De situatie rond Astrid heeft me verbaasd afgelopen zaterdag. Er zijn een aantal theorieen die min of meer geldig zijn, maar ik heb zelf ook overal wat tegen in te brengen.
Uitgaande van de gedachte dat Astrid de mol is (wat ik overigens niet denk), zou het voorstel verklaarbaar zijn. De kijkers worden namelijk totaal op het verkeerde been gezet, geen van de kandidaten wordt benadeeld in de zoektocht naar de mol en Astrid wordt mooi in de gelegenheid gesteld haar verdere molacties door te nemen met de redactie. Dat zou verklaren waarom we van Astrid niet te zien krijgen wat ze tijdens die twee dagen afgezonderd van de groep gedaan heeft. Immers, Ferdi en Elise werden in de vorige aflevering ook van de groep gescheiden zonder dat ze daadwerkelijk een opdracht moesten uitvoeren. Waarom krijgt Astrid niet een soortgelijke behandeling? Waarom zien wij niets van Astrid's twee dagen vrij?
Toch ben ik geneigd deze theorie naast me neer te leggen. De redactie bespreekt de molacties dagelijks met de mol zonder dat de andere kandidaten daar wat van merken, dus lijkt het wat overbodig Astrid nu ineens apart te nmen voor die zaak. Bovendien zat Astrid deze twee dagen in de meest ongunstige positie die je je maar als mol kunt voorstellen.
Tweede, meer logische theorie zou zijn dat Astrid naar de redactie is gestapt met het verzoek te vertrekken vanwege heimwee. Vervolgens zou de redactie dan een originele twist aan haar vertrek hebben gegeven. Het enige wat me daarbij dwars zit, is die 7000 euro. Waarom zou je haar zo'n smak geld meegeven als ze zelf aangeeft te vertrekken? Wie is... de mol? is toch geen liefdadigheidsinstelling? Elise en Ferdy zijn student, die zullen het geld ook vast en zeker goed kunnen gebruiken (ik spreek uit ervaring). Waarom zou Astrid het geld aangeboden krijgen als ze vrijwillig vertrekt? Het lijkt me niet helemaal rechtvaardig ten opzichte van de andere kandidaten.
Derde theorie zou zijn dat Astrid een 'gewone' kandidaat is en het programma het leuk vond haar een lastig voorstel te doen. Toch vind ik ook dat hoogst onwaarschijnlijk, want je ontneemt Astrid zo gewoon 2 volle dagen optrekken met je mede-kandidaten, en daarmee dus vitale informatie in de mol-speurtocht. Ik geloof niet dat het programma dat een 'gewone' kandidaat aan zou doen.
Al met al heb ik dus werkelijk geen idee wat deze actie te betekenen heeft...