OK, ik heb alles nog eens 50 keer beeld voor beeld, vertraagd en ook versneld bekeken, en hier is mijn conclusie:
De beelden getoond op TV zijn fake. Net voor het beslissende moment zie je een close-up van de kaars. De wiek valt voor het oog van de camera naar links opzij, de kaars is bijna helemaal opgebrand, zoals Jeroen eerder zegt staat ze 'in een putje', en iedereen die zoveel met kaarsen heeft gespeeld als ik weet dat de lont dan na een tijdje omvalt. Dit zie je ook heel goed gebeuren op het close-up beeld, de lont valt ZACHTJES opzij.
Terwijl de lont omvalt schakelen ze over naar een totaalbeeld: de rok van Evi, twee handen, de blok, en de kaars.
En wat zien we? De vlam begint wild te flakkeren, Rita klopt met haar hand op de blok, Jeroen volgt in een reflex onmiddellijk, en dit alles terwijl de kaars nog brandt, maar dus wel hevig 'flakkert'. Dan, een tel later zie je dat ze uitgaat en dat de lont tegelijkertijd strak wegbuigt, ook in dezelfde richting als hierboven, maar veel sneller dan op het close-up beeld,
EN: de lont komt nadat de kaars is uitgeblazen terug gloeiend overeind! En dat klopt niet. Als een lont valt is daar een reden voor, nl. dat al het kaarsvet dat de lont overeind houdt vloeibaar is geworden zodat de lont geen vaste voet meer heeft. Je ziet aan de rook en aan de vlammen dat een gerichte luchtstroom de lont uitblaast, en dat deze zich bijna dadelijk terug opricht, gloeiend en wel, maar niet zonder heel even in het kaarsvet vastgehangen te hebben. Maar: de wind kan nooit ineens ineens zo hard en gericht blazen dat de lont even scheef gaat hangen, de vlam uitgaat, en dat een milliseconde later de lont weer overeind staat, nadat deze héél even in het kaarsvet vast heeft gehangen, en dit alles zonder dat er op dezelfde beelden geen lok van Rita's haar ook maar beweegt! Neenee.
Kijk maar zelf opnieuw!! Je zal zien dat ik gelijk heb. En dit alles is dus goed nieuws voor Rita. De beelden zijn fake, nep, nadien opgenomen, zelfs Evi acteerde niet spontaan! De (Chinese) vrijwilliger die de kaars in één trek moest uitblazen heeft het niet goed gedaan, maar ginder op dat moment werd beslist dat het wél goed genoeg was.
En dus heeft Rita verdiend gewonnen!Slecht nieuws voor wie haar niet graag ziet winnen, goed nieuws voor de anderen.
Om de één of andere reden waren de beelden niet gelukt, of niet goed genoeg, en hebben ze beslist om die te
re-tapen. Vraag het maar aan ex-deelnemers, soms moet je -tig keer die boot in en uit, of dit of dat 'spontaan' opnieuw doen, etc...
Om dezelfde reden, nl. dat Rita al gewonnen heeft, ondergaat Jeroen dit alles, terwijl hij al een paar keer eerder, in vorige uitzendingen er als de kippen bij was om uitleg en rekenschap te vragen.
Proficiat dus Rita! Spijtig dat slechte TV je prestatie op de helling zet.