Mijn opmerkingen:
-Olivier heeft de proef deels verknald. Dat hij erop afgerekend wordt is niet correct, want Ruud had de vorige proef volledig verknald. Als er dus iemand verdiende eruit te gaan was het Ruud.
-Het inzetten van 2 munten en op dezelfde persoon die het niet verwacht stemmen van de hollanders is logisch. Geniaal kan je het niet noemen, er zijn immers maar een beperkt aantal mogelijkheden en elke andere mogelijkheid was duidelijk slecht.
-Olivier zette geen munt in, maar dat lijkt mij ook geen blunder. Als je aanneemt dat de nederlanders elke 2 munten inzetten en beiden op dezelfde stemmen is er 1 kans op 4 dat hij een ex aequo heeft als hij geen munt inzet, dus 1 kans op 8 dat hij eruit gaat. Een munt verspillen terwijl je ze 7 van de 8 keer niet nodig hebt is riskant, Olivier weet dat hij na de samensmelting (als hij die haalt) terechtkomt in een nieuwe groep die waarschijnlijk sterk aan elkaar hangt en hij is niet de makkelijkste persoon die snel vrienden maakt. Zijn munten zouden dus nog van pas komen.
-"Het is eten of gegeten worden." Als de Vlamingen verdacht worden van een complot smeden is het onaanvaardbaar en laf, als de Nederlanders een complot smeden vinden ze er niks verkeerd aan. Er is mijns inziens niks verkeerd mee, maar als je je gaat beklagen over de onrechtvaardigheid op de 2e eilandraad maak je jezelf belachelijk als je de week erna expliciet een complot maakt.
-De Vlamingen hadden geen expliciet complot, maar een impliciet complot; ze hadden niet afgesproken om op dezelfde te stemmen, maar peilden naar elkaars stem en motivatie. "Op wie ga jij stemmen?" en je stem aanpassen aan het antwoord is geen complot in de zuivere zin van het woord, "we moeten 2 munten inzetten en op dezelfde stemmen, we nemen Olivier" wel.
-Hopelijk volgende week binnen de 5 minuten van Fajah verlost, ik vrees dat ik iets naar mijn TV gooi als ze de proef overleeft en nog een week blijft. Ze kan zelfs haar mond niet houden als Olivier antwoordt op een vraag, hoe ongemanierd kan je zijn!