De titel van dit topic heeft bewust een wat provocerende strekking. Ik hoop op een serieuze discussie, over een kwestie die eigenlijk geen kwestie moet zijn, maar het wel dreigt te worden.
Persoonlijk vind ik het prima dat Expeditie Robinson zowel Nederlanders als Belgen heeft als deelnemers. Sterker: ik let er niet op. Ik kijk naar kandidaten, naar personen. Niet naar nationaliteit. Dus ik snap het als Do enthousiast is over het werk dat Nicolas verzet. Dat de één een Nederlandse is en de ander een Belg vind ik niet relevant.
Maar de afgelopen jaren merken we dat het er voor sommige Belgische kandidaten kennelijk WEL toe doet. Zij smeden complotten. Niet tegen een bepaalde kandidaat, maar tegen "De Nederlanders". Nu vind ik complotten altijd vervelend, maar al helemaal als nationaliteit de bepalende factor wordt. Dan heeft het niet zoveel meer te maken met survival.
Neem nou Sipke Jan: wat kunnen nou de redenen zijn om hem weg te stemmen? Deed hij niet genoeg zijn best? Stelde hij zich asociaal of zonderling op? Moest hij als potentiële winnaar of concurrent uit de weg worden geruimd? Niets van dit alles. De enige reden die ik kan bedenken is: hij is een Nederlander. Dus Lauretta zal wel de volgende zijn.
Dat er sprake was van een complot, werd door Sipke Jan op voorhand al gezien: hem werd verteld dat de anderen op Lauretta zouden stemmen. Ook nog eens een gemene manier van misleiden, wat werd onderstreept door de ontkenningen van Niko. Heel jammer allemaal.
Ik zou als spelleider ook niet direct weten wat ik hiertegen moest doen. Maar als kijker begint Expeditie Robinson een stuk minder interessant te worden als de complotten op basis van de nationaliteit gaan domineren. Ik vind dat de productie hiermee een serieus probleem in huis heeft.
De oplossing zou natuurlijk kunnen zijn om weer gescheiden series te maken, of een Nederlands en een Belgisch kamp. Maar dat zou wel te betreuren zijn: waarom zouden beide landen, die zoveel met elkaar gemeen hebben, niet samen kunnen strijden? Als één grote groep?
Zoals de serie 2011 nu is gestart, dreigt de ziel een beetje uit het programma weg te zakken. Ik wil als Nederlander gewoon weer genieten van een "Richard" of andere top-Belg. Het lijkt er nu op dat de liefde maar van één kant komt.