Waarom zou je er voor moeten uitkomen als het je de winst kan kosten? Dat vind ik dan weer een slechte tactiek...
Kijk naar de openbaring van Niko tegenover Sascha --> 3 mensen tegen hem en slechts 1 zieltje gewonnen.
Er is een verschil tussen anderen laten weten wat je strategie is en hen laten weten wat je tactiek is.
Strategie is de manier waarop je het spel speelt. Tactisch, Fysiek, Mentaal, door hard te werken, sociaal, etc. Als je aan anderen meedeelt dat je -zoals Tanja dat deed- tactisch speelt voor een finale die je kan winnen, weten ze waaraan ze zich kunnen verwachten, en schept dat een soort vertrouwensband. Dat is, wat je strategie ook is, altijd een goede zet en creëert een idee bij de anderen dat je eerlijk en te goeder trouw bent.
(Dit doet me denken aan BBUS2 waar één van de kandidaten er in week 1 openlijk voor uitkwam dat hij de hele dag door ging liegen en bedriegen... en ondanks alles vertrouwden zijn mede-kandidaten hem (omdat al de anderen helemaal niet open waren over hun strategie en dus elkaar niet vertrouwden omdat ze paranoïde werden over wat de anderen achter hun rug bekokstoofden), waarna onze leugenaar hen één voor één en mes in de rug stak
)
En hij won nog ook
Hetzelfde is van toepassing bij spelen zoals ER.
Er is een verschil met je TACTIEK (aka de "spelletjes") aan anderen te vertellen. Dat is gewoon dom en zelf-destructief. Toelichten dat je voor de winst gaat en daarvoor bereid bent ver te gaan is voldoende. Niet meer, niet minder.
FOUT: "Hé Sascha, ik ben van plan jouw weg te stemmen want je bent mijn grootste bedreiging. Doei!"
GOED: "Luister Sascha, ik wil een finale die ik kan winnen, want ik WIL het spel echt winnen. Ik kan de anderen op fysiek vlak niet verslaan, dus MOET ik het mentaal spelen, snap je?"
De tweede methode bevat voldoende nuances (en geen echte feiten) en mensen zullen effectief erkennen dat je er openlijk voor uitkomt en je gemakkelijker vetrouwen (en minder rap bitter zijn omdat ze, wel, beter hadden moeten weten, nietwaar?
.)
Je moet er gewoon voor zorgen dat je altijd de daad bij het woord voegt. Niet als Niko die zogezegd uit de lucht komt vallen "omg ik heb nu pas door dat dit een tactisch spel is O_O" yeah right, daar geloof nu echt NIETS van, want zijn acties in de voorgaande aflevering spreken dat zondermeer tegen. Of zoals hij wispelturig anderen verwittigd van zijn EIGEN complotten. Dat is dom en te vermijden.