Ik schrijf mijn bachelorthesis (eindwerkstuk) van geografie over de onafhankelijkheidsstrijd op Corsica. Om dat op een originele manier te doen heb ik brieven gestuurd naar 39 Corsicaanse nationalisten die in gevangenissen verspreid over heel Frankrijk zitten. En dat zijn echte zware jongens, die aanslagen en dergelijke hebben gepleegd. Vorige week maandag heb ik de eerste lading brieven op de bus gedaan, vandaag kreeg ik de eerste brief terug. Ik had echt niet verwacht zo snel antwoord te krijgen; ik was zelfs bang dat ik helemaal niets terug zou krijgen, want ik stelde best 'gewaagde' vragen.
Maar vandaag kreeg ik dus een brief terug en nog wel van de beruchtste (en vooral de bekendste) van alle Corsicaanse terroristen: de man die wordt gezien als het brein achter de moord op de Corsicaanse prefect (is een soorty hoofdcommisaris) Erignac in 1998.
Hij is tot levenslang veroordeeld.
In Frankrijk heeft zijn proces veel opschudding veroorzaakt, onder andere door uitspraken van Sarkozy voordat het oordeel gevallen was.
Qua bekendheid is die man te vergelijken met Volkert van der G. hier in Nederland; met dat verschil dat er op Corsica veel mensen zijn die deze man steunen, terwijl in Nederland practisch niemand Volkert steunt.
Op de
Engelse wikipedia staat ook een stukje over deze man. En die stuurt me dus gewoon een brief van 4 kantjes terug!
Echt super!
Maar hij heeft wel een lastig handschrift.