Marcel heeft oververdiend gewonnen
Een echte gentleman speler die alle facetten van het spel beheerste. Jeroen heeft me geweldig doen lachen (Marcel imitatie, iemand?
) & was zeker een even verdiende winnaar geweest (hij heeft echt pech gehad bij het gooien van de fakkels). Rita dan, was mentaal veruit de sterkste & is ook de enige ER-finalist(e) die ik me kan herinneren die gedurende het hele spel volstrekt neutraal is gebleven. Spijtig voor Marina dat ze geen enkele stem kreeg, maar haar prestatie mag zeker niet onderschat worden. Ik vond het uiteindelijk wel mooi van Dennis dat hij toch Marcel koos, dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht.
Nog even over Esmeralda:
op de finale eilandraad vraagt ze Marcel "doe je dat in het echte leven dan ook? Mensen iets beloven & dan je belofte breken?" Ten eerste: Marcel heeft haar niets beloofd & heeft dus ook geen belofte verbroken. Ten tweede: expeditie robinson is het echte leven niet. Ten derde: dan vraag ik aan Esmeralda: "doe je dat in het echte leven ook? Mensen afkraken & razend worden op iemand terwijl de fout vooral bij jezelf ligt (cfr de proef met Jill)? Of mensen bij de haren trekken (cfr de proef met het vlot op het water & Marjolein)?"
Nog even over de dag van die bewuste eilandraad:
's morgens zegt Marcel tegen Esmeralda: "ik zou nooit op jou stemmen". Ten eerste is dat an sich geen belofte, maar een stelling die door Esmeralda als waar wordt aangenomen. En ten tweede: volgens mij meende hij het op dat moment ook. Want hij was van plan om gewoon weer op Rita & Jeroen te stemmen, die dan waarschijnlijk het duel hadden moeten spelen.
Dan komt er de proef & Jeroen wint een extra stem. Marcel denkt: "Jeroen zal zijn 2 stemmen aan mij geven, & Rita zal waarschijnlijk ook op mij stemmen, dus er is een reële kans dat ik het duel zal moeten spelen". En terwijl Marcel dan onmiddellijk iets bedenkt om zich veilig te stellen, liggen Dennis & Esmeralda lekker te zonnen, ervan overtuigd dat ze niets te vrezen hebben.
Dan komt de brief & die zorgt ervoor dat niemand immuniteit kan hebben, waardoor Marcel al zeker is dat hij zijn plan zal kunnen uitvoeren om op Dennis & Esmeralda te stemmen.
Wat had Esmeralda dan verwacht? Dat Marcel haar zou zeggen: "sorry Esmeralda, maar er is sinds vanmorgen wel heel wat veranderd & het zou daardoor best kunnen dat ik wel op je ga stemmen vanavond?"? Natuurlijk kwam het Marcel nu goed uit dat hij kon veronderstellen dat Esmeralda niet op hem zou stemmen (& misschien was die ochtendlijke babbel al wel deel van zijn plan, maar dan nog zie ik niet waarom Esmeralda zich zo bedrogen voelt)
Zoals Marcel zelf al aangaf, is de enige die zich hier "gebruikt" kan/mag voelen, Jeroen. Maar het was voor Jeroen & Marcel een win-win situatie, dus eigenlijk kan niemand Marcel iets verwijten.
Het mooie is ook dat Rita bij dit hele gebeuren niet betrokken is geweest, terwijl Jeroen haar volgens mij makkelijk had kunnen overhalen om eens niet op hem te stemmen.
In the end heeft Marcel totaal niets verkeerds gedaan. Uit eigenbelang heeft hij Jeroen een vrijgeleide aangeboden naar de volgende ronde & Jeroen heeft dat aanbod aanvaard. Meer niet.