Het blijft toch opmerkelijk dat mensen veel toleranter zijn voor iemand waar men meer sympathie voor heeft dan tegenover men iemand zo vlug mogelijk eruit wil.
Ook valt het op dat een tegenactie tegen een tactische speler door de meerderheid toch telkens onthaald wordt met veel positieve noten.
Niko heeft zich toch ook door verschillende mentale zaken moeten doorbijten: De personen waarmee hij zich allieerde hebben een voor een het veld moesten ruimen beginnende door het verraad van Anne tegenover Deborah en Kobe (gelezen in een interview).
Het enige wat Tanja op haarzelf zonder voordelen heeft gedaan is een paar nachten alleen in de grot geslapen en zich bezig gehouden met een puzzelboot in elkaar te steken wat tevens ook een opdracht was. Het is nu toch niet dat je daar nog veel andere dingen kan doen nietwaar? Toch een pluim voor haar vastberadenheid om vuur te maken.
Bij de wederkering-sproef was het al gedaan met de zelfstandigheid en werd ze nog geholpen omdat dit de maatstaf van Robinson zou zijn... ik weet ook niet hoe of wat de regels waren maar als die grot zo hard stinkt, koud en griezelig is, waarom bouw je dan geen schuilplaatsje beneden aan de boten? Er was toch bootmateriaal over nadat alle onderdelen voor de 2 boten beneden waren
Qua initiatief nemen ben ik ook van mening dat Tanja eerder in het spel niet echt iets heeft bijgebracht terwijl Niko heeft toch al verschillende keren dit getoond heeft in zowel het kampleven (ook op winnaarseiland) als in het spel.
Tuurlijk, iedereen heeft daar haar/zijn eigen emoties en gedachtengangen bij. Maar je moet je ook kunnen verplaatsen in een deelnemers emotie/gedachtengang. En dan kom je misschien tot andere inzichten.
Heb ik gedaan, maar ook in die van Niko en ik zie heel veer herkenbare zaken die ik op professioneel vlak al meegemaakt heb; met name het goed willen doen voor anderen en van alle kanten stank voor dank krijgen, vooral van Tanja-types
.
Bij ER is natuurlijk enige vorm van egoïsme vereist anders kan je nooit tot het einde doorgaan maar je kan passief egoïstisch zijn; de hele tijd wachten tot er iets moois verschijnt in de hoop dat je wat krijgt door oa te wenen en droevig te kijken en andere zielige troeven uit te spelen...
Wat voor een actieve egoïst die diensten verleend in de hoop daar voordeel uit te halen de ideale opportuniteit lijkt te zijn maar eigenlijk nog harder genaaid zal worden.
Dit zijn natuurlijke beetje extreme voorstellingen, maar ik heb echt het gevoel dat Niko Tanja echt die zaken gunde vanuit zijn hart maar dat Tanja dit meer als vanzelfsprekend beschouwde zonder daar ooit iets voor terug te hoeven doen.