Realitynet - Realitynet.org

Oudere seizoenen => Expeditie Robinson => Expeditie Robinson 2010 => Topic gestart door: Goyathlay op 6-10-2010, 21:43:23

Titel: Spelwendingen
Bericht door: Goyathlay op 6-10-2010, 21:43:23
Door de loop der jaren heen hebben we natuurlijk veel nieuwe spelwendingen gezien in Expeditie Robinson, sommigen daarvan waren geslaagd en anderen hadden beter achterwege kunnen blijven. We zagen onder andere herindelingen van kampen, dubbele eilandraden, verborgen immuniteitskettingen, afvallerseilanden, verscholen expeditieleden en kampleiders met immuniteit. Ik ben wel benieuwd welke spelwendingen de forumleden graag in de expeditie terug willen zien. Hieronder alvast enkele ideeën mijnerzijds:

Geen samensmelting: de twee oorspronkelijke teams strijden tegen elkaar totdat een van de teams geen bestaansrecht meer heeft. Wanneer een team nog slechts twee deelnemers heeft en een uitdaging verliest wordt er door middel van een proef besloten welk teamlid er als laatste over blijft. Verliest het laatste teamlid wederom een uitdaging dan ligt ook hij/zij uit het spel. Het overgebleven team gaat daarna verder met het individuele gedeelte van de expeditie. Althans wanneer er nog meer dan twee personen over zijn. Indien er nog twee personen over zijn dan vormen ze automatisch de twee finalisten. Om ervoor te zorgen dat de kandidaten die de juryfase van het spel bereiken wel de kans krijgen om elkaar te leren kennen worden de teams op hetzelfde strand neergezet op het moment dat er nog negen kandidaten in het spel zijn (7 juryleden). De kandidaten leven op dat moment naast elkaar / bij elkaar maar vormen nog wel twee teams.

Loodzware eliminatieproef met twee afvallers: op het moment dat de expeditie begint zijn er 18 kandidaten (9 vrouwen en 9 mannen) maar slechts 16 kandidaten (8 vrouwen en 8 mannen) komen uiteindelijk in de teamfase van het spel terecht. Door middel van een loodzware individuele eliminatieproef vallen er twee kandidaten af. Ik zat te denken aan het soort proeven dat we normaal gesproken pas aan het einde van de Expeditie zien (bijvoorbeeld de proef waarmee in Strijd der Titanen de finalisten bepaald werden of de finaleproef van vorig jaar). Belangrijk in dit geval is dat de proef veel verschillende elementen bevat zodat niemand kansloos is.

3 teams van zes personen: Dit concept werd al eens toegepast bij de Amerikaanse broer van Expeditie Robinson, Survivor. Jammer genoeg werd het daar al na een paar afleveringen weer een strijd tussen twee teams. Het derde team werd toen opgesplitst en verdeeld over de andere twee teams. Ik zou graag zien dat er wordt doorgevochten totdat een van de drie teams nog maar twee personen over heeft. Wanneer dat het geval is kan de samensmelting beginnen.

Kaperbrief: geef elk team een kaperbrief waarmee ze eenmalig het recht krijgen om immuniteit te stelen van het andere team. Met andere woorden: als een team immuniteit heeft gewonnen kan het afgepakt worden door het andere team, het team dat de uitdaging eigenlijk heeft gewonnen moet dan alsnog naar de eilandraad. De teams mogen vanzelfsprekend zelf weten wanneer ze de kaperbrief gebruiken. Deze wending stimuleert tactisch en/of strategisch denken en kan ook voor leuke discussies binnen de teams zorgen.
Titel: Re: Spelwendingen
Bericht door: BramSko op 7-10-2010, 00:37:37
Leuk topic Goyathlay, 3 teams en de kaperbrief lijken mij wel geinig.

Beginnen met ieder voor zich, hierdoor kun je snelle opgevers (die hun team benadelen) uitschakelen en kan de regie ervoor zorgen dat de teams goed in balans zijn en bepaalde individuen bij elkaar in het team stoppen om zo leuke conflicten te veroorzaken :p..

Meer schatten op het eiland verstoppen, dit is al een keer eerder gedaan maar de schatten vielen eigenlijk altijd wat tegen. Hier kan je wel goed mee variëren en zorgt voor meer actie op het eiland. Zoals voordelen bij proeven, of de mogelijkheid om bepaalde mensen van het andere team niet aan de proef mee te laten doen.

Zijn maar ideetjes :D
Titel: Re: Spelwendingen
Bericht door: reaver op 7-10-2010, 12:56:55
Veel leuke ideeën  ::ok:: Die 3 Teams lijkt me wel tof ook met 4 Teams van 4 of 5 mensen lijkt me ook wel te doen, gaan ze die bijkomende teams dan 'Oost' en 'West' noemen?

Ook lijken me 9 (door de productie samengestelde) duo's wel leuk, die van elkaar niet weten met hoeveel ze in het totaal zijn (de duo's moeten overleven op een beperkte oppervlakte dmv een scheiding, correspondentie met de 'buren' is niet toegestaan en wordt gesanctioneerd indien men deze regel toch aan zijn/haar laars lapt)
--> bij de eerste 3 persoonlijke eliminatie-proeven (bv vlot bouwen, (signaal)vuur maken zonder stick, een onderdak bouwen, een item zoeken dmv een puzzel,...) telkens keer een duo eruit wanneer ze het slechtste presteren bij een proef.
-->De duo's van dm van loting elkaar scheiden in 2 kampen van 6 met de inbreng van Survivor Pearl Island dat de afgevallen 6 personen (de 3 duo's) een proef moeten doen tegen de andere 2 teams en indien de 'afvallers' winnen, ze terug 2 personen in de expeditie moeten stemmen en de andere 2 teams iemand naar huis moeten sturen. De 2 herkansers via loting indelen per kamp onderverdelen en ze elk een 'geheime' immuniteitsmunt geven. 
Indien 1 van de 2 andere kampen de proef wint gaan de afvallers gewoon naar huis.  De beide teams primair uitrusten en de eerste dagen de magnesiumstick afnemen. Het winnende team verdient dan ook een extraatje...

Vanaf dat punt zijn er weer verschillende mogelijkheden...




Geen samensmelting: de twee oorspronkelijke teams strijden tegen elkaar totdat een van de teams geen bestaansrecht meer heeft. Wanneer een team nog slechts twee deelnemers heeft en een uitdaging verliest wordt er door middel van een proef besloten welk teamlid er als laatste over blijft. Verliest het laatste teamlid wederom een uitdaging dan ligt ook hij/zij uit het spel. Het overgebleven team gaat daarna verder met het individuele gedeelte van de expeditie. Althans wanneer er nog meer dan twee personen over zijn. Indien er nog twee personen over zijn dan vormen ze automatisch de twee finalisten. Om ervoor te zorgen dat de kandidaten die de juryfase van het spel bereiken wel de kans krijgen om elkaar te leren kennen worden de teams op hetzelfde strand neergezet op het moment dat er nog negen kandidaten in het spel zijn (7 juryleden). De kandidaten leven op dat moment naast elkaar / bij elkaar maar vormen nog wel twee teams.

Leuk idee maar wat indien 1 kamp telkens uitgedund wordt? Dan zitten er telkens meer en meer mensen op de bank tijdens de proeven
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
De zwakkere van het dominerende team krijgen praktisch een vrijgeleide naar het individuele gedeelte en volgens het tactisch aspect is het niet slecht deze mee te nemen de final 4 het is ook niet de eerste keer dat deze vervolgens een finaleplaats weten te veroveren... 
Aan de andere kant kan dit wel voor veel irritaties en discussies zorgen over wie er al dan niet gaat deelnemen aan de proeven.  Misschien ook een input dat diegene de proef uitzitten ook niet mogen weggestemd worden op de volgende eilandraad indien hun team verliest op deze manier komt er volgens een eigen initiatief een soort van beurtsysteem tot stand.



Ook zou men iets meer kunnen doen rond persoonlijke items: ieder brengt bv 5 items maar in overleg met het team mag ieder maar 3 items kiezen voor het eiland.
Indien iemand uit de expeditie moet gaan zijn items ook van het eiland verdwijnen (als er iemand een zeil of touw bij heeft waarmee het kamp is gemaakt, worden deze items door de productie verwijderd net na de eilandraad...) --> De productie hoeft hierdoor ook geen geen primaire zaken te voorzien zoals wok, pot, machete, bijl, magnesiumstick...


 
Titel: Re: Spelwendingen
Bericht door: Ycaris op 7-10-2010, 13:40:14
Echt een leuk topic!!! ::bravo:: ::bravo::

Geen samensmelting vind ik wel leuk, maar je moet dan inderdaad wel goed nadenken over hoe je de proeven gaat vormgeven. Ook heb je het risicio dat het wel erg saai wordt om naar het sterke team te kijken. Als er steeds niemand weggestemd hoeft te worden kan het wel erg vredig worden. En daar houden we niet van, hè  ;D

Een eliminatieproef meteen aan het begin vind ik juist helemaal niet leuk. Wat mij betreft zou de eerste eliminatie juist wat uitgesteld moeten worden. Ik wil eerst iedereen leren kennen en iedereen een kans geven. Mag wel zo zijn dat er gelijk al aan het begin dingen zijn die kandidaten heel erge fout kunnen maken, die ze wellicht nagedragen kunnen worden. Bijvoorbeeld dat iedereen een individuele proef moet doen voor een belangrijk item. En als je dan die proef verliest waardoor jouw team geen magnesiumstick of mes heeft, dan vinden de anderen dat niet leuk  ::ohno::

Het idee van de kaperbrief bracht mij op een ander idee: een schaakbrief. Elk team krijgt het recht een lid van het andere team te schaken (stelen).
Als aanvulling hierop zou je kunnen doen dat ze een eigen teamlid aan het andere team mogen 'geven'. Hoeveel mensen van het weggevende team het hiermee eens moeten zijn, weet ik even niet. 'Het cadeautje' hoeft het er in ieder geval niet mee eens te zijn.


 
Titel: Re: Spelwendingen
Bericht door: reaver op 7-10-2010, 15:19:57
Het idee van de kaperbrief bracht mij op een ander idee: een schaakbrief. Elk team krijgt het recht een lid van het andere team te schaken (stelen).
Als aanvulling hierop zou je kunnen doen dat ze een eigen teamlid aan het andere team mogen 'geven'. Hoeveel mensen van het weggevende team het hiermee eens moeten zijn, weet ik even niet. 'Het cadeautje' hoeft het er in ieder geval niet mee eens te zijn.

Nog een ander item dat interessant kan zijn indien met terug zou werken met duels op de eilandraden tussen de 2 mensen met de meeste stemmen. --> op voorwaarde dat ieder maar 1 stem mag uitbrengen en men het duel direct laat plaatsvinden na bekendmaking van de namen met de groep als publiek om de druk op de duellisten te vergroten.

- Een 'verborgen' amulet (die gevonden kan worden adhv aanwijzingen, al dan niet via afzondering bij verlies van een proef,...) waarbij de vinder/houder een naam kan wijzigen en iedereen behalve met diegene met immuniteit (in de persoonlijke fase) in de plaats kan zetten voor een duel na de bekendmaking van de namen.   

De productie geeft de houder van dit amulet de keuze deze openlijk of geheim/anoniem te laten gebruiken --> Na de bekendmaking van de 'voorlopige' duellisten vraagt de presentatie of er iemand gebruik wil maken van de amulet, indien niemand kleur bekend zijn verschillende manieren om de kandidaten even van elkaar af te zonderen..


Titel: Re: Spelwendingen
Bericht door: Brook op 7-10-2010, 15:25:00
-3 (of zelfs 4) kampen lijkt me wel leuk.
-Die van meer schatten op het eiland verstoppen ook. Sommigen redelijk vindbaar, maar sommigen vrijwel niet, en dat je met bepaalde proeven fragmenten van informatie over deze schatten kunt krijgen (niet als doel of prijs van de proef, maar tijdens de proef komen er wat hints langs bijv.).
-Grotere kampen, maar dan 2 afvallers per keer (of 2 afvallers bij het verliezende kamp en 1 bij het winnende kamp).
-Minder eilandraden om mensen eruit te stemmen, maar het doorgaan of niet vaker af laten hangen van proeven (als laatste persoon geeindigd -> exit).
-Geen standaard "startvoorraad" (of misschien zelfs geen bagage op de kleren na die je aan hebt, beetje á la strijd der titanen), maar in het begin al een robinson veiling houden om belangrijke items te winnen, of zonder veiling met een X-bedrag gewoon items kunnen kopen. Per persoon (kies je bijv. iets voor jezelf of iets waar het hele kamp wat aan heeft?) of per kamp.

Er zijn al zo veel goede/leuke ideeën langs gekomen in dit topic (kapers/schaakbrieven, per team een kleine selectie uit meegenomen persoonlijke items moeten maken, etc.)
Titel: Re: Spelwendingen
Bericht door: Goyathlay op 7-10-2010, 16:18:51
Interessante aanvullingen! Het doet me des te meer beseffen dat er nog heel veel mogelijk is binnen de kaders van het spel. Een individuele start van de Expeditie voordat de teamfase begint lijkt me erg amusant en ook een toenemend belang van (persoonlijke) items kan goed uitpakken. Met de verborgen items kan je echt alle kanten nog op. Het boeiendste blijven mijns inziens echter de items die een significant individueel voordeel geven aan de vinder. Bijvoorbeeld immuniteit, een stemnegatie of een extra stem. Dat zorgt er namelijk voor dat de kandidaten zich ervan bewust blijven dat de individuele strijd te allen tijde gaande is. Ik zou niettemin wel een belangrijke voorwaarde willen stellen aan dit idee: de items moeten goed verborgen worden en slechts middels extreme inspanningen of intelligentie (ontcijferen van hints) te vinden zijn. En ook hierbij geldt: overdaad schaadt, het begraven van teveel items zorgt er voor dat het belang van de items afneemt.
Titel: Re: Spelwendingen
Bericht door: Goyathlay op 7-10-2010, 16:32:39
Leuk idee maar wat indien 1 kamp telkens uitgedund wordt? Dan zitten er telkens meer en meer mensen op de bank tijdens de proeven.

Dat is inderdaad een probleem, men zal dan proeven moeten gaan bedenken waarbij het aantal deelnemers niet (veel) uitmaakt. Hindernisbanen, eetproeven of proeven waarbij het aankomt op uithoudingsvermogen lijken mij daarvoor met enige aanpassingen wel geschikt. Het vergt evenwel veel creativiteit van de productie daar de grootte van het team ook geen nadeel mag gaan vormen. Wat me door het hoofd schoot toen ik aan deze variant dacht was de mogelijkheid dat een krachtig individu van een uitgedund team er eigenhandig voor kan zorgen dat zijn/haar eenmansteam alsnog de finale bereikt door keer op keer immuniteit te behalen.
Titel: Re: Spelwendingen
Bericht door: Goyathlay op 7-10-2010, 16:51:45
Het idee van de kaperbrief bracht mij op een ander idee: een schaakbrief. Elk team krijgt het recht een lid van het andere team te schaken (stelen). 

Bedoel je hiermee voorgoed stelen als in opnemen in het eigen team? Dat zou dan een gevaarlijk wapen zijn voor een deelnemer die uitblinkt in proeven, het team met de schaakbrief kan hem/haar dan schaken en opzettelijk een proef verliezen teneinde de betreffende deelnemer weg te stemmen. Alhoewel ik dit bij Expeditie Robinson niet snel zie gebeuren daar men nogal gefixeerd is op het winnen van proeven.
Titel: Re: Spelwendingen
Bericht door: Ycaris op 7-10-2010, 17:03:39
Inderdaad voorgoed stelen. Ik denk dat jouw scenario niet zal voorkomen. Eerder verwacht ik dat ze een sterk iemand stelen om meer kans te hebben proeven te winnen en wellicht om meer voedsel te vergaren.
Titel: Re: Spelwendingen
Bericht door: Ycaris op 7-10-2010, 17:10:01
Dat is inderdaad een probleem, men zal dan proeven moeten gaan bedenken waarbij het aantal deelnemers niet (veel) uitmaakt. Hindernisbanen, eetproeven of proeven waarbij het aankomt op uithoudingsvermogen lijken mij daarvoor met enige aanpassingen wel geschikt. Het vergt evenwel veel creativiteit van de productie daar de grootte van het team ook geen nadeel mag gaan vormen.

Bij een hindernisbaan kan het heel eenvoudig door te kijken waneer álle deelnemers binnen zijn. Het grotere team heeft dan een klein nadeel, maar dat lijkt me niet erg, misschien juist wel goed.

Je kunt ook bijvoorbeeld een evenwichtsproef doen en dan kijken welk team de winnaar levert. Dan maakt het niet echt uit hoe groot het team is, als er maar één steengoede bij zit.

Bij proeven waar geduelleerd moet worden (worstelen ofzo), laat je steeds iemand zijn of haar tegenstander uitkiezen. Het kleine team heeft dan voordeel, omdat ze de sterke kandidaten van de andere partij aan de kant kunnen laten staan.
Titel: Re: Spelwendingen
Bericht door: LdHmolletje op 7-10-2010, 17:13:54
Daar zitten een aantal zeer leuke ideeën tussen! Vooral die van meerdere teams en die kaper/schaakbrieven!

Wat misschien ook leuk kan zijn, is voor de samensmelting een tweede proef per aflevering te gaan doen, in ieder geval voor het verliezende kamp van de eerste proef, waarbij dan individueel tegen elkaar gestreden wordt. De winnaar van die strijd verdient dan een persoonlijke vrijstelling bij de eilandraad! Eventueel zou je ook de strijd met het winnende kamp voeren, waarbij de winnaar van het winnende kamp een of andere privilege kan krijgen (zoals ook bij de samensmelting gebeurd). Dit kan zijn een prijs, of misschien een uitgestelde vrijstelling!
Titel: Re: Spelwendingen
Bericht door: Ycaris op 7-10-2010, 17:17:03
Net zoals ze de mannen vorig jaar(twee jaar geleden?) door de jungle lieten banjeren, mogen ze dat wat mij betreft met allebei de teams doen. Minstens drie dagen. Het team dat als laatste bij zijn kamp komt moet er meteen 2 uitgooien.
Titel: Re: Spelwendingen
Bericht door: LdHmolletje op 7-10-2010, 17:37:01
Net zoals ze de mannen vorig jaar(twee jaar geleden?) door de jungle lieten banjeren, mogen ze dat wat mij betreft met allebei de teams doen. Minstens drie dagen. Het team dat als laatste bij zijn kamp komt moet er meteen 2 uitgooien.
Op zich ook een aardig idee, maar dan moet je ze wel dezelfde, of in ieder geval een gelijkaardige route laten afleggen, anders zou dat voordelen voor een van de teams kunnen opleveren...
Titel: Re: Spelwendingen
Bericht door: Goyathlay op 7-10-2010, 22:18:59
Inderdaad voorgoed stelen. Ik denk dat jouw scenario niet zal voorkomen. Eerder verwacht ik dat ze een sterk iemand stelen om meer kans te hebben proeven te winnen en wellicht om meer voedsel te vergaren.

Nee ik denk ook niet dat mijn scenario waarschijnlijk is bij Expeditie Robinson maar omdat het bij Survivor wel is voorgekomen acht ik het ook niet onmogelijk. De spelwending die jij beschrijft (schaakbrief) is daar al eens in de praktijk gebracht. Elk team mocht twee personen van het andere team uitkiezen en de gekozen personen werden vervolgens opgenomen in het eigen team. Het team dat er het slechtste voorstond besloot toen om de immuniteitsuitdaging met opzet te verliezen om zo een van de leidende figuren van het andere team te kunnen wegstemmen.
Titel: Re: Spelwendingen
Bericht door: Goyathlay op 15-10-2010, 19:19:24
De spelwending van gisteren was een zeer welkome verrassing, toch vraag ik me af wat de productie had gedaan wanneer geen van de kandidaten zou zwichten onder de druk van een lang verblijf op het treurige stukje land dat doorgaat als een eiland. Alsnog een proef om na een x-aantal dagen te beslissen wie er werkelijk door mag gaan naar de samensmelting?
Titel: Re: Spelwendingen
Bericht door: Ycaris op 15-10-2010, 23:17:41
De spelwending van gisteren was een zeer welkome verrassing, toch vraag ik me af wat de productie had gedaan wanneer geen van de kandidaten zou zwichten onder de druk van een lang verblijf op het treurige stukje land dat doorgaat als een eiland. Alsnog een proef om na een x-aantal dagen te beslissen wie er werkelijk door mag gaan naar de samensmelting?

We zullen het weten indien er niet binnen korte tijd een nummer drie opgever zal zijn. En anders zal het voorgoed een ER-mysterie blijven......
Titel: Re: Spelwendingen
Bericht door: D*N op 17-10-2010, 12:47:58
We zullen het weten indien er niet binnen korte tijd een nummer drie opgever zal zijn. En anders zal het voorgoed een ER-mysterie blijven......
Haha ze wachten gewoon tot er iemand dood gaat of vermoord wordt ::rofl::.
Titel: Re: Spelwendingen
Bericht door: Vieffan op 17-10-2010, 13:19:07
De spelwending van gisteren was een zeer welkome verrassing, toch vraag ik me af wat de productie had gedaan wanneer geen van de kandidaten zou zwichten onder de druk van een lang verblijf op het treurige stukje land dat doorgaat als een eiland. Alsnog een proef om na een x-aantal dagen te beslissen wie er werkelijk door mag gaan naar de samensmelting?
Ja zat ik me ook af te vragen, ze hadden niet 10 dagen de tijd. Wat nou als ze daar met z'n allen 10 dagen bleven zitten.
Titel: Re: Spelwendingen
Bericht door: Ycaris op 17-10-2010, 22:57:13
Misschien dat de productie dan zelf gaat/zou gaan lopen 'mollen' (ja, ik weet dat dat een ander programma is). Dus bijvoorbeeld stiekum 's nachts het vuur doven en de magnesiumstick meenemen, visgerei onklaar maken, etcetera.
Titel: Re: Spelwendingen
Bericht door: LdHmolletje op 18-10-2010, 11:47:43
Dat zou ook kunnen (en wel geinig zijn), want lang kan het toch niet duren, aangezien Evi toch zei dat men nu halverwege de expeditie zat...
Titel: Re: Spelwendingen
Bericht door: reaver op 19-10-2010, 00:49:16
nog enkel ideeën;

Een variant op wat ik al gehoord heb:

Starten met 2 teams van elk 10 personen en per team tegen elkaar laten opnemen voor een beloning, na die beloningsproef een individuele immuniteitsproef en dubbele eilandraden (5 keer achter elkaar zodat 10 personen overblijven) vanaf daar kunnen verschillende inputs verder mogelijk zijn.



Een variant op de uithoudings/opgeefproef van aflevering 6:

Beginnen met 2 teams van 8 personen en pas met games beginnen tot er 2 mensen per team hebben opgegeven.  Indien beide teams het 10 dagen volhouden een shuffle waarbij 4 personen moeten gewisseld worden en thans met games beginnen (eventueel met 2 dubbele eilandraden).

Men kan ook met 1 groep starten (16/18/20 mensen) deze minimum van items geven en wachten op een aantal opgevers alvorens men met de games begint (de 100 op kleine schaal).   

Titel: Re: Spelwendingen
Bericht door: Dunc@n op 19-10-2010, 17:07:12
Ik kijk zelf uit naar een ER op een niet tropisch eiland. Het hoeft ook niet op Nova Zembla te zijn, maar ergens bij Schotland ofzo. Koud en nat! 

De kampen krijgen dan b.v. basis matereaal mee om een hut te bouwen, ruwe producten (b.v. niet gedorst graan; ruwe wol en leer voor kleding ect) en wat kippen en een geit. De dieren mogen naar keuze gebruikt worden voor eieren en melk of slachten. Als de dieren blijven leven zul je ze wel moeten voeden en dat gaat dus ten kosten van de mondvoorraad; als je ze slacht dan heb je niets voor later ..... keuzes maken, discussie gegarandeerd.

Rest van het spel blijft onveranderd. (was al goed, blijft goed)


Titel: Re: Spelwendingen
Bericht door: D*N op 19-10-2010, 17:08:56
Ik kijk zelf uit naar een ER op een niet tropisch eiland. Het hoeft ook niet op Nova Zembla te zijn, maar ergens bij Schotland ofzo. Koud en nat! 

De kampen krijgen dan b.v. basis matereaal mee om een hut te bouwen, ruwe producten (b.v. niet gedorst graan; ruwe wol en leer voor kleding ect) en wat kippen en een geit. De dieren mogen naar keuze gebruikt worden voor eieren en melk of slachten. Als de dieren blijven leven zul je ze wel moeten voeden en dat gaat dus te koste van de mondvoorraad; als je ze slacht dan heb je niets voor later ..... keuzes maken, discussie gegarandeerd.

Rest van het spel blijft onveranderd. (was al goed, blijft goed)



wordt het dan niet meer 71 graden noord, en als het zonder sneeuw of hitte is dan wordt het een soort van kamperen.
Titel: Re: Spelwendingen
Bericht door: Dunc@n op 19-10-2010, 17:27:43
Ik zie het niet als kamperen, maar meer als een "leefexpiriment" waarbij mensen een bepaalde periode leven zoals b.v. tijdens de steentijd.

In 1976 is z'n experiment gedaan in de Flevopolder door 9 volwassenen en 4 kinderen. ik heb hier als klein kind (ik ben zelf van 1971) een aantal rapportage van gezien en dit is me altijd bij gebleven. Later (5 á 10 jaar terug) heb ik een TV serie van een vergelijkbaar experiment bij Schotland gezien op de BBC. Vandaar waarscheinlijk mijn voorkeur voor z'n variant.

Titel: Re: Spelwendingen
Bericht door: D*N op 19-10-2010, 17:30:29
Ik zie het niet als kamperen, maar meer als een "leefexpiriment" waarbij mensen een bepaalde periode leven zoals b.v. tijdens de steentijd.

In 1976 is z'n experiment gedaan in de Flevopolder door 9 volwassenen en 4 kinderen. ik heb hier als klein kind (ik ben zelf van 1971) een aantal rapportage van gezien en dit is me altijd bij gebleven. Later (5 á 10 jaar terug) heb ik een TV serie van een vergelijkbaar experiment bij Schotland gezien op de BBC. Vandaar waarscheinlijk mijn voorkeur voor z'n variant.


ja, ik heb ook meegedaan aan een primitieve tocht maar dat is wel makkelijker omdat je niet te maken hebt met ernstige hitte of kou.
Dat maakt het best wel makkelijk.
Titel: Re: Spelwendingen
Bericht door: D*N op 19-10-2010, 17:31:05
plus, er zijn bijna geen onbewoonde eilanden in dit soort gebieden.
Titel: Re: Spelwendingen
Bericht door: Goyathlay op 19-10-2010, 19:11:38
Ik kijk zelf uit naar een ER op een niet tropisch eiland. Het hoeft ook niet op Nova Zembla te zijn, maar ergens bij Schotland ofzo. Koud en nat! 

De kampen krijgen dan b.v. basis matereaal mee om een hut te bouwen, ruwe producten (b.v. niet gedorst graan; ruwe wol en leer voor kleding ect) en wat kippen en een geit. De dieren mogen naar keuze gebruikt worden voor eieren en melk of slachten. Als de dieren blijven leven zul je ze wel moeten voeden en dat gaat dus ten kosten van de mondvoorraad; als je ze slacht dan heb je niets voor later ..... keuzes maken, discussie gegarandeerd.

Rest van het spel blijft onveranderd. (was al goed, blijft goed)

Een andere locatie lijkt mij ook wel interessant. De binnenlanden van China, Brazilië en veel Afrikaanse landen zijn bijvoorbeeld erg geschikt voor Expeditie Robinson. Ook Survivor is in deze gebieden al een aantal keren neergestreken en persoonlijk vond ik die omgevingen prachtig. Een Noordelijkere locatie lijkt me niet erg praktisch omdat het spel daardoor waarschijnlijk teveel belemmerd wordt. Indien het te koud is zal de vuurkuil of de hut onmiddellijk worden uitgeroepen tot favoriete verblijfplaats van het gehele kamp, immers daar is de felbegeerde warmte te vinden. Dan krijgen de kandidaten minder kansen om in het geheim allianties te smeden en is wordt het moeilijker om mensen te manipuleren. In het verlengde daarvan zullen de kandidaten bij lage temperaturen niet snel overgaan tot lange en risicovolle expeditietochten. Hetwelk ook niet veel zin zal hebben omdat fruit niet goed gedijt in koude klimaten en er over het algemeen ook minder wild te vinden is. Met andere woorden: ik ben bang dat de bewegingsvrijheid van kandidaten in koudere streken teveel beperkt wordt en dat het ten koste gaat van het spel en de algemene kijkervaring (het publiek zit niet te wachten op eentonigheid). Als experiment zijnde kan het wel fascinerend zijn maar Expeditie Robinson is zoals je zelf al aangaf een spel en geen experiment.

Over het experiment in de flevopolder dat je aanhaalde is overigens ook een boek verschenen in de jaren tachtig, onder de naam: Als in het stenen tijdperk, verslag van het spel in de Flevopolder. Het boek is zeer de moeite waard indien je geïnteresseerd bent in leefexperimenten, bovendien is het ook als tijdsdocument erg interessant. Er hebben trouwens wel meer van zulk soort leefexperimenten plaatsgevonden in Nederland. Zo gingen in het Historisch Openluchtmuseum Eindhoven in 1995 zes personen 60 dagen lang leven als in de ijzertijd. Ook dat experiment is in boekvorm gegoten: Twee manen lang, zestig dagen leven als in de ijzertijd.
Titel: Re: Spelwendingen
Bericht door: Ycaris op 19-10-2010, 20:57:10
Ik kijk zelf uit naar een ER op een niet tropisch eiland. Het hoeft ook niet op Nova Zembla te zijn, maar ergens bij Schotland ofzo. Koud en nat! 

De kampen krijgen dan b.v. basis matereaal mee om een hut te bouwen, ruwe producten (b.v. niet gedorst graan; ruwe wol en leer voor kleding ect) en wat kippen en een geit. De dieren mogen naar keuze gebruikt worden voor eieren en melk of slachten. Als de dieren blijven leven zul je ze wel moeten voeden en dat gaat dus ten kosten van de mondvoorraad; als je ze slacht dan heb je niets voor later ..... keuzes maken, discussie gegarandeerd.

Rest van het spel blijft onveranderd. (was al goed, blijft goed)

Dit concept kwam me erg bekend voor: The Farm!
http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Farm

Heb er zelf nauwelijks wat van gezien en is ook volledig geflopt.
Titel: Re: Spelwendingen
Bericht door: Goyathlay op 20-10-2010, 22:06:44
Dit concept kwam me erg bekend voor: The Farm!
http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Farm

Heb er zelf nauwelijks wat van gezien en is ook volledig geflopt.

Hier is er inderdaad maar een seizoen van The Farm geweest maar ik ontdek net dat het concept in het buitenland wel is aangeslagen: 4 seizoenen in Italië, 5 seizoenen in Zweden en 7 seizoenen in Noorwegen. Daarnaast worden/werden er in 2010 maarliefst 7 versies van The Farm uitgezonden (Brazilië, Kroatië, Dominicaanse Republiek, Noorwegen, Frankrijk, Duitsland en Servië).
Titel: Re: Spelwendingen
Bericht door: Dunc@n op 21-10-2010, 09:49:49
Ik heb ook even ge-googled op de farm en het ziet er inderdaad erg leuk uit. Jammer dat het in Nederland geflopt is. Ik heb trouwens geen beeldmateriaal van deze serie kunnen vinden.

Wellicht moeten ze de farm een nieuwe kans gunnen in nederland  ;D
Titel: Re: Spelwendingen
Bericht door: reaver op 16-11-2010, 02:20:10
Heb em op een ander topic ook al geplaatst:

1 Kamp maar voor de proeven ze onderverdelen in willekeurige teams en de personen van het winnende team immuniteit geven.

Als twist kan men werken met een verborgen-omwisseling-munt/amulet dat de houder ervan de mogelijkheid geeft indien hij/zij geen immuniteit heeft iemands immuniteit kan afpakken en zelf kan gebruiken of schenken aan iemand anders net voor men moet stemmen op de eilandraad. (De immuniteit moet op de eilandraad gebruikt worden wanneer de omwisseling-amulet wordt gebruikt)
Titel: Re: Spelwendingen
Bericht door: Expeditie Rob op 21-11-2010, 13:39:07
Ik heb ook even ge-googled op de farm en het ziet er inderdaad erg leuk uit. Jammer dat het in Nederland geflopt is. Ik heb trouwens geen beeldmateriaal van deze serie kunnen vinden.

Wellicht moeten ze de farm een nieuwe kans gunnen in nederland  ;D
Ik heb de Farm toen intensief gevolgd,
ik vond het echt een heel erg leuk programma.
Dus tegen een nieuwe serie zou ik zeker ja zeggen!
Titel: Re: Spelwendingen
Bericht door: Dwaastoo op 21-11-2010, 14:12:20
Ik heb de Farm toen intensief gevolgd,
ik vond het echt een heel erg leuk programma.
Dus tegen een nieuwe serie zou ik zeker ja zeggen!

Same here, hetzelfde geldt (voor Dwaas) voor  Oberon (http://nl.wikipedia.org/wiki/Oberon_%28televisie%29)
Titel: Re: Spelwendingen
Bericht door: Loezel op 21-11-2010, 14:50:21
De Farm heb ik niet gevolgd. Maar Oberon was inderdaad heel erg leuk.  ::ok::