Situatie 1
Je wint een proef en je heb al immuniteit. Je krijgt ook een brief en mag 2 andere mensen uit een groep van 8 gelukkig maken. Brieven die niet worden gekozen worden vernietigd. Wat doe je? hoe bepaal je je keuze?
- houden van eigen brief en 2 anderen kiezen.
- je eigen brief afstaan en 3 anderen kiezen.
- je eigen brief houden en niemand kiezen.
- je eigen brief afstaan en niemand kiezen
- onderhandelen dat iedereen zijn brief krijgt zelfs met opoffering van de jouwe.
- of zou je zelfs je immuniteit opofferen in ruil dat iedereen zijn brief krijgt?
-...
In dit geval zal het er vanafhangen hoe je je voelt! Zo'n brief kan positieve en negatieve werking hebben; je kunt er sterker van worden of juist zwakker! Als je op het moment dat je de proef zou winnen lekker in je vel zit denk ik dat ik hem wel zou willen lezen, als je je al niet echt lekker voelt denk ik dat ik hem beter aan me voorbij zou laten gaan; dat zal waarschijnlijk alleen maar verzwakken. Al moet ik bij het voorgaande wel natuurlijk zeggen dat iedere situatie weer anders is...
De andere brieven die ik zou kiezen zouden waaraschijnlijk zijn voor degenen met wie ik het beste contact zou hebben. Als je juist zou kiezen voor degenen met wie je veel slechter contact zou hebben, denk ik dat dat nogal slijmerig zal overkomen, wat je alleen maar stemmen bij een eilandraad zou opleveren.
Ik zal in ieder geval nooit gaan onderhandelen zodat iedereen zijn/haar brief zou krijgen ten koste van de jouwe, en ik zou al helemaal niet mijn imuniteit opgeven; want daar draait het bij ER toch ook om: zo ver mogelijk komen, en dan is imuniteit toch verrekte handig!