Oneens Chriz. Volgens jou moet de politie alleen aan repressie doen en niet aan preventie. Eerst wachten tot de criminaliteit er is en dan die aanpakken. Dat is grote onzin. De politie doet ook aan preventie en gelukkig maar.
Dus moet je het maar compleet negeren en net doen alsof er geen relatie is? Een typische PvdA gedachte. Met dit soort kromme redenaties kun je alles onder de tafel vegen.
De politie treedt natuurlijk daar op waar de (kans op) criminaliteit het grootst is. Gelukkig maar.
Ik vind het erg grappig dat je zegt dat zwartrijden door de spoorwegpolitie moet worden aangepakt. Dit is dus gewoon de politie.
Maar wie pakt dan het zwartrijden in de tram aan? De 'trampolitie'? ![Wink ;)](https://www.realitynet.org/Smileys/ER-ep/wink.gif)
Dat proberen ze echt wel. Maar de hulp van de politie kunnen ze goed gebruiken. Als jij spijbelt, krijgen je ouders een brief. Maar wat als jou ouders geen woord Nederlands spreken en zich helemaal niet interesseren in je school? Dan houdt het voor de school op.
Dan kun je ook wel zeggen, laten we dat jochie van 10 jaar dat een kauwgompie op straat gooit eens flink aanpakken, de kans is groot dat het een crimineel wordt. Ik weet dat dat een beetje flauw is, omdat ik ook wel snap dat je het niet zo ver door moet douwen, maar ik denk ook niet dat het daarom draait. De politie is er niet voor zulke lullige kleinigheidjes. Ik betaal geen bekeuringen en belastingen voor het aanpakken van spijbelaars. Wat je zegt, daar zit heus een waarheid in, maar er zijn ook heel veel spijbelaars, die gewoon eens een dagje wegblijven en ik denk niet dat daar een probleem van moet worden gemaakt. Als het structureel is, kun je altijd verder kijken. Ik heb ook gespijbelt, ben ik nu meer in staat om een crimineel te worden?
De politie is er niet voor de zwartrijders. Daar hebben ze een APARTE afdeling voor, de spoorwegpolitie die zich daar al mee bezig houdt. Daarom is het onzin om gewone agenten daarop af te sturen.
Maar al met al draait het me daar niet zozeer om. Waar het mij omgaat is, dat de politiek het verkeerd aanpakt. Ik weet zeker dat als je een enquete gaat houden, dat het gevoel van onveiligheid echt niet bij zwartrijders en/of spijbelaars ligt. De kern van het probleem wordt niet aangepakt.