Auteur Topic: Wat te doen met de Belgen?  (gelezen 32052 keer)

Offline hillo

• Winnaar The Big Puzzle 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Tequila! Booyah.
Re: Wat te doen met de Belgen?
« Reactie #40 Gepost op: 4-09-2011, 21:46:11 »
Hillo, aangaande je reactie op Dathan: het valt me op dat je het spel heel erg als speler benadert en ook op die manier Dathans reactie leest ("Ik snap dat jij het spel anders zou spelen en dat mag, ik zou het spel graag tegen spelers zoals jij spelen omdat ik die naar mijn mening makkelijk de baas ben qua strategie.").

Dathan echter, net als ik, beoordeelt het spel als kijker en geeft aan dat hij afhaakt als het spel een bepaalde kant op gaat.

Je wiskundige uiteenzetting klopt natuurlijk. Het heeft mij een van de meest glorieuze televisiemomenten in mijn leven opgeleverd ooit: HiuKwan die op een bepaald moment het spel zo speelde dat - totaal onverwacht - zij er niet uitvloog maar Geert (2008). Dát was ER op zijn best. Let wel: met een complot onder leiding van een Nederlander (Hans) en een Belgische (Yin). Een misselijk duo verder, maar daar hebben we het nu niet over. Zij beantwoordden aan de manier van een strategie kiezen die jij nu verdedigt.

Ik haatte het, maar bleef wél kijken.

Maar de laatste twee jaren is de boel aan het kantelen. Je verdedigt een spel waar ik tot voor twee jaar ook van genoot. Maar nu lijken, net als vorig jaar, twee spelbedervers er doelbewust op uit om vanaf dag 1 een groep slapjanussen achter zich te krijgen (met als enige bindende factor hun natonaliteit), die tot aan de laatste snik trouw gaan blijven aan dubieuze toezeggingen.

Als ER verwordt tot simpel gamen, dan verliest het programma al zijn charme en kan het inderdaad net zo goed in Scheveningen plaatsvinden. Want wat heeft al dat uithongeren dan nog voor zin?

Oké laat ik het zo zeggen. Als Niko en Kobe een gemakkelijke rit naar de finale krijgen wordt het inderdaad zoals jij stelt een saai seizoen. Maar kom op, er is net één aflevering geweest... Wie zegt dat de andere Belgen zich niet tegen het duo gaan keren volgende week? Ik moedig de manier van Kobe en Niko ook aan omdat het de rest en dan met name de Nederlanders ook dwingt tactisch te gaan spelen. Daar zijn we namelijk meestal nogal laat mee, dus nu hopelijk niet.

Ik ben dan ook absoluut niet voor Niko en Kobe voor de winst ::niet-ok:: En ik hoop van harte dat Lauretta iets op gang weet te zetten waardoor de machtspositie weer verschuift. Dán wordt het interessant om te volgen namelijk.

Tot slot wil ik nog even zeggen dat ook ik het als kijker benader. Maar ik wil kijken naar mensen die spelen om te winnen en niet naar mensen die slap ouwehoeren over wie het meeste vis heeft gevangen.
Nieky grab a life vest!

Offline willy

• Forumlid
« Reactie #41 Gepost op: 4-09-2011, 22:15:18 »
Verleden jaar was wel een dieptepunt wat complotten betreft..
Wel een beetje vreemd dat de Belgen hier allemaal worden ondertiteld (behalve Evi)
Doen ze dat in Belgie ook bij de Nederlanders?   ;)

Offline Dolfie

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • aardig zijn kost niets!
« Reactie #42 Gepost op: 4-09-2011, 22:26:26 »
Afgelopen vrijdagavond was Sipke Jan te gast bij RTL Boulevard. Daar gaf hij duidelijk aan dat hij Nico en Kobe (en let wel: ik noem ze niet de Belgen, want het zijn wat mij betreft gewoon kandidaten zoals alle anderen) "complotjes" hoorden smeden. Misschien had hij op dat moment actie moeten ondernemen om die complotjes de kop in te drukken. Of misschien had hij zelf een complotje kunnen smeden met Lauretta.......
Laten we maar eens kijken hoe de volgende aflevering verloopt. Het zou me niets verbazen als ons grote verrassingen te wachten staan.
Velen leven zo voorzichtig,  dat ze als nieuw sterven.

Offline D*N

• Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Global Moderator
  • I'm the bad guy, dúh
« Reactie #43 Gepost op: 4-09-2011, 22:30:21 »
Oké laat ik het zo zeggen. Als Niko en Kobe een gemakkelijke rit naar de finale krijgen wordt het inderdaad zoals jij stelt een saai seizoen. Maar kom op, er is net één aflevering geweest... Wie zegt dat de andere Belgen zich niet tegen het duo gaan keren volgende week? Ik moedig de manier van Kobe en Niko ook aan omdat het de rest en dan met name de Nederlanders ook dwingt tactisch te gaan spelen. Daar zijn we namelijk meestal nogal laat mee, dus nu hopelijk niet.

Ik ben dan ook absoluut niet voor Niko en Kobe voor de winst ::niet-ok:: En ik hoop van harte dat Lauretta iets op gang weet te zetten waardoor de machtspositie weer verschuift. Dán wordt het interessant om te volgen namelijk.

Tot slot wil ik nog even zeggen dat ook ik het als kijker benader. Maar ik wil kijken naar mensen die spelen om te winnen en niet naar mensen die slap ouwehoeren over wie het meeste vis heeft gevangen.
eigenlijk ben ik het nu wel met je eens :P.
dat is eigenlijk de goeie tussenweg. complotjes zijn leuk, alleen dan moet niet iedereen als een mak lammetje weggestemd worden, dan is het niet meer leuk.
en het was dom van sipke jan als hij weet dat er een complot is, dan geen actie te ondernemen en nota bena op lauretta te gaan stemmen ::ohno::.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Chocolade

• Forumlid
« Reactie #44 Gepost op: 4-09-2011, 22:51:05 »
Ik heb een vermoeden dat het gaat lopen als dit;

Lauretta wordt weggestemd zodra team geel hun immuniteit verliest. De rest van het gele team luisteren naar Niko en Kobe. Die stemmen óf de zwakste weg van het team (Anne waarschijnlijk), of iemand die in opstand tegen hen komt of die ze als bedreigend kunnen ervaren.
Team Rood wint veel opdrachten, maar ik denk dat het belgische meisje en Sylvia naar huis worden gestuurd in het geval ze opdrachten verliezen (wat ik jammer vindt, want het lijken me interessante kandidaten).

De samensmelting bestaat uit een groot aantal Nederlanders van het rode team en een groot aantal Belgen van het gele team. Gebaseerd op hoevaak één van de teams naar de eilandraad moest voor de samensmelting worden of de Belgen of de Nederlanders eruit gestemd.

Dat is hoe ik dénk dat het gaat lopen. Niet hoe ik het graag wil zien of wat dan ook. Het zou trouwens een pretty seizoen worden als mijn idee van hoe het seizoen gaat lopen werkelijk uitkomt.
« Laatst bewerkt op: 4-09-2011, 22:52:06 door Lukie4, Reden: taalgebruik aangepast »

Offline ikbenbecker

• Forumlid
« Reactie #45 Gepost op: 5-09-2011, 09:52:11 »
Starry Night Ik deel jou gedachten helemaal. Belgen en Nederlanders delen helemaal niet veel, wij zijn heel verschillend van elkaar. Ik zie ook dat het nu ieder keer de Belgen zijn die de Nederlanders eruit knikkeren. Tja ze laten zich wel kennen op deze manier.  Ik hoor hier iemand zeggen dat wij Nederlanders hetzelfde zouden doen in zo,n situatie, nou dan heb je niet goed naar de vorige afleveringen gekeken. Daar zou je gezien hebben dat dit nog niet is voorgekomen bij de Nederlanders om heel flauw alle Belgen weg te stemmen die in het team zitten . Jammer dat het zo moet maar ik word er wel wijzer van. Ik hoop doordat Sipke Jan ze er gelijk mee heeft geconfronteerd het gaat stoppen.

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #46 Gepost op: 5-09-2011, 09:59:32 »

Wel een beetje vreemd dat de Belgen hier allemaal worden ondertiteld (behalve Evi)
Doen ze dat in Belgie ook bij de Nederlanders?   ;)
In andere programma's wordt dat inderdaad gedaan ja.

Een van de voorbeelden is Baantjer. Het gebeurt over en weer, dus.

Maar om op de kernvraag in het onderwerp terug te komen: je zoekt het doorgaans bij je eigen soort, nationaliteit, geslacht, en noem maar op, als je in een situatie neergezet wordt, waar je samen moet zien te overleven.

Ik zou het juist heel erg vreemd vinden wanneer iemand zijn of haar heil zoekt bij iemand met woe ie gevoelsmatig niets heeft

Offline Heintje

• Forumlid
« Reactie #47 Gepost op: 5-09-2011, 11:12:23 »
Maar om op de kernvraag in het onderwerp terug te komen: je zoekt het doorgaans bij je eigen soort, nationaliteit, geslacht, en noem maar op, als je in een situatie neergezet wordt, waar je samen moet zien te overleven.

Ik zou het juist heel erg vreemd vinden wanneer iemand zijn of haar heil zoekt bij iemand met woe ie gevoelsmatig niets heeft.

Maar bijna alle voorgaande edities weerspreken dat. Het 'eigen volk eerst'-principe is iets van de afgelopen twee jaar. Zoals ik al schreef: een van de meest in het oog springende complotten van ER werd gesmeed door een Belgische en een Nederlandse deelnemer. Alsof er geen klik tussen Belgen en Nederlanders zou kunnen plaatsvinden, kom op zeg ;) Nee, het is pure gemakzucht.

Overigens hoop ik wat Hillo hoopt; wellicht keert het tij nog en staan ons inderdaad verrassingen te wachten.
Dan - uiteraard - haak ik niet af, als fan van het eerste uur.

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #48 Gepost op: 5-09-2011, 11:27:30 »
Wat ik bedoel te zeggen: het zit in de natuur van de mens om in tijden van nood je heil te zoeken bij je eigen ''soort'', hoe banaal dat in beginsel ook klinkt. Dat het ook anders kan uitpakken: het hangt af van de groep hoe dit ''pakt''.

Ik weet het, is heel moeilijk uit te leggen, je weet niet vantevoren, welke faktor ervoor zorgt ''waar'' je je heil zoekt.

Zo heb ik (en vele anderen) een vieze smaak overgehouden van John en Carl, figuren die later gelukkig stevig op hun plaats werden gezet door Esther. Waarom die twee elkaar ''vonden''?   Ze hadden iets van: ''wij spelen onze eigen Expeditie''.

Offline LdHmolletje

• Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Oh, oh, Den Haag!
« Reactie #49 Gepost op: 5-09-2011, 13:21:38 »
Wat ik bedoel te zeggen: het zit in de natuur van de mens om in tijden van nood je heil te zoeken bij je eigen ''soort'', hoe banaal dat in beginsel ook klinkt. Dat het ook anders kan uitpakken: het hangt af van de groep hoe dit ''pakt''.
Dat begrijp ik wel, maar ik vraag me dan wel af waarom we ineens de laatste jaren een ommeslag hebben gehad naar België-Nederland...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Jan

• Forumlid
Reactie van een vlaming
« Reactie #50 Gepost op: 5-09-2011, 14:36:14 »
Hoewel bij ons de eerste aflevering pas vanavond wordt uitgezonden, kon ik het(als ooit hevige expeditiefan) niet laten om hier even te komen kijken.
Wel vind ik het sedert de invoering van de BV's (bekende vlamingen) en BN's (bekende nederlanders) vorig jaar een stuk minder.

Natuurlijk weet ik na hier te komen al veel te veel om nog verrast te zijn tijdens de uitzending vanavond.

Wat mij vooral opvalt, is dat heel wat mensen zich storen aan de zogenaamde complotten. Belgen (moet zijn "Vlamingen") tegen nederlanders. Volgens mij is dat allemaal begonnen vorig jaar met de invoering van die BV's en BN's. Vroeger had je gewone onbekende mensen die gemotiveerd deelnamen. Nu schrijft men blijkbaar alle (semi-)BV's aan om deel te nemen en men biedt ze nog ook veel geld aan om deel te nemen.

Kwalijke gevolgen :
- Ongeďnteresseerde semi-BV's die alles zouden doen om nog bekender te worden .
- Complotten worden gesmeed met mensen die men ergens al een beetje van kent (media). Dit heeft niks te maken met Belg tegen Nederlander. En men redeneert dat het ook veel veiliger om zo te stemmen.
- Men stemt gewoon met de kudde mee met het idee "Het interesseert ons niet echt wie de beste Robinson is, maar we zijn hier nu toch en we zijn er goed voor betaald. Dus het veiligste is mee te stemmen met de anderen die hier ook maar zitten om dezelfde redenen."
- Mensen die zomaar opstappen omdat ze het niet meer zien zitten zoals die 2 nederlandse mannen vorig jaar.

Ik ben van mening dat men dringend weer moet terugkeren naar de oude formule met gewone mensen die echt willen meedoen. Het was toen veel leuker en spannender.
Er werden toen ook wel complotten en zo gesmeed maar de nadruk lag elders, het was veel tactischer en iedereen deed veel meer zijn best.

Offline LdHmolletje

• Forumlid
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Reactie van een vlaming
« Reactie #51 Gepost op: 5-09-2011, 15:01:27 »
Dank je wel voor je Vlaamse reactie! Je hebt het mooi gezegd. De 'gewone' menen ware/leken veel gemotiveerder!
Ich bin ein Bärliner!

Offline hillo

• Winnaar The Big Puzzle 2020
  • Forumlid
  • Tequila! Booyah.
« Reactie #52 Gepost op: 5-09-2011, 15:14:31 »
Zoals ik al schreef: een van de meest in het oog springende complotten van ER werd gesmeed door een Belgische en een Nederlandse deelnemer.

Ik neem aan dat je hier Hans en Yin mee bedoelt? Moest even opzoeken wie dat ook alweer waren, maar als ik het me goed herinner hadden zij het elke aflevering over dat ze zo'n klik hadden vanwege hun beroep? Hetzelfde principe dus, alleen op andere grond. Ik denk dat het de laatste jaren gewoon 'toeval' is dat het op basis van nationaliteit gebeurt.
Nieky grab a life vest!

Offline LdHmolletje

• Forumlid
  • Oh, oh, Den Haag!
« Reactie #53 Gepost op: 5-09-2011, 16:13:30 »
Ik denk dat het de laatste jaren gewoon 'toeval' is dat het op basis van nationaliteit gebeurt.
Twee jaar op rij noem ik eigenlijk geen toeval meer...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Nieky

• Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • Wielergek
« Reactie #54 Gepost op: 5-09-2011, 19:54:35 »
Twee jaar op rij noem ik eigenlijk geen toeval meer...

we zijn pas 1 aflevering ver he
You'll never walk alone

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #55 Gepost op: 5-09-2011, 20:12:06 »
Als de nood aan de man/vrouw is, kun je ze nog altijd roosteren........

Offline koekoe

• Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
« Reactie #56 Gepost op: 5-09-2011, 20:30:48 »
maar ik vraag me dan wel af waarom we ineens de laatste jaren een ommeslag hebben gehad naar België-Nederland...
Dit vind ik ook triest  :( :( Holland-België,dat is voor het voetbal,maar toch niet tijdens ER  ::ohno:: ::ohno::
En de bedenkers vind ik de grootste schuldigen  ::jaja:: Ik volg ER dus reeds vanaf het prille begin,en toen was het leuk  ::jaja:: maar dan begon het...
2 landjes zo groot als een notendop willen samen iets organiseren,ze slagen er nog niet eens in om het op hetzelfde tijdstip uit te zenden  ::niet-ok:: ::niet-ok:: ,ze bedenken "thema's" Man tegen vrouw,Belg tegen Nederlander,jong tegen oud....wat zal het volgende zijn? Blank tegen zwart?.....
Uiteraard heb ik het nog niet gezien  :-\\ Maar in de eerste fase is het toch KAMP noord tegen KAMP zuid?Of er nu Belgen,Nederlanders,Russen..in je kamp zitten...wat maakt het uit?  ??? ???
En als de 'dames' en 'heren' BN en BV zo 'anti-elkaar' zijn..nouja,afvoeren die handel en terug zonder bekende 'voorbeeldfiguren' een ER houden  ::jaja:: ::jaja::

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #57 Gepost op: 5-09-2011, 20:34:31 »
Ferme taal, Koei.

Offline ikbenbecker

• Forumlid
« Reactie #58 Gepost op: 5-09-2011, 20:50:40 »
Koekoe, mooi verhaal maar om nu de schuld bij de programma
makers te leggen is wat kort door de bocht.

Offline Heintje

• Forumlid
« Reactie #59 Gepost op: 6-09-2011, 00:25:35 »
Volgens mij klikte er wel meer tussen Hans en Yin dan hun beroep, Hillo;-)

En Jan, ik ben het helemaal met je eens wat betreft je uiteenzetting over BN'ers, BV'en en gewone mensen. Ik zie ook liever gewone mensen. Bekende mensen hebben vaak toch iets ijdels en B-sterren al helemaal. Dat zou in deze dus zeker een rol kunnen spelen.

Zo las ik dat Sergio eigenlijk Serge heet en naar eigen zeggen 'een rol speelde'.  Ga dan alsjeblieft op het dak zitten, zeg... De mol is er ook al niet op vooruit gegaan trouwens...

Overigens: iemand die in België woont is toch gewoon een Belg? Da's op zich toch geen foutief taalgebruik?

« Laatst bewerkt op: 6-09-2011, 01:18:58 door Heintje »