Net als de andere medeforumers sluit ik me aan dat ik dit seizoen echt waardeloos vind. Wederom weer snelle afvallers, die het bijltje snel er bij neer hebben gelegd ( al dan niet gedwongen). Ik verbaas me elk jaar weer dat de productie met trucjes komt, die totaal mislukken. Kijk nu naar bijvoorbeeld de grot. Het had een geweldige vondst kunnen zijn, maar de uitwerking ervan bleek uit. Zeker als het bestaan van de grot voor de kandidaten niet gelijk bij het begin werd bekend gemaakt. Hetzelfde geldt voor de bepaling van de winnaar. Het winnen van de laatste proef. Sorry hoor, maar door dit wordt het gehele concept van ER onderuit gehaald. De bepaling van de winnaar door de eilandraad was juist de kracht van Expeditie Robinson.
Vorig jaar zijn ze daar ook de mist ingegaan door de winnaar ( Regina) pas te laten bepalen, nadat de hele reeks op tv is geweest.
In 2009 hebben ze dat ook onderuit gehaald door eilandraad niet meer als een echte beslissende factor te laten gelden. Dit kwam omdat de deelnemers met de meeste stemmen een eliminatieproef tegen elkaar moesten spellen. Ben daarom ook blij dat de balletjes dit jaar achterwege zijn gelaten. Ook de blijvende Immuniteit van Marina was van de start gedoemd om te mislukken. Wie stemt er in de finale op iemand die nooit in gevaar is geweest?
Iedereen roept hier dat ze 2008 een verschrikkelijk jaar vonden, terwijl dat jaar juist nog het dichst bij mij staat zoals ik ER graag wil zien. Gekonkel tussen de deelnemers en de complotten. Jammer dat er in dat jaar weinig tegengas is gekomen van de andere deelnemers. Jammerlijk dat de immuniteitsmunt in verkeerde handen was gevallen, anders had het een mooie toevoeging kunnen zijn gedurende het spel. In elk geval een jaar met potentie, in mijn ogen.
Afgaan op de reacties hier kunnen we wel veronderstellen dat ER niet meer ER is, van wat het is geweest. Wat ik zelf nog het meest jammere vind, en ik hoor daar niet echt iemand over is, dat het feit dat er nu bekenden mensen aan mee doen, de droom om zelf mee te doen is verdwenen. Ondanks dat ik op de laatste seizoen met onbekenden mensen wat kritiek heb, bleef het toch fascinerend om te kijken, omdat het de droom voedde om zelf ooit eens te kunnen deelnemen. Ik kan me van de andere jaren ook herinneren op het forum dat er in de maanden dec/jan al druk werd gepraat over hoe het deelnemingsformulier in te vullen. De maanden februari/maart was dan weer spannend aangezien ze toen de selecties hielden, en na afloop van de expeditie was het met spanning wachten op mogelijke spoilers en eerste beelden van de expeditie zelf.
Sinds 2010 is dat verdwenen en vandaar ook dat ik nog met weinig plezier meer kijk naar ER. Mocht er ooit weer eens een editie komen met onbekenden mensen, wie weet dat ik dan van gedachten verander