Auteur Topic: Stelling: 'Meer blauw op straat garandeert geen extra gevoel van veiligheid'  (gelezen 3892 keer)

Offline Ongewensd Persoon

• Forumlid
  • at the turn of the tide
Gisteren hebben zo'n 1000 Agenten een 'blauwe aanval' gehouden in Rotterdam en zo'n 500 proces-verbalen uitgeschreven. Dit alles om de mensen een veiliger gevoel te geven. 

Wie zijn er nou precies bekeurd:
-Zwartrijders
-Spijbelaars
-Jongeren op scooters 

"Oh, wat is dat toch eng, een zwartrijder en een spijbelaar brrr....en die enge jongetjes met hun opgevoerde scooters, gelukkig doen ze er wat aan. Ik voel me gewoon totaal onveilig van dat enge geluid dat zo'n opgevoerde scooter heeft."  ::)

Oftewel: Moet Nederland zich door zo'n 'Blauwe Razzia' 'Blauwe Aanval' zich opeens veiliger gaan voelen, ik denk eerder omgekeert.  :-\\

Offline molice

• Forumlid
  • Geslacht: Man
:o

t schrikt natuurlijk wel af...

Offline Cindy

• Forumlid
  • Chiky in der Basky
In Den Haag zeggen ze we willen meer blauw op straat.

Nou da hebben ze gekregen hoor,

Dat zijn wij met z'n allen die met die blauwe Belasting enveloppe naar de brievenbus lopen om deze op de post te doen ::oink::

See Ya
Cindy

Offline Gone

• Forumlid
Dit alles om de mensen een veiliger gevoel te geven. 

Daar zullen die 500 mensen die een PV hebben gehad wel anders over denken.

Even serieus: onzin dus. Wanneer voelen mensen zich onveilig: 's avonds en 's nachts. En dan overdag gaan bekeuren. Als die 1000 man (let op: da's 1 pv per 2 agenten, nog weinig natuurlijk) nu eens structureel ingezet konden worden in de avond/nachtdienst, dan zou het misschien zoden aan de dijk zetten.
Ik krijg nu een beetje het idee dat er appels met peren worden vergeleken: de mensen voelen zich onveilig, *dus* we gaan de mensen bekeuren.

• Forumlid
Waar ik me vooral aan stoor is dat dan de zwartrijders, de spijbelaars en de pubertjes op scooters worden aangepakt. Alsof die voor een onveilig gevoel zorgen.  ::)

Offline Malcolm

• Forumlid
Oneens met de stelling. Ik sta 100% achter de actie van de politie.

Er is een verschil tussen echte onveiligheid en het gevoel van onveiligheid. Juist het gevoel neemt toe, terwijl het aantal zware delicten niet toeneemt.
Dat gevoel is toegenomen door het grote aantal (kleine) overtredingen. En die worden nu dus aangepakt.

Een groot probleem in Nederland is de normvervaging. Bijna iedereen klaagt erover en veel mensen zijn het zat. "De jeugd van tegenwoordig", "gebrek aan respect", "geen fatsoen", etc. Wil je dat mensen zich aan de normen houden dan zul die moeten bijbrengen en handhaven.

Onveiligheid begint bij de kleintje dingetjes als afval op straat, geluidsoverlast (scoorters, muziek), moeder met kinderen op fiets door rood licht, etc. Maar als mensen niet gecorrigeerd worden, schuift de norm op en wordt het van kwaad tot erger.

"We moeten de zware criminaliteit aanpakken!" Ook, maar begin bij het begin.

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
Het is de mens eigen om regels te overtreden. Als bijvoorbeeld plotseling het rijden door rood wordt toegestaan, is er geen aardigheid meer aan. Prima aktie van de politie, toch?

Offline Annemieke

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Het is de mens eigen om regels te overtreden. Als bijvoorbeeld plotseling het rijden door rood wordt toegestaan, is er geen aardigheid meer aan.
je rijdt toch niet door rood omdat het zo stoer is omdat het verboden is, je rijdt door rood licht omdat je dan sneller aan de overkant komt ::)

Offline Lindå

• Forumlid
  • Bono is verhuisd
je rijdt toch niet door rood omdat het zo stoer is omdat het verboden is, je rijdt door rood licht omdat je dan sneller aan de overkant komt ::)

ik vind eerder dat je door rood rijd omdat je dom bent of is t nou andersom

Maar goed, ik ben t er ook wel mee eens hoor, met t aanpakken van kleine criminaliteit is er mag ik aannemen ook oog voor andere dingen, en bovendien heeft blauw op straat toch sowieso een afschrikeffect..... toch? voor die mensen die van plan zijn t een beetje minder veilig te maken op straat
Wat t ook was, t lag gewoon niet aan mn toestand

Offline alathea

• Forumlid
ik heb niet zoveel vertrouwen in meer blauw op straat.
Maar daarbij komt dat ik zowiezo niet zo veel vertrouwen heb in blauw.
En zeker niet in veiligheid.
Bij ons staan ze donderdag, vrijdag en zaterdag op het plein, kijken en lopen rondjes.
En als er wat is, dan zijn ze dus niet waar ze moeten zijn. Of ze komen in zo'n grote hoeveelheid, dat het ook niet verstandig is.
En dan die houding die ze hebben aangeleerd gekregen tijdens de opleiding.
Ik vind het helemaal niets, maar das helemaal persoonlijk. Dus geen veilig gevoel voor mij  ::ohno::
It's not  that easy beeing green

Offline molice

• Forumlid
ik vind eerder dat je door rood rijd omdat je dom bent of is t nou andersom
Ik rijd bijna dagelijks door rood (jaja, ik ben ruig :P ) maar dat is omdat dat kruispunt van geen kant klopt. Je komt als fietser voor een rood licht te staan als je heel simpel rechtsaf wil :-\\
Ik zou trouwes eerder door rood gaan omdat ik te lui ben om te stoppen dan om tijd te winnen :-X

Magoed, das wel erg offtopic...
Nee, een veiliger gevoel krijg ik er idd niet van als de politie soortgelijke acties gaat doen. Maar er moet idd ook wel ergens een grens worden gelegd. Naar mijn mening ligt die grens niet waar die nu zogenaamd word neergelegd. Ik wind het nogal aanstellerig en kinderachtig om elke scooter die 10 km/h te hard loopt te bekeuren.Bovendien gebruikt de politie vaak ook nog van die 'laffe' truukjes.

Het is, denk ik, eerder zo dat Den Haag meer blauw op straat heeft beloofd, en dat op deze manier wil waarmaken. Oke, in principe doen ze dat wel, maar het is maar de vraag of 'de burger' het ook graag op deze manier ziet.
Het is pure geldverspilling (1000 agenten, 500 bekeuringen voor lichtere overtredingen, een hele middag, nee ik denk niet dat ze dat 'eruit halen') Laten ze dan eerst andere, meer urgentere, problemen aanpakken (van de ernstige misdaden word nog steeds niet genoeg opgelost). Maar ja, Den Haag maakt op deze manier hun beloftes waar...

Offline Dorine

• Forumlid
In Den Haag zeggen ze we willen meer blauw op straat.

Nou da hebben ze gekregen hoor,

ik ben me alleen echt niet veiliger gaan voelen, ik merk er ook bar weinig van.

En nee, ik voel me dus niet veiliger als de politie ineens met een enorme ploeg aan de gang gaat om bekeuringen uit te delen
Mijn prinsje is chriz!!

Offline Malcolm

• Forumlid
Dorine, we moeten niet met z'n allen gaan verwachten dat na één dag de boel een stuk veiliger is. Dat heeft tijd nodig en je moet ergens beginnen.

Offline Dorine

• Forumlid
ik verwacht dat ook niet na 1 dag maar in den haag zijn ze al een tijdje ermee bezig en ik merk daar weinig van en ik voel me gewoon ook niet veilig maar mss is het ook onmogelijk voor mij. Ik ben namelijk heel erg bang op straat  :-[
Mijn prinsje is chriz!!

Offline juultjuh

• Forumlid
  • ik ben ik
hmmm...ik denk dat als er ineens een bom agenten (bij wijze van spreke) op me afkomt ik me wel erg beperkt ga voelen in mijn doen en laten alsof alles wat ik doe dan fout is...dat is iets dat in me zit ik wil mensen niet tot last zijn zeg maar en als er dan agenten zijn ja kweenie...of het me veiliger zou doen voelen aan de ene kant wel maar aan de andere kant voel ik mij beperkt in mijn doen en laten zeg maar....
always look on the bright side of life

• Forumlid
Dorine, we moeten niet met z'n allen gaan verwachten dat na één dag de boel een stuk veiliger is. Dat heeft tijd nodig en je moet ergens beginnen.

Door zwartrijders en spijbelaars aan te gaan pakken, vind je dus een goed begin om veiligheid te garanderen omdat? Meer blauw op straat is een goed idee, maar de manier waarop is gewoon helemaal fout op deze manier.

Offline Baziel

• Forumlid
  • Niets is wat het lijkt...
Zeggen jullie nu niet dat spijbelen of zwartrijden ernstige misdrijven zijn ?
Staan jullie er ook eens bij stil dat er achter beide soorten "misdadigers" ook mensen van vlees en bloed schuil gaan die dat helemaal niet willen maar die door omstandigheden in die groep verzeild raken.Ik ken persoonlijk mensen die zwartrijden uit pure noodzaak, gewoon omdat ze geen geld over hebben om ticketjes te kopen.Wat zou jij doen als je als 54-jarige moet rondkomen met 658 euro per maand ?
En niets lijkt wat het is...

Offline Gone

• Forumlid
Onveiligheid begint bij de kleintje dingetjes als afval op straat, geluidsoverlast (scoorters, muziek), moeder met kinderen op fiets door rood licht, etc. Maar als mensen niet gecorrigeerd worden, schuift de norm op en wordt het van kwaad tot erger.

Eens, alleen vind ik dat het corrigeren van die kleine dingetjes niet alleen kan worden afgeschoven op de politie. In mijn optiek heb je als medemens ook de plicht of het recht om een ander erop te wijzen dat dergelijke kleine dingetjes leiden tot irritatie. Gelukkig leef ik in een omgeving waarin dat kan en mag en zelfs gewenst is, en kan de politie zijn kostbare manschappen aan andere dingen besteden.

Met andere woorden: als we allemaal iets meer aandacht besteden aan de woonomgeving en de mensen daarin, dan zou je al een heleboel normen duidelijker kunnen maken. Het is toch ook niet handig om een ander (de politie) voor je te laten bepalen wat wel en niet sociaal aanvaardbaar is? Daarin wil je toch het liefst zelf de baas zijn??   

Hmm. Dat verklaart natuurlijk ook waarom we hier in het Noorden steeds minder agenten overhouden.  ::)   

Offline Malcolm

• Forumlid
Door zwartrijders en spijbelaars aan te gaan pakken, vind je dus een goed begin om veiligheid te garanderen omdat?
Zeker weten moet je spijbelaars aanpakken. Uit onderzoek blijkt schooluitval de beste  voorspeller van criminaliteit is. Het zijn juist vaak vroegtijdig schoolverlaters die op het verkeerde pad raken. Dus wat is er mis mee om ze weer terug te krijgen in de schoolbanken?

In de trein zijn blijken het juist de zwartrijders te zijn die voor veel agressie en vandalisme verantwoordelijk zijn. En dát zorgt voor een gevoel van onveiligeid.
Bovendien kost het treinvandalisme de NS jaarlijks 30 miljoen(!) euro (waarom is dat treinkaartje zo duur?). Als die agenten dat wat kunnen terugdringen, verdienen ze zichzelf zo weer terug. :)

Zeggen jullie nu niet dat spijbelen of zwartrijden ernstige misdrijven zijn ?
Nee dat zeg ik niet. Wel dat veel delecten worden gepleegd door mensen die zwartrijden en vroegtijdig hun school verlaten. Bovendien zijn het niet eens de ernstige delicten, maar de vele kleine delicten die voor het gevoel van onveiligheid zorgen.

Citaat
Staan jullie er ook eens bij stil dat er achter beide soorten "misdadigers" ook mensen van vlees en bloed schuil gaan die dat helemaal niet willen maar die door omstandigheden in die groep verzeild raken.
Dat betekent niet dat je ze daarom maar hun gang moet laten gaan en aan hun lot moet overlaten. Breng ze voor de rechter en die zal een passende oplossing bedenken. Rekening houdend met de omstandigheden.
Sta jij er wel bij stil dat ieder slachtoffer van een delict ook iemand van vlees en bloed is?

Citaat
Ik ken persoonlijk mensen die zwartrijden uit pure noodzaak, gewoon omdat ze geen geld over hebben om ticketjes te kopen.
Mag je de wet overtreden omdat je arm bent? Ik vind van niet. Niet in Nederland en België iig. Er zijn genoeg sociale voorzieningen om van rond te komen. Je hebt het dan niet breed, maar je hoeft niet de wet te overtreden om te kunnen overleven.

Eens, alleen vind ik dat het corrigeren van die kleine dingetjes niet alleen kan worden afgeschoven op de politie. In mijn optiek heb je als medemens ook de plicht of het recht om een ander erop te wijzen dat dergelijke kleine dingetjes leiden tot irritatie.
Wow! Ik wou dat iedereen zo dacht als jij Sammy!  ::ok:: ::bravo:: Ik ben het helemaal met je eens.
In Nederland zijn we erg goed in het verantwoordelijkheden afschuiven op anderen. "De politie moet het doen", "de ouders moeten het doen", "de school moet het doen", iedereen wijst naar elkaar, maar bijna niemand neemt zelf de moeite zelf mensen aan te speken op hun gedrag.

Maar we klagen wel met z'n allen. En doet de politie eens wat, is t weer niet goed...

Offline Dorine

• Forumlid
maar bijna niemand neemt zelf de moeite zelf mensen aan te speken op hun gedrag.

Maar we klagen wel met z'n allen. En doet de politie eens wat, is t weer niet goed...

nou dat heb ik echt wel gedaan.. mensen aanspreken op kleine dingetjes maar het gevolg is wel dat ik bedreigd ben en zo dus ik zeg niks meer...
ik heb dat een aantal keer meegemaakt en sindsdien heb ik wel zoiets van: laat dat de politie het dan maar doen, ik durf niet meer
Mijn prinsje is chriz!!