En toch hebben er gemiddeld een stuk meer mensen naar de afleveringen gekeken dan de laatste seizoenen...
Waarschijnlijk omdat de drie-à-vier laatste seizoenen ook de 3-4 slechste seizoenen waren?
Wat ik vooral goed vond aan ER12 was dat we in ieder geval iedereen leerde kennen. Iedereen kreeg screentime en we konden over iedereen een mening vormen, i.t.t. tot ER9 (de 100)waar we maar een handjevol mensen leerde kennen of ER11 waar alles draaide rond Marina/Igor/Jeroen/Carine en al de anderen haast genergeerd werden tot de samensmelting? Jill...Who? Bovendien eindigde ER9 nogal slecht, omdat de minst verdienende van de twee finalisten won. Nee, echt, Willem had moeten winnen van Vinni, die geen enkele strategie of acties ondernomen had buiten proeven... en zoals Lieke al zei: Het draait niet om proeven alleen. Marcel was een geweldige winnaar, maar de spelwendingen in ER11, net als de onevenredige verdeling van de screentime, maakte er een absoluur zootje van. Normaal gezien moet je een winnaar kunnen voorspellen, of toch een gevoel krijgen dat de uiteindelijke winnaar kan winnen. Marcel was niet eens op mijn radar voor Esmeralda's onverwachtte exit (want ik had verwacht dat
zij zou winnen... godzijdank dat dit anders uitdraaide)
En dan heb ik het nog niet over dat onding genaamd ER10 (aka "Expeditie Robinson Resort Alliance"). Verruit het slechste seizoen reality TV dat ik ooit gezien heb. Met de uitzondering van Sharon/Marleen/Prince was iedereen ofwel enorm saai (Kyra, Mano, Dirk, Geert Wablieft, Hicham, Claudia, Wim e.d.) ofwel ronduit onuitstaanbaar (Hans, Yin, Hui, Kale Geert, Hannie). Princes eliminatie was zo frustrerend om te zien dat het pijnlijk werd. Het was zo slecht dat ik duimde voor de meest saaie en oninteressante persoon in het spel: Geert VT... en ironisch genoeg was diens verrassende eliminatie het enige lichtpunt in die wansmakelijke bende.
Dan wat de seizoenen tussen ER6 en De100 betreft: Strijd Der Titanen had alles om een goed seizoen te zijn, maar de rommelige samensmelting vol vriendjespolitiek EN de volgende eliminatie van de helft van de overblijvende Robinsons, waaronder AL mijn favorieten (Maxim, Lydia, Veronique, Fleur). Godzijdank dat Ryan won, om die wansmakelijke samensmeltingsfase met al dat "De sterksten verdienen te winnen" onzin die elk jaar de kop opsteekt, eens een goede "**** you" te geven. (Ironisch genoeg door de sterkste persoon te laten winnen
) Dat is minus punt #1. Minus punt #2: Mick. Godjongenstoch, is me dat een ZAK.
ER8, met Olga die won was een oké seizoen... maar naar mijn mening kwam het nooit echt van de grond. De lange rij opgevers aan het begin zorgde ervoor dat er tot aflevering 5 of zo niemand weggestemd werd... en de stemming is verruit mijn favoriete stuk van een doorsnee aflevering. (en als het van mijn afhing werd elke eliminatie door een stemming beslecht... gewoon mijn twee cent). En dan nog Olga's bullsh*t overwinning. Begrijp me niet verkeerd, ik vind Olga een GEWELDIGE vrouw en karakter, maar ze had niet moeten winnen. Als je weggestemd wordt, hoe frustrerend het ook is, heb je een fout gemaakt in het spel en verdien je niet te winnen tijdens je tweede kans (Ryan is een uitzondering omdat hij eigenlijk niet weggestemd werd). En het beïnvloedbare publiek laten beslissen is Loena Leeflang-waardige onzin als je't mij vraagt. Wat mij betreft Lenny is de echte winnaar van ER8, hij of Bernadette, de enige twee mensen die niet weggestemd werden. En wat ER12 betreft, het heeft in ieder geval een winnaar die verdiende te winnen.
Dus, ja, dit is voor mij het beste seizoen sinds ER6 (2005, Marnix won). Het beste allertijde? Absoluut niet. ER3 t.e.m. ER6 waren absolute hoogstandjes van entertainende TV en het zou mijn verbazen als ER dat niveau ooit nog zou evenaren. (Ik herinner me niet veel meer van ER1 en 2 Ik was toen negen jaar oud, lol) Maar ER12 was oké naar mijn mening, en alle verbetering is welkom de Grand Canyon die ER9-ER10-ER11 heet.
Good Heavens, die post is gewoonweg *ENORM*
Maar goed, ik had geen tijd om eerder te reageren, en hoewel ik er zeker van ben dat haast niemand het met mij eens is, hoop ik toch een goeie, volledige "point" (uitgesproken op z'n Frans) gemaakt te hebben.