Ergelijke ontdekking in mijn mailbox.
Jullie kennen allemaal het onzinverhaal over de swiffer wetjet. Wetenschappelijke experimenten hebben inmiddels in voldoende mate aangetoond, dat de gebruikte vloeistof, mits toegepast zoals is voorgeschreven, volstrekt ongevaarlijk is voor mens en dier.
Geclaimd wordt dat een 5 jaar oude herdershond is overleden aan de gevolgen van gif-ophoping in de lever, nadat de eigenaar van de hond een half jaar de wetjet had gebruikt. Nu wordt in dat verhaal compleet voorbij gegaan aan het feit dat er sprake is van (chemisch) compleet andere stoffen, en ook aan het feit dat de vloeistof binnen enkele seconden vervliegt.
Theoretisch kan een hond iets aan zijn poten krijgen. Maar dan gebeurt dat in zodanig kleine hoeveelheden, dat die onmogelijk tot de geclaime leverschade kan leiden. Ook omdat een hond heel wat andere stoffen aan zijn poten heeft zitten.
Waarom plaats ik dit verhaal nou? Ik ben bij voorbaat al allergisch voor verhalen waarin geclaimd wordt dat je ze moet doorsturen aan zoveel mogelijk mensen in je adresboek. Onder het mom van: beter 25 keer ontvangen, dan helemaal niet.
Nu zijn er helaas veel mensen, die dit soort claims niet herkennen als zijnde de basis-claims van een hoax (ofwel: nepwaarschuwing).
Ik had het zielige verhaal al een paar jaar niet gezien, maar de eigenschap van hoaxes is, dat er altijd weer mensen zijn die zo goedgelovig zijn, en ze massaal doorzenden.
Doe jezelf een plezier, en trap niet in welk zielig ogen verhaal dan ook.
Ook het verhaal van het 5-jarig meisje met ''beenmergtering'', doet al bijna 20 jaar de ronde, eest via bulletin boards, later via email. Die ziekte bestaat niet eens.
Het nieuwste fenomeen is de waarschuwing die zogenaamd afkomstig is van Raymond van Hyves..........
Ik gooi dit soort mailtjes, hoe bedriegelijk echt ze ook lijken, simpelweg ongelezen in de map verwijderd.