Ow, de finale is voor jullie al vanavond. Dacht dat die wel gelijk ging lopen met de onze. Spijtig! Heb al verschillende keren willen posten maar ben hier gewoon nooit op tijd geraakt voor donderdag. Om geen spoilers te zien (en soms glipten die zelfs door de mazen van het internet) heb ik het forum dan maar gelaten voor wat het is voor de rest van de week, en elke keer maandag afgewacht.
Aan de ene kant was ik erg verrast over de finaleplaats van Tatiana. Aan de andere kant verbaasde het me niet, als je je een beetje verdiept in haar verhaal. Mentaal gezien is dat een heel harde tante! Omdat ze Miss België is geweest wordt ze nogal vaak onderschat, of zo heb ik hier toch ook al opgevangen in het begin van de serie. Ik heb haar sowieso altijd hoger ingeschat dan enkele andere samensmelters. Tatiana gun ik de overwinning na alle zever van Jan en alleman die ze over zich af heeft gekregen, gevoedt door montage en vooral veel vooroordelen. En ze heeft de meest symbolische proef gewonnen uit heel de serie, de balkenproef. Die blijft na al die jaren voor mij persoonlijk nog altijd tot de verbeelding spreken! Het mentale deel van de expeditie heeft Tatiana sowieso gewonnen. Zonder hulp, helemaal in haar eentje.
De Nederlandse dames gun ik het eveneens, zij zijn gewoon ijzersterke kandidaten gebleken, hebben geen steken laten vallen en daarbij hebben ze ook nog eens een erg sympathieke persoonlijkheid. Ze hebben het moeilijk gehad en lagen er zelfs bijna uit. Zelfs toen ze in een hoek werden gedreven bleven ze doorzetten en kwamen sterker dan ooit terug dus in dat opzicht moet je ze wel bewonderen.
Het enige waar ik op hoop is dat Sebastiaan ofwel de finale niet haalt, indien wel dat hij ze niet wint (dat laatste zal niet zo moeilijk zijn vermoed ik) m.a.w. Ik hoop vurig dat één van de vrouwen zich straks Robinson 2010 mag noemen. Maakt niet uit wie, om het met dat afschuwelijk woord te zeggen: ze zijn alledrie erg 'Robinson-waardig'.