Auteur Topic: Wat te doen met de Belgen?  (gelezen 32096 keer)

Offline fugazi

• Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat te doen met de Belgen?
« Reactie #60 Gepost op: 6-09-2011, 13:04:49 »
Koekoe, mooi verhaal maar om nu de schuld bij de programma
makers te leggen is wat kort door de bocht.

Nou, zij zijn toch verantwoordelijk voor het format. En je kunt gewoon niet uitsluiten dat er met BN/BV-ers andere motieven een rol spelen dan bij onbekende deelnemers. De kijkcijfers regeren nu eenmaal, zeker bij de commerciele zenders. En blijkbaar kijken er een fiks aantal mensen niet zozeer naar het spel, danwel naar de BN/BV-ers.

Wil je dat het spel zo puur en onbevangen mogelijk gespeeld wordt zul je toch allereerst geen BN/BV-ers moeten nemen als kandidaten en al zeker niet gaan betalen voor deelname. en nog  een stapje verder is om het dan met 1 nationaliteit te spelen; al heeft t verleden al aangetoond dat dan het Belgie/NL verhaal  niet zo'n grote rol speelt, mede omdat men allemaal blanco begint. Voor mij zou dit ER veel interressanter maken en waarschijnlijk ook onvoorspelbaarder.

Offline SheIsBrighter

• Forumlid
« Reactie #61 Gepost op: 6-09-2011, 17:43:55 »
Hallo, ik ben nogal nieuw hier maar ik wou toch even mijn mening geven over dit hele Belg/Nederlander debacle.

Dit is hoe ik denk dat het gegaan is:
Je had 8 leden van het kamp. Aangezien we de meisjes hebben horen praten over hoe hard en gemeen ze het zouden vinden om alleen naar de grot te gaan denk ik dat de jongens (Kobe en Nico) daar rekening mee hebben gehouden. De meisjes zijn hun natuurlijk gevolgd. Dus aangezien het idd waarschijnlijk het plan was van Kobe en Nico zouden zij 2 er niet uitgaan. Dan had je nog Freddy en Sipke Jan. Freddy De Kerpel laat je niet zomaar weggaan. Hij zou het fantastisch doen in de grot maar hij kan een geweldige hulp zijn bij opdrachten. Dus dan had je enkel nog Sipke Jan en was het logisch dat hij weggestemd zou worden.
D

Ik zeg niet dat er helemaal niet zoiets is als Belg/Nederlander mentaliteit ofzo, maar ik denk niet dat dit in deze aflevering zoveel gespeeld heeft. Dat komt waarschijnlijk later wel nog :p

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #62 Gepost op: 6-09-2011, 17:50:51 »
Het lijkt wel of je een van de deelnemers was dit jaar, maar als je je bericht nog eens leest, is daar volgens mij geen sprake van.

Offline Swifty

• Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #63 Gepost op: 6-09-2011, 20:20:10 »
Ze waren slechts drie dagen daar, hadden direct heftige dingen te verwerken, en moesten kiezen. Het is dan heel makkelijk om iets voor de hand liggends als nationaliteit te nemen als keuzecriterium. Het alternatief was geweest dat de dames zouden samenzweren om er een man uit te stemmen. Alleen waren de dames in dit geval tactisch nog niet zo ver, toen de 2 heren met dit stemadvies kwamen.
Keep calm and eat chocolates!

Offline reaver

• Forumlid
« Reactie #64 Gepost op: 7-09-2011, 00:28:49 »
Ik vind het al dan niet gegrond afgeven op de tactisch spel van de Belgen een beetje aan de chauvinistische, hypocriete en onsportieve kant (een hele mond vol dat waarschijnlijk wel wat reacties zal losmaken)

Hoe je het draait of keert een nationaliteit heeft een binding.   Misschien heeft het te maken met opvoeding, cultuur,  media, politiek,... of een bepaalde problematiek in dat land.
Op vakantie merk je zulke zaken heel goed op. De nationaliteiten zoeken elkaar op voor de gezelligheid, een babbel, wellicht met bovenstaande voorbeelden die de reden(en) van die bepaalde binding kan zijn...

Belgen hebben volgens sommige vele raakvlakken met de Nederlanders maar het grootste struikelblok is de grote brug qua interpretatie betreft de Nederlandse en Vlaamse taal.  Wat tot serieuze miscommunicatie kan leiden.  Laat het nu dat net zijn wat het programma interessant maakt om te kijken maar tevens ook stof is tot discussie over het al dan niet onderliggende reden van de stemming te bekritiseren.

Nederlanders hebben trouwens het voordeel dat die interpretatie zelfs tussen Vlaamse Provincies geheel misloopt in België...  ;D

Offline ttiimm

• Forumlid
« Reactie #65 Gepost op: 7-09-2011, 01:19:32 »
Ik denk dat het niet zo zeer een kwestie van nationaliteit is maar dat mensen elkaar al kennen van voor de expeditie. Dat de Belgen naar elkaar toetrekken is volgens mij logisch omdat ze elkaar al kennen. Als ik op een eiland zou zitten met 5 mensen die ik ken en met 2 mensen die ik niet ken, is de keuze voor mij snel gemaakt. Misschien heb ik het helemaal verkeerd maar het zou me ook niets verbazen dat tijdens de eerste eilandraad van kamp Noord onze blonde Belgische madam als eerst mag vertrekken. Ik hoop ook dat dit de laatste keer is dat er “bekende” Nederlanders en Belgen aan mee doen en dat we gewoon weer 16 onbekende van elkaar op een eiland krijgen.

Dat het altijd het zelfde is met die Belgen valt volgens mij allemaal wel mee. Volgens mij was dat alleen in 2006 dat Nederlanders stemmen kreeg op basis van nationaliteit. Zelfs vorig jaar met Kim was dit volgens mij niet het geval. Daar speelden het geslacht een veel grotere rol dan nationaliteit.

Ik ga er vanuit dat de makers van Expeditie Robinson de laatste jaren zelf ook naar de expeditie hebben gekeken en hier al lang rekening mee hebben gehouden. Ze hebben het element van de grot erin geplaatst dus iedereen heeft nog een kans. De Belgen van kamp Zuid spelen het misschien niet helemaal fair maar persoonlijk heb ik er helemaal geen problemen mee. Hoe vaak hebben we de laatste jaren niet gezien dat bedenkers van dit soort complotten uiteindelijk vaak vrij snel zelf de deksel op hun neus krijgen?!

Eerlijk spelen, fair play of hoe je het allemaal maar wilt noemen hoeft voor mij allemaal niet. Iedereen irriteerde zich achter de buis aan hem, maar ik heb vorig jaar bijvoorbeeld genoten van onze dikke Belgische vriend Iwein. Weten dat je stemmen gaat pakken en daar goed op anticiperen. Je kunt toch niet van zo’n jongen verwachten dat hij bij de pakken neer gaat zitten. Voor dit soort dingen kijk ik naar de Expeditie niet om een paar harmonieuze mensen een visje te zien bakken. Het enige wat ik wil als kijker is amusement en dat gaan we volgens mij krijgen. Ik zie liever Sipke Jan naar die grot gaan dan bijvoorbeeld een Anne. Sipke gaat denk ik niet zo snel opgeven die komt er misschien nog wel sterker uit wat ik van iemand als Anne betwijfel. Dus goed voor mij als kijker. Uiteindelijk zal er ook wel een Belg van kamp Zuid naar die grot gaan en daar mogen ze Sipke met de staart tussen de benen onder ogen komen, ik kan niet wachten.

Veel kijkplezier allemaal en maar je niet te druk om onze zuiderburen!
« Laatst bewerkt op: 7-09-2011, 02:05:43 door ttiimm »

Offline LdHmolletje

• Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Oh, oh, Den Haag!
« Reactie #66 Gepost op: 7-09-2011, 07:28:42 »
Dat de Belgen naar elkaar toetrekken is volgens mij logisch omdat ze elkaar al kennen. Als ik op een eiland zou zitten met 5 mensen die ik ken en met 2 mensen die ik niet ken, is de keuze voor mij snel gemaakt.
Waar haal jij (en nog een paar anderen) het toch vandaan dat alle Belgen elkaar persoonlijk van tevoren zouden kennen? Enkel omdat het Vlamingen zijn? Ik heb dit nog nergens uitgehaald, of heb ik soms wat gemist?
Ich bin ein Bärliner!

Offline Lukie4

• winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Als je alles geeft, verlies je niets
« Reactie #67 Gepost op: 7-09-2011, 07:56:56 »
Jij hebt bijvoorbeeld gemist dat Lauretta al maatjes had gemaakt en die dus in het andere kamp zaten..... denk je dat Lauretta de enige was ?
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline LdHmolletje

• Forumlid
  • Oh, oh, Den Haag!
« Reactie #68 Gepost op: 7-09-2011, 08:05:50 »
Jij hebt bijvoorbeeld gemist dat Lauretta al maatjes had gemaakt en die dus in het andere kamp zaten..... denk je dat Lauretta de enige was ?
Nee, dat had ik niet gemist. Maar zoals ik het las leek het alsof alle Vlamingen elkaar al ruim vantevoren kenden... En niet pas sinds ze daar waren...

Misschien zou men in volgende jaren niet vantevoren de namen van deelnemers aan elkaar moeten doorgeven, zoals sowieso vorig jaar was gebeurd?
Ich bin ein Bärliner!

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #69 Gepost op: 7-09-2011, 11:47:25 »

Nederlanders hebben trouwens het voordeel dat die interpretatie zelfs tussen Vlaamse Provincies geheel misloopt in België...  ;D

brengt me op het volgende idee: laat de onderhandelaars voor jullie regering volgend jaar meedoen aan de Expeditie. Wedden dat ze er dan WEL binnen 4 weken met elkaar uit zouden komen?

Ik ga er tenminste vanuit dat jullie tegen die tijd nog steeds zonder regering zitten.

Offline reaver

• Forumlid
« Reactie #70 Gepost op: 7-09-2011, 12:22:23 »
brengt me op het volgende idee: laat de onderhandelaars voor jullie regering volgend jaar meedoen aan de Expeditie. Wedden dat ze er dan WEL binnen 4 weken met elkaar uit zouden komen?

Ik ga er tenminste vanuit dat jullie tegen die tijd nog steeds zonder regering zitten.

Ik ga ervan uit dat Bodejos dit een beetje als een grapje bedoelde (die interpretatie  ;)) en ga heel ff offtopic:

Politici zijn verantwoordelijk voor het financieel, emotioneel en medisch welzijn voor diegenen die hen al jaren betalen via belastingen (die belachelijk hoog zijn). België en ieder ander land gaat enkel achteruit door onkunde, trots en persoonlijke zakkenvullerij.

Ik wil niet dat ze nog meer vrijaf nemen op de kosten van de belastingbetaler.

Ik vind het trouwens beschamend dat de Belgische regering dit jaar 2 maanden op vakantie is geweest, trouwens Anne heeft ook een zeer korte carrière als politica gehad.

Het probleem is geld en het gevolg van jarenlang slecht bestuur en minimale opvolging van justitie en migratie.  Of dat op een eiland binnen een spelletje opgelost gaat geraken... 

Offline Tus

• Forumlid
« Reactie #71 Gepost op: 7-09-2011, 12:29:31 »
Als ik deze discussie hier lees, krijg ik het idee dat veel mensen het spelletje niet zo goed snappen.

Ten eerste; je moet 2 dingen van elkaar scheiden:
-Expeditie Robinson; het tv-programma (waarin de makers een zo leuk en plezant mogelijk programma neerzetten met onverwachte twists en hetgeen waar wij als kijker kritiek op kunnen leveren)
-Expeditie Robinson; het spel (waarin de kandidaten proberen de overwinning proberen te halen die gelden binnen de spelregels van het spel).

Net als bij voetbal hebben de spelers van Expeditie Robinson elk hun eigen manier van spelen. Italiaanse voetbalclubs staan bekend om hun lelijke manier van spelen terwijl clubs als Barcelona, met attractief voetbal proberen te winnen.

Betekent dit dan dat de Italiaanse clubs vals spelen? Nee, zij spelen op hun manier, waarop zij denken het beste resultaat te halen. Weliswaar zouden zij het liefst zoals Barcelona spelen, maar aangezien dit niet binnen hun mogelijkheden ligt, spelen ze het anders.

Zo is het eigenlijk ook met Expeditie Robinson, er zijn spelers die echte Survivors van zichzelf zijn en waar je niet om heen kunt. Maar er zijn ook zwakkere spelers die de eindoverwinning op een andere manier proberen te halen, de zogeheten underdogs. Kobe en Nico zijn al vroeg bewust van hun positie als underdog en spelen dit op een geweldige manier uit. Nu kun je dit als kijker onaantrekkelijk vinden, maar zoals eerder gezegd; er is het programma en er is het spel. En ik vind dat je spelers niet mag bekritiseren op het spel. Zolang zij binnen de regels van het spel spelen, is dit namelijk gewoon geoorloofd.

Persoonlijk vind ik het zelfs mooi hoe de underdogs spelen en ben benieuwd naar de andere speltactieken.

Terugkomend op het onderwerp; Binnen het spel is het geoorloofd om allianties te maken met landgenoten. Dus de Belgen doen hier verstandig aan. Sipke-Jan kan alleen zichzelf wijten dat hij geen betere speltactiek heeft gekozen. De Belgen zijn hier niet schuldig aan. (mijns inziens)

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #72 Gepost op: 7-09-2011, 12:46:14 »
Ik ga ervan uit dat Bodejos dit een beetje als een grapje bedoelde (die interpretatie  ;)) en ga heel ff offtopic:

voor een deel wel, ja. Maar ik bedoel: zou het voor hen niet eens goed zijn om in totale afzondering te gaan zitten, en er pas uit te komen, wanneer er een werkbaar akkoord is?

Dan ga ik zelf weer ONtopic: Voor mij maakt de nationaliteit ook helemaal niet uit, ook de geaardheid, het geslacht of de etnische afkomst doet voor mij persoonlijk niet ter zake.

Wat telt voor mij, is: spreekt de persoonlijkheid van iemand mij aan. Zo ja, dan probeer ik die persoon zo lang mogelijk te vriend te houden, totdat de finale in zicht komt.

Uiteindelijk doe je niet met de Expeditie mee om die NIET te willen winnen........

Offline Tus

• Forumlid
« Reactie #73 Gepost op: 7-09-2011, 12:50:40 »

Wat telt voor mij, is: spreekt de persoonlijkheid van iemand mij aan. Zo ja, dan probeer ik die persoon zo lang mogelijk te vriend te houden, totdat de finale in zicht komt.

Uiteindelijk doe je niet met de Expeditie mee om die NIET te willen winnen........

Dan moet je niet denken: 'Welke persoonlijkheid spreekt mij aan?' maar 'Bij wie zou mijn persoonlijkheid aanspreken?'  ;)

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #74 Gepost op: 7-09-2011, 13:11:52 »
Je gaat uit van jezelf, van je eigen wil. In die zin kies je zelf.

Er is echter wel iets te zeggen voor het nuanceverschil dat je aanbrengt, hoor.

Offline MiniMe

• Forumlid
« Reactie #75 Gepost op: 7-09-2011, 15:44:30 »
Om eerlijk te zijn vind ik de heisa rond het zogenaamd wegstemmen op basis van nationaliteit echt wel een cycloon in een glas water.

Er zaten zes Belgen in Kamp Zuid en twee Nederlanders. Van die twee Nederlanders heb ik er eentje haar beklag horen maken over het feit dat haar maatjes in het andere kamp zaten (toevallig of niet haar landgenoten, toch?). Waarom ze blijkbaar geen moeite kon doen om maatjes te maken in kamp Zuid ontging me een beetje.
En de andere, Sipke Jan, maakte zich op zijn beurt druk over twee Belgische mannen die het blijkbaar goed met elkaar konden vinden. Wat dan weer overkwam als een klein jongetje op de speelplaats dat niet mee mag spelen met zijn klasgenootjes.
Kwestie van perceptie wellicht, maar deze twee (toevallig Nederlanders) leden van Kamp Zuid wisten daarmee ook niet meteen mijn sympathie te wekken.

En misschien hebben de zes Belgen dat ook wel opgepikt en hebben ze daarom in overleg besloten om er alvast een van die twee uit te knikkeren. Kun je ze dat kwalijk nemen? En is dat een reden om te beweren dat de exit van Sipke Jan er is gekomen op basis van nationaliteit. Dat lijkt me een brug te ver!
Girls have an unfair advantage over men: if they can't get what they want by being smart, they can get it by being dumb.

Offline Heintje

• Forumlid
« Reactie #76 Gepost op: 7-09-2011, 18:09:50 »
Aangezien we de meisjes hebben horen praten over hoe hard en gemeen ze het zouden vinden om alleen naar de grot te gaan denk ik dat de jongens (Kobe en Nico) daar rekening mee hebben gehouden. De meisjes zijn hun natuurlijk gevolgd.

In dat geval blijft Lauretta er de volgende ronde zeker in.

En Tus, ik bekritiseer de spelers niet. Ze moeten vooral hun briljante strategieën inzetten als ze zo het spel willen winnen (wat overigens nog te bezien valt, "Sergio" kwam ook niet ver). Ik vind alleen het uitgangspunt met-alle-Belgen/Vlamingen-door-omdat-we-Vlamingen-zijn dermate plat, dat alle spanning uit het spel verdwijnt. Ik zie nog Saar vorig jaar die afvinkbeweginkjes maken toen ze de eliminerende manier van spel bedrijven beschreef. Tsjak-tsjak-tsjak. Toen gebeurde het namelijk ook.

Het is laf spel en natuurlijk kun je laf spel verdedigen, maar het is niet leuk om naar te kijken. En het is nu eenmaal een televisieprogramma.

Offline Dolfie

• Forumlid
  • aardig zijn kost niets!
« Reactie #77 Gepost op: 8-09-2011, 21:39:56 »
Na aflevering 2 kan dit topic wel op slot zeker? :P
Velen leven zo voorzichtig,  dat ze als nieuw sterven.

Offline mooneyeslinda

• Forumlid
  • fan van expeditie robinson en kijk wie is de mol.
« Reactie #78 Gepost op: 8-09-2011, 21:50:08 »
ja want de belgen spannen helemaal niet samen!
robinson is weer geweldig dit jaar

Offline LdHmolletje

• Forumlid
  • Oh, oh, Den Haag!
« Reactie #79 Gepost op: 8-09-2011, 21:52:33 »
Gelukkig hebben ze de lijn niet doorgetrokken en zat ik er naast!
Ich bin ein Bärliner!