Voor de kandidaten is het opzich niet zo moeilijk om na te gaan wie uiteindelijk gewonnen heeft, ook al wordt de urn pas officieel in de studio geopend. Veel van de kandidaten hebben nog contact met elkaar en het lijkt me sterk dat ze dan nooit praten over de laatste stemronde. En dan is het niet moeilijk om even uit te rekenen wie uiteindelijk de winnaar is...
Ik had vorig jaar toch niet 't idee dat Derek en Olivier al wisten wie er ging winnen. De verbazing was echt duidelijk van hun gezichten af te lezen toen Derek won. :-\
Ze hebben natuurlijk wel contact met 'n aantal andere expeditieleden, waarvan ze dan ook wel ongeveer weten wat die gestemd hebben, maar ik denk dat 't bij degenen waarmee je niet zo veel contact hebt (waar je op 't eiland ook al niet zo'n goede band mee had) toch giswerk blijft.
Ze hadden een van de deelnemers in de uitzending, en Stenders vroeg aan hem/haar of hij/zij gewonnen had, en diegene bevestigde dit toen. Ik betwijfel alleen of deze kandidaat echt serieus was of alleen maar meespeelde met Stenders..
Als 't op deze manier gegaan is, dan weet ik wel bijna voor 100% zeker dat 't niet waar is. De winnaar mag gewoon absoluut niet bekend maken dat hij/zij gewonnen heeft voordat de laatste aflevering wordt uitgezonden. Dat zal allemaal netjes in 'n contract geregeld zijn. Daarom acht ik 't echt hoogstonwaarschijnlijk dat de winnaar hier zomaar ineens bekend zou maken dat hij/zij gewonnen heeft. 't zou trouwens toch ook wel heel toevallig dan zijn dat Stenders net de goede kandidaat heeft opgebeld.