Cambium vol ongeloof na vierde trauma in maand
door Esther Voesenek
Donderdag 17 juni 2004 - Zaltbommel - Leerlingen en personeel van Scholengroep Cambium in Zaltbommel zijn vol ongeloof na het vierde sterfgeval binnen een maand tijd. Robin Philips (17) uit vijf atheneum overleed dinsdagmiddag na een tragisch brommerongeval in zijn woonplaats Haaften. Dit zijn hele onwerkelijke dagenomschrijft rector W. van der Veer.
Leerling Robin Philips reed dinsdagmiddag over de Waalbandijk in Haaften, achterop de brommer bij een vriend (17). In een bocht gingen de jongens onderuit. De bestuurder schoof met zijn bromfiets de dijk af. Een tegemoetkomende automobiliste (49) uit Hellouw kon Robin niet meer ontwijken. Hij overleed ter plekke aan zijn verwondingen.
Nog diezelfde namiddag kreeg Van der Veer een telefoontje van een ouder, die het tragische nieuws al had vernomen. Onmiddellijk stelde de rector het draaiboek voor dergelijke trauma's in werking: inlichten van het Cambiumpersoneel, de schoolarts, sociaal verpleegkundige van jeugdgezondheidszorg en de huisartsen in de omgeving.
Arjan
Dit alles om een zo goed mogelijk vangnet te kunnen zijn voor de scholieren, die een dag later op de hoogte zouden worden gesteld van het vierde overlijden op hun school binnen een maand tijd. De 15-jarige Arjan van der Elst uit de derde klas van het atheneum overleed vrijdag 14 mei in het ziekenhuis na een ongeluk op weg naar huis.
Maandagmorgen hebben we de leerlingen daarover ingelichtblikt Van der Veer terug. Drie klokuren later moesten we ze vertellen dat Robert van Drunen zichzelf van het leven had beroofd, een docent die íedereen kende.
De school was de schok amper te boven of het volgende sterfgeval diende zich aan. Docente Ina Noordeloos kon de strijd met de ziekte kanker niet winnen en overleed zaterdag 29 mei. Van der Veer zoekt naar woorden om de stemming op de school te omschrijven. Het woord ongeloof komt het meest in de buurt van wat wij op dit moment meemaken. Elk sterfgeval op zich is verschrikkelijk. Maar vier binnen zo'n korte tijd... Dit zijn hele onwerkelijke dagen.
Onder de leerlingen bespeurt de rector ’een zekere berustingIk merk dat het moeilijker voor ze wordt om nog iets te voelen. Iedereen is zo vól ongeloof, zo van dit kan gewoon niet waar zijn.
Nazorg
De mentoren en vertrouwenspersoon waren gisteren vrijgeroosterd voor opvang van de leerlingen. De schoolarts en sociaal verpleegkundige stonden de hele dag paraat voor scholieren en personeel. Het schoolteam beraadt zich nog over de nazorg. Hoe houden de leerlingen zich bijvoorbeeld in de schoolvakantie die volgende maand begint? Dat is een zorg, erkent Van der Veer.
Zorgen maakt hij zich eveneens over de jongen die de brommer bestuurde, een klasgenoot van Robin. Voor hem is het natuurlijk een verschrikkelijk trauma. Hij komt straks weer terug naar school. Hoe vangen we hem op? Daarin laten we ons adviseren.
Te emotioneel
De (oud-)klasgenoten van Robin namen gisteren het initiatief voor het inrichten van een lokaal speciaal voor hem. Een rouwplek met kaarsjes, Robins portret en ruimte voor herinneringen. Laat ze daar maar even met rustverzoekt Van der Veer de pers. Het is te pril, te emotioneel allemaal. Het komt nu even te dichtbij.
Temidden van alle droefenis, slaagt Van der Veer erin lichtpuntjes te zien. Ik zie ook hele mooie dingen ontstaan in de pijn. Groepjes leerlingen en docenten die elkaar fantastisch opvangen. Of de klasgenoten van Arjan, die zijn ouders hebben uitgenodigd op school. Dat zijn dingen waar ik met warmte naar kijk.
Het overlijden van scholier Robin Philips is het zoveelste drama waarmee leerlingen en personeel worden geconfronteerd.
29 mei 2004: docente Ina Noordeloos overlijdt aan een ongeneeslijke ziekte.
16 mei 2004: docent Robert van Drunen berooft zichzelf van het leven.
14 mei 2004: atheneumleerling Arjan van de Elst (15) komt om het leven bij een ongeluk op weg van school naar huis.
December 2003: docente Dorry Londeman sterft na een ziekbed.
Het jaar 2002 kende ook al zo’n tragisch verloop voor de Bommelse scholengroep. Drie leerlingen kwamen om het leven, evenals een oud-leerkracht.