Ik denk nochthans dat het wel verband met elkaar houd, the "Celebrities" (lol) en de overdadige luxe van dit seizoen. Je moet niet vergeten dat de meeste van die "Celebrities" gecontacteerd worden door de makers van het programma, en dus nooit in eigen houtje zich kandidaat zouden stellen.
Ik bedoel, het zegt al genoeg dat de meeste "Celebs" tot de D-list of erger behoren. (Tanja is bij mijn weten de enige A-lister in de hele cast omdat ze HEEL bekend (en populair) is in België. De enige andere Belgen die *echt* bekend zijn, waren Anne en Nicolas (en ik betwijfel dat er veel mensen waren die om Nicolas gaven voordat de expeditie begon), en mischien Deborah/Freddy voor de wat... ehm... "oudere" mensen.). En dat is alleen al wat de Belgische kant betreft.
Nu... persoonlijk stoort ik mezelf niet zo hard aan de weldadige luxe. Ik kijk meer vanwege de drama en persoonlijke interacties tussen de kandidaten, dan om het overlevingsaspect zelf (en daarbij, het overlevingsaspect komt voor in ELK seizoen op haast altijd dezelfde wijze, dus dat heb ik allemaal al gezien b.w.v.s.)... maar dat wil niet zeggen dat de luxe mij niet soort.
Weet je, de betere locatie voor het zwakkere kamp Zuid, was voor mij o.k. Zuid zou toch VEEL proeven verloren hebben zonder Esther/Jochem, dus alles wat hun verblijf aangenamer zou maken is welkom, en compenseert het voordeel dat Noord heeft/had in proeven. Dat is op zich fair, totdat je de kampen gaat mengen, en ze zelfs van Eiland doet wisselen. O_O Dat ze de hele balans tussen de twee kampen op de helling, en daar stoor ik me aan. Twists/Spelwendingen zijn goed en zelfs welkom, en sommige zijn ook daadwerkelijk een zegen (zoals de immuniteitsmunten, die mensen er toe aanzetten om na de denken over elke stemming).... maar de meesten, zoals de switch in afleveringen drie en vijf zijn enorm storend omdat ze het spel naar mijn mening verbrodden. Niet zo erg als de twists in de vorige seizoenen (Zoals Iwein, John en Dennis die de samensmelting halen maar alsnog moet vertrekken
, i.p.v. een logische samensmelting van elf, een laatste twee en een jury van negen te installeren)
En dan is er ook nog "Winnaarseiland", wat naar mijn mening de slechtste "twist" van het seizoen is. Aan een kant vind ik het niet zo erg, zeker in vergelijking met andere "twists" zoals the Vijf Mannen in ER11 of De Samensmelting van Acht in ER12, maar toch is het niet goed. Zoals ik al zei, de luxe stoort me niet zo erg, ookal is het duidelijk overdaad, en deze overdaad schaadt de geloofwaardigheid van het programma en dat vind ik wel erg.
Bovendien is nog en andere reden waarom Winnaarseiland echt een slechte twist is. Mensen die op Winnaarseiland verblijven blijven daar tot de Eilandraad, wat betekent dat alle strategie de kiem in gesmoord wordt, want je kan alleen maar overleggen met de groep waarmee je gestrand werd (het zij in het basiskamp, hetzij op Winnaarseiland). Waarom niet twee proeven, of één proef waarbij je de laaste uren doorbrengt in het basiskamp met de anderen. Bovendien zorgt het voor complotvorming. Persoonlijk zie ik geen graten in complotten, maar elke stemming totnogtoe eindigde in een stemming waarbij minstens één van de twee kampen als een blok stemden. Lauretta's exit lijkt een uitzondering, maar zonder Niko's "gewetenswroeging" (*ew*) zouden de vrouwen + Niko/Jochem Sascha weggestemd hebben. En dat is vooral onfair ten opzichte van het slachtoffer, omdat deze zich amper kan verweren en redden
En natuurlijk, de sociale interacties worden alsdusdanig beperkt omdat je de groep in defacto twee kampen opsplitst, and that sucks too.
Persoonlijk vind ik dit seizoen, ondanks haar tekortkomingen, verruit een van de betere seizoenen sinds Strijd Der Titanen. Het is eigenlijk nooit echt saai of langdradig, iets waar de mindere seizoenen vaak mee te kampen hadden, voornamelijk al diegenen tussen SDT en nu. Ik zou het niet erg vinden om, binnen een jaar of twee, dit seizoen te herbekijken, iets wat ik NOOIT zou willen doen met ondingen als ER2007 of ER2008.