar donder dan ik dacht.

Helemaal mee eens. Heel goed verwoord ook! ::ok::

Offline Locusta

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kees Boot [Kandidaat]
« Reactie #97 Gepost op: 3-11-2013, 05:14:48 »
De kinderlijke beschouwing zou juist oog hebben voor de emotionele reacties omdat het cognitieve oftewel rationele brein zich pas op latere leeftijd volledig ontwikkelt. En vanzelfsprekend is het anders als je werkelijk meedoet in plaats van enkel vanaf de bank toekijkt naar een reeds gestreden Expeditie. Als we die lijn echter te ver volgen kunnen we het forum beter sluiten, dan heeft niemand recht van spreken. Paulien helpen was mijns inziens slechts in minimale mate aan de orde, de meeste kandidaten zagen gewoon een makkelijke stemronde op de eilandraad voor zich. Ook opperde Jan al voor de eilandraad dat Paulien hopelijk niet van gedachten was veranderd (of iets soortgelijks). De mogelijkheid werd dus in ieder geval erkend. Als laatste lag de eilandraad waar Geraldine werd weggestemd in plaats van Veronica nog vers in het geheugen van veel kandidaten. Ze waren derhalve dubbel gewaarschuwd voor de mogelijke gevolgen van een te groot vertrouwen in ongeschreven regels.

Of ze het als makkelijke stemronde zien doet er niet toe (het kan ook juist heel onwelkom zijn als je net 'n plan voor ogen hebt 'n ander eruit te werken).
Als iemand komt mekkeren dat-ie het niet leuk meer vindt en dus weggestemd vraagt te worden, is het logisch dat iedereen op diegene stemt.
Uiteraard om zelf veilig 'n ronde verder te komen, maar toch zeker ook omwille van wie het vraagt.
In het geval Veronica werd dit ook afgesproken, maar hadden anderen 'n dubbele agenda. Resultaat: de persoon die weg wil, gaat weg; degene die is weggestemd blijft.
In het geval Paulien heeft men ook op haar gestemd, om bovengenoemde 'vanzelfsprekende' reden, in de veronderstelling dat zij die stemmen graag wilde.
Als de anderen hadden geweten dat zij haar mening had herzien, hadden ze anders gestemd. Dus vind ik dat zij dit kenbaar had moeten maken.

Offline Locusta

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kees Boot [Kandidaat]
« Reactie #98 Gepost op: 3-11-2013, 05:21:59 »
Ik vind juist de andere zienswijze veel te simpel geredeneerd: het spel stopt omdat iemand aangeeft te willen stoppen. Afgezien van onreglementaire acties en noodgevallen zijn er geen pauzes in het spel.

Het spel niet nee. Maar de deelnemer geeft toch aan te stoppen?

Offline Dannyboy

  • Forumlid
Re: Kees Boot [Kandidaat]
« Reactie #99 Gepost op: 3-11-2013, 09:18:13 »
De kinderlijke beschouwing zou juist oog hebben voor de emotionele reacties omdat het cognitieve oftewel rationele brein zich pas op latere leeftijd volledig ontwikkelt.

Het is misschien wat laat om hier nog op te reageren, maar ik vind het wel interessant. In feite is het namelijk het vermogen voor sympathie en empathie dat lang nodig heeft zich te ontwikkelen. In een artikel dat ik ooit over het onderwerp las ontwikkelen die zich pas echt sterk tussen je 20e en 30e, als ze zich al volledig ontwikkelen. Onze cognitieve en rationele vermogens beginnen zich echter al op zeer jongen leeftijd in razend tempo te ontwikkelen. Daarom zijn kinderen ook zo wreed, ze kunnen goed beredeneren wat pijn doet, en sommige remmingen zijn simpelweg nog niet ontwikkeld. Een kinderlijke beschouwing zou denk ik niet irrationeel zijn, inderdaad wel emotioneel, maar ook egocentrisch en dus hard. De reactie van Kees kan zoals Goyathlay als egocentrisch gezien worden: "mijn spelletje werd verstoord". Zoals ik eerder al aangaf denk ik dat zijn reactie veel breder bedoelt is: "het spel an sich werd verstoord". Je kunt het met Kees eens zijn of niet, maar kinderlijk naïf is zijn reactie denk ik allerminst.