Auteur Topic: Aflevering 2 donderdag 13 september 2012  (gelezen 36842 keer)

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 donderdag 13 september 2012
« Reactie #80 Gepost op: 16-09-2012, 14:33:49 »
Mooi verhaal Goyathlay (zoals we van je gewend zijn ;) ) maar ik vind het een beetje een redenering-naar-het-antwoord verhaal.

Want wat nou als er alleen Belgen in de expeditie zouden zitten. Zouden 'de Belgen' dan ook vanaf het begin allianties vormen? En op basis waarvan dan, nu het B-NL argument er niet meer is? Zouden de Belgen dan misschien ook meer gaan denken in termen van eerst de 'zwakkeren' eruit, want dan hebben we minder kans om naar de eilandraad te hoeven en dus meer kans verder in het spel te komen?

Tuurlijk geven spelers als Fayah en Willie 'de Belgen' argumenten in handen om hen er zo snel mogelijk uit te stemmen. En ik zou er dan ook minder moeite mee hebben als dit zuiver gebaseerd zou zijn op hun directheid/grote mond ipv (zoals door de Belgische dames duidelijk aangegeven) 'wij stemmen standaard niet op Belgen'.

Je stelt verder dat NL-ers op elkaar klitten. Maar dat doen Belgen toch ook? Zowel Belgen als Nederlanders zijn best wel verschillend in volksaard en dus trek je eerder naar mensen die dichter bij je staan.

Mijn indruk, (generaliserend), Nederlanders staan in het begin van het spel wat 'opener' in het spel, Belgen gaan eerst voor het B-NL aspect en beginnen dan pas het spel.
Geniet nooit met mate...

Offline reaver

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 donderdag 13 september 2012
« Reactie #81 Gepost op: 16-09-2012, 15:10:51 »
Mijn indruk, (generaliserend), Nederlanders staan in het begin van het spel wat 'opener' in het spel, Belgen gaan eerst voor het B-NL aspect en beginnen dan pas het spel.


Ik heb de indruk dat Nederlanders vrij direct zijn op het gebied van woorden -> heel creatief qua taalgebruik (ook soms over zaken die er soms helemaal niet belangrijk zijn) en Belgen meer direct zijn mbt acties die het minste moeite en energie vragen. Op zich wel een goeie strategie in verschillende aspecten van survival.

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 donderdag 13 september 2012
« Reactie #82 Gepost op: 16-09-2012, 15:22:09 »

Ik heb de indruk dat Nederlanders vrij direct zijn op het gebied van woorden -> heel creatief qua taalgebruik (ook soms over zaken die er soms helemaal niet belangrijk zijn) en Belgen meer direct zijn mbt acties die het minste moeite en energie vragen. Op zich wel een goeie strategie in verschillende aspecten van survival.

En daar is Olivier zeker een goed voorbeeld van...  ::)
Geniet nooit met mate...

Offline reaver

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 donderdag 13 september 2012
« Reactie #83 Gepost op: 16-09-2012, 15:24:38 »
En daar is Olivier zeker een goed voorbeeld van...  ::)

er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen  >:D

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 donderdag 13 september 2012
« Reactie #84 Gepost op: 16-09-2012, 15:29:14 »
er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen  >:D

Zoals die krachtpatser van vorig zeker ook... >:D (ben zijn naam even kwijt)
Geniet nooit met mate...

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 donderdag 13 september 2012
« Reactie #85 Gepost op: 16-09-2012, 16:38:09 »
Mooi verhaal Goyathlay (zoals we van je gewend zijn ;) ) maar ik vind het een beetje een redenering-naar-het-antwoord verhaal.

Want wat nou als er alleen Belgen in de expeditie zouden zitten. Zouden 'de Belgen' dan ook vanaf het begin allianties vormen? En op basis waarvan dan, nu het B-NL argument er niet meer is? Zouden de Belgen dan misschien ook meer gaan denken in termen van eerst de 'zwakkeren' eruit, want dan hebben we minder kans om naar de eilandraad te hoeven en dus meer kans verder in het spel te komen?

Tuurlijk geven spelers als Fayah en Willie 'de Belgen' argumenten in handen om hen er zo snel mogelijk uit te stemmen. En ik zou er dan ook minder moeite mee hebben als dit zuiver gebaseerd zou zijn op hun directheid/grote mond ipv (zoals door de Belgische dames duidelijk aangegeven) 'wij stemmen standaard niet op Belgen'.

Je stelt verder dat NL-ers op elkaar klitten. Maar dat doen Belgen toch ook? Zowel Belgen als Nederlanders zijn best wel verschillend in volksaard en dus trek je eerder naar mensen die dichter bij je staan.

Mijn indruk, (generaliserend), Nederlanders staan in het begin van het spel wat 'opener' in het spel, Belgen gaan eerst voor het B-NL aspect en beginnen dan pas het spel.

Als er enkel Nederlanders of Belgen op het eiland zouden zitten denk ik dat men zou teruggrijpen op allianties op basis van fysieke kracht, geslacht of sociale status. Het soort allianties dat we vooral in de beginfase van Expeditie Robinson vaak hebben gezien. Ik maak er zelf geen principieel onderscheid tussen, alle vormen zijn slechts middelen om een doel te bereiken. Voor de meeste allianties geldt echter dat ze vroeg of laat imploderen doordat de deelnemers tegenstrijdige belangen hebben.

Ik ben het zeker met je eens dat zowel Belgen als Nederlanders op elkaar klitten, cultuur is en blijft een houvast en verbindende factor helemaal in onzekere tijden. Niemand gaat dus vrijuit, maar de vraag is ook in hoeverre je het de Belgen/Nederlanders kwalijk kan nemen dat ze direct hun medelandgenoten gebruiken om (schijn)veiligheid te bewerkstelligen.

En ik denk ook dat sommige Nederlanders de opties bewust enigszins open houden in tegenstelling tot de meeste Belgen die een langdurige/definitieve alliantie prefereren. Voor beide strategieën valt wel iets te zeggen: het hangt met name af van de overige teamleden, de personen waarmee je een alliantie vormt en je eigen positie binnen die alliantie. In het algemeen denk ik dat de flexibiliteit van de Nederlanders in de tweede helft van het spel meer van pas komt en de daadkracht van de Belgen in de eerste helft van het spel. Zo zagen we in ER 2010 en ER 2011 dat veel Nederlanders na de samensmelting vanuit een op het oog kansloze positie opeens weer een gooi naar de macht konden doen omdat er veel nieuwe opties waren. Sommige Belgen kwamen daarentegen juist in de problemen doordat de voormalige stabiliteit verdwenen was.

Om terug te komen op je eerste opmerking, ja ik heb de situatie ietwat dramatisch verwoord en bepaalde zaken uitvergroot om mijn mening kracht bij te zetten. Voornamelijk omdat er soms een behoorlijk sterke anti-Belgische tendens over het forum vliegt en ik vind dat een genuanceerder beeld meer recht aan de werkelijkheid doet.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline Lexxan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Just call me a SURVIVOR -- Helena Paparizou
Re: Aflevering 2 donderdag 13 september 2012
« Reactie #86 Gepost op: 16-09-2012, 18:18:12 »
Voor mensen die de aflevering willen downloaden.

Rechter muis klik de link en "Opslaan als..." om te downloaden.
https://dl.dropbox.com/u/36930036/Expeditie%20Robinson%20S14E02%20DUTCH.mp4
::bravo:: ::bravo:: ::bravo:: ::bravo::

Kun je dat ook doen voor aflevering 1? :3
HOEZO, HYENA'S??? DIE ETEN JE ZO ALS EEN BORRELNOOT OP!!! *nom nom nom*

Offline Vinkje

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 donderdag 13 september 2012
« Reactie #87 Gepost op: 16-09-2012, 19:19:35 »
Volgende keer gewoon een kamp met Belgen en een kamp met Nederlanders, dan zijn we van dat achterbakse gedoe van die Belgen af.
IK erger me daar ieder jaar weer aan.
En dan zitten ze met uitgestreken gezichten op de eilandraad te verkondigen dat ze geen stem afspraken hebben gemaakt

Noord gaat de volgende proef ook weer verliezen en dan kun je er donder op zeggen dat Ruud of Tess eruit vliegen. ::niet-ok::

Offline Miek37

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 2 donderdag 13 september 2012
« Reactie #88 Gepost op: 16-09-2012, 20:17:20 »
Ik ben het met de stelling van Goyathlay eens, als het niet om nationaliteit gaat dan ontstaat er wel weer een andere vorm van alliantie, maar juist om die reden lijkt het me interessant om eens te kijken hoe het loopt als je idd. tot de samensmelting 1 NL en 1 BE kamp samenstelt.


Offline califax

  • Forumlid
  • Geslacht: Man

Offline Bjorrn

  • Winnaar Sequester
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 donderdag 13 september 2012
« Reactie #90 Gepost op: 17-09-2012, 16:34:44 »
Ik voorspel dat Tess en Ruud gered worden door een teamwissel zoals de afgelope 2 jaren ook waren.
De regie laat nooit alle nederlanders zo makkelijk wegstemmen.
Bovendien denk ik ook dat het rode kamp (van de eilandraden) de komende proef wint.
Het leven is als een neus. Je moet eruit halen wat erin zit.

Offline Lexxan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Just call me a SURVIVOR -- Helena Paparizou
Re: Aflevering 2 donderdag 13 september 2012
« Reactie #91 Gepost op: 17-09-2012, 22:21:50 »
ExRob heeft haast altijd een teamswissel. Moet ook, want anders wordt de expeditie tergend saai. Hoe passend is het dat het laatste seizoen zonder teamwissel (ER10 aka Expeditie Robinson "Resort Alliance") ook het allersaaiste was (volgens mij althans)
HOEZO, HYENA'S??? DIE ETEN JE ZO ALS EEN BORRELNOOT OP!!! *nom nom nom*

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Aflevering 2 donderdag 13 september 2012
« Reactie #92 Gepost op: 17-09-2012, 23:17:10 »
ExRob heeft haast altijd een teamswissel. Moet ook, want anders wordt de expeditie tergend saai. Hoe passend is het dat het laatste seizoen zonder teamwissel (ER10 aka Expeditie Robinson "Resort Alliance") ook het allersaaiste was (volgens mij althans)
ER2010 had wel een teamwissel. Anders waren Regina, Nienke en Saar er door de belgisch mannen uitgestemd.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline reaver

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 donderdag 13 september 2012
« Reactie #93 Gepost op: 17-09-2012, 23:28:15 »
ExRob heeft haast altijd een teamswissel. Moet ook, want anders wordt de expeditie tergend saai. Hoe passend is het dat het laatste seizoen zonder teamwissel (ER10 aka Expeditie Robinson "Resort Alliance") ook het allersaaiste was (volgens mij althans)

ER2010 had wel een teamwissel. Anders waren Regina, Nienke en Saar er door de belgisch mannen uitgestemd.

ER 10 is eigenlijk 2008

Toen was er idd geen wissel

Offline New Flame

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 donderdag 13 september 2012
« Reactie #94 Gepost op: 18-09-2012, 00:27:00 »
Ik ben het eens met wat ZZ*star en Goyathlay al zeiden. Ik denk eerlijk gezegd dat er ook een 'stilzwijgend' complot was om op Zoë te stemmen onder de Nederlanders.

Er was overduidelijk een complot en de belgen hadden misschien niet zo moeten stuntelen op de Eilandraad in hun verwoording, maar ik zie niet in waarom ze het niet mogen spelen zoals ze het gespeeld hebben. Op basis van deze aflevering was Zoë echt niet de 'zwakste'. Iedereen leek even sterk in de proef en in de mangrove, enkel Willie kwam maar zwak over met zijn zielige poging om iedereen op Ruud te laten stemmen. En hij was dan zo vol van zijn eigen en noemde de anderen 'mongolen'. Hij meent dat hij beter is dan de anderen, terwijl hij zelf geen enkel punt heeft waar hij bovenuit schiet. Nogal schijnheilig dat hij op de eilandraad niets vertelde over zijn 'stemafspraak' om op Ruud te stemmen, terwijl de belgen de volle laag kregen van Faya, die echt wel minder vuilgebekt mag zijn. Altijd maar zagen dat de 'belgen niet recht door zee gaan'... . Ik geef wel toe dat figuren als Faya en Willie voor veel entertainment zorgen, maar ik zou hen niet graag in mijn kamp hebben. (Olivier trouwens ook niet, die is ook iets te vol van zichzelf.)

Zoë kan niks verweten worden, zelfs niet als het haar idee was om samen te spannen en op Willie te stemmen. Dat was de enige logische manier om zichzelf te redden. Ruud kan beter de volgende keer op Tess stemmen en daarna zal er sowieso wel een teamwissel plaatsvinden.

Verder een heel leuke aflevering! Kamp Zuid is goed bezig! Het gaat pijnlijk zijn wanneer zij naar de eilandraad moeten. Van mij mag dan toch 1 van die tweeling eruit gestemd mogen, maar ik denk eerder dat Lodewijk de kop van jut gaat zijn.

Offline Ruben666

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 donderdag 13 september 2012
« Reactie #95 Gepost op: 18-09-2012, 01:19:49 »
Volgende keer gewoon een kamp met Belgen en een kamp met Nederlanders, dan zijn we van dat achterbakse gedoe van die Belgen af.

7 stemmen op 7 voor Zoë is anders even 'toevallig' als 2x 4 stemmen op 1 Nederlander hoor  ::).

Offline reaver

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 donderdag 13 september 2012
« Reactie #96 Gepost op: 18-09-2012, 02:28:43 »
Los van het feit dat ie gewoon een veel te grote bek heeft en eigenlijk nog niet veel heeft verwezenlijkt (buiten een boompje doorzagen en doortrappen) vind ik het een goede keuze om Willie eruit te stemmen. 

Als hij dan toch Ruud onder de bus wilde gooien, waarom heeft hij er dan niet op gestemd? Stel dat de Belgen zijn logica volgden dan was hij hoogstwaarschijnlijk de eerste om met de vinger wijzen dat de Belgen weeral een complotje hadden om zelf zijn handen te kunnen wassen in onschuld. ::hypocriet::

Niet om te schampen op zijn uiterlijk, maar als bijkomende factor zou ik zelf liever iemand van 55 kg bij een proef dragen of helpen dan iemand dat het dubbele weegt indien beiden zichzelf niet kunnen optrekken op een of ander platform. Misschien zal dat in volgende groepsproeven wel duidelijk worden.  Zoë komt loyaal over en dat is in de eerste fase beter dan brute kracht, dus Zoë begrijpt het spelletje veel beter dan Willie  ::jaja::

Wat Fajah nog bij de eilandraden te zoeken heeft is me nog een raadsel.   Als het enkel is om een beetje komma-neukend te zeiken en de Calimero uit te hangen mag ze er voor mij zo snel mogelijk uit en kan ze letterlijk 'recht door zee' naar huis toe.  :-X

Olivier zijn grapjes mogen dan misschien flauw zijn, de persoonlijk gerichte 'humor' naar hem toe tussen Big Willie en Fajah vond ik dan weer totaal niet grappig...  :-\\

Paul is voor mij persoonlijk dan weer de positieve verrassing van de aflevering en hopelijk ook van de reeks. Ik wist niet wie hij was voor ER en zag er beetje maf uit maar vind em wel goed bezig, zijnde voor de mooie verwoordingen met oa met Aagje, hun kokosnotenjacht,... ::ok::
« Laatst bewerkt op: 18-09-2012, 02:30:56 door reaver »

Offline jennyjose

  • Forumlid
Re: polymiek Belgie/Nederland
« Reactie #97 Gepost op: 18-09-2012, 14:17:10 »
Als er enkel Nederlanders of Belgen op het eiland zouden zitten denk ik dat men zou teruggrijpen op allianties op basis van fysieke kracht, geslacht of sociale status. Het soort allianties dat we vooral in de beginfase van Expeditie Robinson vaak hebben gezien. Ik maak er zelf geen principieel onderscheid tussen, alle vormen zijn slechts middelen om een doel te bereiken. Voor de meeste allianties geldt echter dat ze vroeg of laat imploderen doordat de deelnemers tegenstrijdige belangen hebben.

Ik ben het zeker met je eens dat zowel Belgen als Nederlanders op elkaar klitten, cultuur is en blijft een houvast en verbindende factor helemaal in onzekere tijden. Niemand gaat dus vrijuit, maar de vraag is ook in hoeverre je het de Belgen/Nederlanders kwalijk kan nemen dat ze direct hun medelandgenoten gebruiken om (schijn)veiligheid te bewerkstelligen.

En ik denk ook dat sommige Nederlanders de opties bewust enigszins open houden in tegenstelling tot de meeste Belgen die een langdurige/definitieve alliantie prefereren. Voor beide strategieën valt wel iets te zeggen: het hangt met name af van de overige teamleden, de personen waarmee je een alliantie vormt en je eigen positie binnen die alliantie. In het algemeen denk ik dat de flexibiliteit van de Nederlanders in de tweede helft van het spel meer van pas komt en de daadkracht van de Belgen in de eerste helft van het spel. Zo zagen we in ER 2010 en ER 2011 dat veel Nederlanders na de samensmelting vanuit een op het oog kansloze positie opeens weer een gooi naar de macht konden doen omdat er veel nieuwe opties waren. Sommige Belgen kwamen daarentegen juist in de problemen doordat de voormalige stabiliteit verdwenen was.

Om terug te komen op je eerste opmerking, ja ik heb de situatie ietwat dramatisch verwoord en bepaalde zaken uitvergroot om mijn mening kracht bij te zetten. Voornamelijk omdat er soms een behoorlijk sterke anti-Belgische tendens over het forum vliegt en ik vind dat een genuanceerder beeld meer recht aan de werkelijkheid doet.

Waarom zeggen al die Hollanders toch dat de Belgen complotten smeden en de Nederlanders eruit willen  - doen die Nederlanders dat dan niet soms - dit is echt onzin en iedereen weet het - als het dan zo is waarom stemmen de Nederlanders er geen Nederlanders uit  ?? Bekijk dit spel toch eens vanuit een stratetigsch oogpunt ipv zo maar het Nederlands/Belgisch complotsysteem uiteen te zetten .... allemaal geklets.... vind ik  - aub wordt eens volwassen mensen en dit geldt evengoed voor ons Belgen als voor jullie Nederlanders  - ik weet uit ervaring hoe vals Nederlanders kunnen zijn en hoe sommige Nederlanders heel vriendelijk in je gezicht zijn om je dan in je rug te steken - dus kom niet af met die onzin van die Belgen die niet correct zijn of niet voor hun daden kunnen instaan want de Nederlanders hier doen juist hetzelfde en dat is maar goed ook - uiteraard MAG iedereen stemmen voor wie hij wil NIET?  
« Laatst bewerkt op: 18-09-2012, 18:29:52 door Lukie4, Reden: ongepast taalgebruik` »

Offline willy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 donderdag 13 september 2012
« Reactie #98 Gepost op: 18-09-2012, 14:39:41 »
Vreemd dat de broertjes denken dat ze een speciale vriendschap hebben met Fatima..
Ik zie dat niet echt terug in de beelden.. :)

Offline Molière

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 donderdag 13 september 2012
« Reactie #99 Gepost op: 18-09-2012, 15:07:31 »
7 stemmen op 7 voor Zoë is anders even 'toevallig' als 2x 4 stemmen op 1 Nederlander hoor  ::).
Verschil is alleen dat Zoë zich in de eerste aflevering een stuk zwakker voelde. Vanuit dat oogpunt is het dan vrij logisch om op haar te stemmen. Aan de andere kant is het wel vreemd dat Fajah zich openlijk ergert aan Olivier en in de eerste aflevering ook op Zoë stemt. Daarnaast voelt Zoë zich in de tweede aflevering weer gewoon goed en lijkt ze mij in fysiek opzicht gelijkwaardig aan Joke of Tess. Desondanks krijgt ze ook nu drie stemmen, terwijl de Nederlanders zich over het algemeen meer lijken te ergeren aan Olivier en Gene. Dat alles zegt mij eigenlijk voldoende over een Nederlands complot.
"The most beautiful thing we can experience is the mysterious. It is the source of all true art and science."